SAAB 96 -60 (fix innan besiktning, osv)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -60 (fix innan besiktning, osv)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -60 (fix innan besiktning, osv)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 30, 2013 at 18:50 #7309

      Hej!

      Är ny med veteran saabar men någon skall vara den första!
      Jag köpte mig en saab 96 från 1960 som inte varit besiktnigad sen 1997.
      Bilen går superfint i motorn och rosten är redan lagad.

      Men det som återstår är:

      Renovera bromsar då dessa tar mycket dåligt.
      Fixa lite el.
      Laga avgasläckage

      Sen skall den igenom!

      Men eftersom jag inte har supermycket erfarenhet om gamla saabar just nu så tänkte jag att jag gör en tråd som jag kan ställa diverse frågor i.
      Jag skall ta mig en första riktig koll på bilen imorgon så då kommer jag antagligen återkomma med frågor.

      Men så länge kan ni få lite bilder på bilen som den ser ut just nu:


      Mvh Ludvig Söderberg

        juli 30, 2013 at 18:55 #57999

        Ser ju riktigt fin ut, verkar va samma Safaribeiga färg jag har på min -62a! 🙂

          juli 30, 2013 at 18:56 #58000

          Grattis till köpet och välkommen hit! Ser ut som en riktigt fin bil. Skall bli kul att följa!

            juli 31, 2013 at 17:04 #58021

            Tack för välkomnandet!
            Jag hoppas bilder uppskattas för det lär det bli 😉

            Idag har jag pallat upp bilen och börjat med bromsarna.

            Allt isär:

            En kolv satt fast men med lite krypolja och väntande släppte den.

            Såg inte så jättebra ut i cylindern men skall göra ett försök till att renovera!

            Imorgon blir det mer skruvande för idag var det mycket springande med annat också!

            Mvh

              juli 31, 2013 at 19:30 #51848

              Kul med en så fin bil!
              Men hur ser bromscylindern ut, ganska mycket gravrost verkar det, jag fick bryna cylindrarna till min -62a 0,6 mm vet inte om det är tillrådligt att bryna så mycket men gör ett försök. Det kommer dock att dröja innan jag vet resultatet då min bil och jag troligen behöver lång tid innan jag kan få den i trafik.
              Bromsslangarna är kritiska de svullnar inåt vilket kan leda till att backarna inte orkar tillbaka, fjäderkraften är ju mycket mindre än det som kan åstadkommas med pedalen via huvudcylindern.
              Är bromsvätskan ”gele'” eller klar och lättflytande? Spola systemet dvs pumpa ut mycket ny bromsvätska när du skall lufta!

                juli 31, 2013 at 20:28 #58026

                Kul med ny tråd och bil i forumet.
                Ser ut att vara ett trevligt objekt och jag följer gärna dina äventyr.

                Min lilla erfarenhet av bromsar ser du i min tråd.
                När jag ser dina cylindrar så tycker jag att du ska byta dem mot nya.
                Eftersom du har en-kretsbromsar på bilen så får det inte finnas nåra svaga länkar, och det behövs inte mycket till repor i cylindrarna föränn det börjar läcka.

                JP

                  augusti 1, 2013 at 07:34 #58044

                  Du har bromsar ifrån 1964-66 påfinn bil ser jag. Byt dessa då de inte är speciellt dyra, Byt även slangarna samt renovera även huvudbromscylindern.

                  Annars så är det inte fel att byta till skivor fram ifrån en V4,à

                  Fredrik

                    augusti 1, 2013 at 12:52 #58055

                    Hej igen!
                    Hemma på lite lunch men skall snart åka tillbaka för lite eftermiddags skruvning.

                    Bromsvätskan är lättflytande och ganska fin. Och det är bara bilden som lurar ögat för bromsslangen är rund och fin som den ska 🙂 Vilka cylindrar är det som passar? Är ju en hel djungel med alla olika årsmodeller och utföranden. Länka gärna till rätt bromscylinder som passar min.
                    Jag gjorde ett försök till att fixa cylindern innan i förmiddags men vet inte riktigt vad jag skall säga om resultatet…(bild kommer ikväll)

                    Men nu en snabb fråga:
                    Hur får man bort trummorna bak?
                    Har testat med avdragare och det rör sig ca 1 cm ut sen tar det stopp…
                    Känns som det är något innanför som säger emot 🙁

                    Fler bilder kommer ikväll!

                      augusti 1, 2013 at 16:05 #58062

                      De bakre trummorna ska ju inte sitta så hårt, det låter som att bromsbackarna kilar fast och tar emot. Har du justerat in backarna till sitt innersta läge?

