SAAB 96 -60 (fix innan besiktning, osv)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -60 (fix innan besiktning, osv)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -60 (fix innan besiktning, osv)
- Detta ämne har 23 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-25 05:17 av
Morten S..
-
FörfattareInlägg
-
@lud909 wrote:
Detta stämmer! sitter även en 4 växlad låda i den.
Men i framtiden skall den återställas till original 🙂Så om ni sitter med en rattståg eller 3 växlad låda så kan ni alltid skicka PM 😉
Jo men vänta här nu: Hängande pedaler har ju aldrig funnits på kortnos. Det blir nog åtskilligt att bygga om för att det ska bli ”original”. Är bilen en TT-konverterad V4:a? Den har ju även lågt tanklock.
Har du inget foto på torpeden från motorrummet?Treväxlat ska vi nog kunna hjälpa dig med från många håll här på forumet.
augusti 19, 2013 at 08:06 #58629Sitter ju även ett värme/ventilationssystem från v4 ser man på bilden som är tagen under panelen, verkar ju även varit röd från början? Fästet till rattlagerbocken är ju rött. En bild på torpeden hade varit intressant att få se.
Hej igen det har varit mycket nu de senaste men nu är jag på den igen!
Bilen är vit från början. Och som ni säger kanske det är svårt att få den orginal. Så för tillfället är jag lite sugen på att göra lite rally stuk istället. Läderrem, extraljus kanske ge sig på motorn lite med. 🙂
Men först har jag ett annat problem!
Jag misstänker att tappen som bromstrumman sitter på är snett. Trummorna glider inte på alls lätt och det är mycket mer spel emellan bromsskölden och trumman på överdelen än underdelen. Men är det någon som har något tipps på hur man lätt kollar upp om den är sned/rak?
Eller om det är någon som har en bakaxel liggandes.
Passar bakaxen från alla 96 på en 96 från 60 dvs trubbnos modellen? För de ska la vara typ samma bil från a-stolpen och bak?Mvh
augusti 28, 2013 at 21:59 #58915@lud909 wrote:
Bromsarna börja bli klara! Alla cylindrar och kolvar är bytta så nu skall dem nog inte kärva mer!
Pumpade igenom 0.5liter bromsvätska för att få ut allt gammal skit med.Så nu är det bara att lufta systemet 🙂
Fram:
Bak:
Det här blir ju fantastiskt stiligt! Det är där jag ska börja snart, så bra inspiration. Kan du (för min skull) utveckla vad du använt för färg till hjulhuset, bromsar sköldar mm. Blev det blästring och hammarlack?
/Oskar
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilHej igen!
Otroligt längesedan jag uppdaterade min tråd. Har varit i Tyskland och Österrike i 7 månade och under den tiden glömde jag bort denna tråd!
Eftersom jag har varit bortrest så stod allt still under hela vintern och våren.Det som är gjort på bilen är:
– Bromsarna är färdiga
– Bytt vattenpump
– två tums avgasrör (Simons)
– Renoverat förgasaren
– Takräcke
– Massvis med småfix, putsat, lackat vissa delar, polerat, vaxat.
Det var allt jag kom på nu!Men nu har det hänt en hel del saker, har dock dokumenterat lite dåligt men men här kommer iaf lite bilder!
På besiktningen. Det gick inte första gången, men det visade sig att det var besiktningsmannen som gjorde fel! Lite tråkigt men nu är hon och redo!
Som den ser ut i dagsläget! Fastspänningen av skidorna och väskan är lite provisorisk!
Inne ser den bättre ut. Men stör mig mycket på den fula ratten så den skall bytas. sen skall jag se över värmepaketet så det inte ser så hemmafixat ut.
Fuskade lite i baksätet genom att gömma den fula klädseln med en filt och en SAAB 92 kudde.
Lite framtidsplaner finns också! XP – kona skall på, grunden är av pipan gjord av jonnypuma här på forumet.
Det ble riktig så vakkert det der!
Er vel ikke så vanlig farge på en 96 heller? Har sett den mest på 93.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.