                      Om du uppger chassinr/årsmodell till bromsmannen Stefan här på forumet så får du rätt grejor.

                        augusti 2, 2013 at 08:46 #58088

                        Men det sitter inte org bromsar på bin bil för dessa ska vara från en nyare 96:a.
                        Så om någon kan identifiera bromsarna skulle det vara kanon.

                        Tillbaka till baktrummorna, bromsarna ligger inte på så tycker det är mycket underligt. Men lagret hänger med ut ska de det? men ser ingen låsring eller liknande så förstår inte.
                        Nu glömde jag ta bild när jag använde avdragaren på bakbromsarna men såhär gjorde jag på ena frambromsen och det gick fint!

                        Dessa bakbromsar har jag:

                        Lite bilder på renoveringen av frambromsarna!

                        Blästring:

                        Resultat:

                        Lack:

                        Även bromsskölden fick sig ett lager med färg (inte torkat på bilden) 🙂

                        Mvh

                          augusti 3, 2013 at 09:13 #58122

                          Du kanske redan har fått loss trumman. Rally har redan besvarat din fråga ang identifiering av bromsarna/årsmodeller.
                          Nu är det länge sedan jag skruvade, men ja, lagren och tätningsring skall följa med, det kanske finns en slitkant/rostkant som tar emot backarna.
                          Det ser lite torrt och rostigt ut, spraya på lite rostlösning på justermekanismen och justera in backarna helt så kanske det går med avdragaren.
                          Din kloavdragare är inte helt optimal, helst bör man använda en med större anliggning mot trumman.

                            augusti 5, 2013 at 20:02 #58177

                            Har inte varit hemma i helgen då jag va och roade mig i Malmö! :DR :CH

                            Men ikväll gjorde jag ett ryck till!
                            Avdragaren med större anläggningsyta var lite för liten för att passa så fick ta de som fanns 😉
                            Fick av bromstrummorna bak. Bromsbackarna hade typ fastnat i trumman men de släppte efter lite mer envishet!

                            Vad som döljer sig innanför:

                            Bromscylindrarna bak såg mycket finare ut än fram.

                            Så dessa behåller jag nog om det inte är bra pris på dessa också!
                            Men nya belägg blir det bak 🙂
                            Sedan blir det att svarva till bromstrummorna lite för såg att JohnnyPuma hade gjort detta med bra resultat.

                            Vem är denna berömda broms-stefan? Någon som har nummer eller något till han? 🙂

                              augusti 12, 2013 at 12:39 #58411

                              Jag själv är lite skeptiskt mot blästring efter en lackerare drog ett spår med en morakniv och under var rosten kvar!? Slipar själv och hammarlackar det måste som inte är synligt utåt – både bra( tror jag) och billigt!

                                augusti 12, 2013 at 19:46 #58422

                                Det gick inte att beställa från stefan då deras sida inte är som den ska!
                                Så det fick bli från peja istället, bara 1650 kr fattigare. Men nu väntar jag på mina delar 🙂

                                I helgen var jag på veterandelsmässa i jönköping och letade lite delar men jag hittade inte så mycket. Däremot var det många fina bilar där 🙂

                                Efter lite inspiration efter helgen, gjorde jag idag ett litet ryck med elen… ormbo?

                                Men jag fick i alla fall igång vindrutetorkaren och blinkersen tror jag är som den ska. Eller hur snabbt ska den blinka? För blinkersen har ganska låg frekvens just nu.

                                Men nu tröttnade jag på el så polerade lite 😉

                                Klart för ikväll!

                                  augusti 13, 2013 at 21:41 #58471

                                  Är det samma bil du håller på med ?? det är ju hängande pedaler och gammal instrument på samma bild 😮 Och rattstång från V4.
                                  Rätta mig om jag har fel.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.