Saab 96 -62 (Monte-Carlo #303 Replika)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 (Monte-Carlo #303 Replika)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 (Monte-Carlo #303 Replika)
- Detta ämne har 57 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-02 13:32 av Dajje.
-
FörfattareInlägg
-
Hej allihopa!
Nu ska jag berätta vad mitt nya projekt är. Jag har sedan några månader haft tankarna runt att bygga en replika av Erik Carlssons vinnarbil från Rallye Monte-Carlo 1962. I gymnasiet har vi en viktig kurs kallad PA100, projektarbete. Fick då den brillianta idén att göra detta som mitt projekt där. Ansökan är inskickad och nu väntar jag bara på godkännande av idén, men det ska nog gå fint.
Anledningen till att jag vill göra något sådant är mitt stora intresse för gamla rallybilar, då speciellt Saab. Replikor av Carlssons 1963-års vinnarbil, #283, har jag sett några stycken av men ingen riktig replika på #303. Därför kommer det att bli extra kul att försöka bygga denna. En hel del foskning krävs för att få fram fakta om bilen. Jag har dock redan fått tag i mycket bra information och bilder om bilen, bland annat genom Peter på Saabmuseet.
Utgångsobjektet finns redan i garaget. Det är min torreadoröda 96:a från 1962/63. Det krävs en hel del modifiering för att få den så lik som möjligt. Fördelen med #303 är att den byggdes på en standard 96:a av 1962-års modell. Lite kortfattad info om bilen:
Motor: Standard 841cc, Grupp 2 trimmad, enkelförgasare
Transmission: 4-växlad, 7:38 Spec 1, Saab 95 rattstång
Bromsar: Standard trummor runtom
Fälg & Däck: 5-bult original, 155-15
Övrigt: Sportratt, Sport-varvräknare på rattstången, Halda Speedpilot m.mTanken är att få den så lik originalet som möjligt. Student som jag är gör det lite svårare ekonomiskt, men jag har fått ett bra sommarjobb som löser en del av det hela. Det gör att jag förmodligen skipper de dyra delarna som Haldan m.m.
Här kommer en bild på utgångsobjektet, som ni ser är den redan lite rally:
Hej igen!
Nu har det hänt lite småsaker med bilen. Jag har sänkt bilen lite och monterat den äldre typen av grill med emblem på huven. Sen har jag även gått över bilen med polermaskinen för den hade blivit ganska matt sedan förra året. Än så länge har det inte hänt så mycket som har med 303:an att göra, men det kommer senare i sommar.
MVH
DavidHej!
Nu är jag tillbaks till verkligheten i Arjeplog. Men bilen fick stanna hemma i Laxå. 🙁
Har inget bra ställe att förvara den på här och sen är jag inte sugen på att köra hit den. :crazy:Jag har mest jobbat i sommar för att få pengar till detta. Därmed har det inte hänt så jättemycket mer än tidigare uppdatering, men jag har en del på gång faktiskt. Ska köpa en Halda Speedpilot MK V och en Sport-varvräknare. Sen finns det lite godis på Tradera som jag kanske köper.
Här är en lista på lite delar som jag kommer att behöva:
-Sport/GT träratt
-Rattstång 95/Sport/GT
-4-vxl låda
-Taksökare
-Backlampa modell rund
-Kartläsarlampa
-En uppsättning hårdare stötdämpare
-Rallystol ”glasfiberbalja”.Jag vet att det kan va svåra grejer att hitta men är det någon av er som har nåt så hör av er. 🙂
Jag köpte mig en 303:a i liten skala för att ha något att drömma om här i Arjeplog. 😀
MVH
DavidDajje wrote:-Rattstång 95/Sport/GTJag vet att det kan va svåra grejer att hitta men är det någon av er som har nåt så hör av er. 🙂
Vet om en moddad 3vxl 96:stång för 4vxl.
Eller får du modda din egna..Kruxet är gängtappen..*dyr* om du inte hittar någon o låna av..jag gängade min, fungerar ypperligt
Då gör jag en liten uppdatering igen för att visa att det händer någonting. 😎
Än så länge har jag ju bara visat vad som inhandlas i princip, och så blir det även denna gång. 🙁En Sport/GT träratt och en 95/GT/Sport-rattstång är på väg hem nu. :racesmile:
Själv sätter jag mig på flyget nästa fredag för att få komma hem till Laxå och börja skruva. Har även större planer för mig och bilen, och blir de verklighet presenterar jag dem senare.
Under vecka 44 & 45 blir det nog en del uppdateringar med mycket bilder! Håll ut! 😉
oj oj oj dajje, detta blir grymt! :racesmile:
kanske säkrare flyga ner 😉
…. så du kan köra ttn upp 😀
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Kolla vad jag har ropat in ikväll! 🙂
Ett specialnummer av ANA-Nytt från 1962 tillägnat Erik Carlsson och Gunnar Häggbom för segern i Monte-Carlo rallyt. A4-format med 20 sidor fyllt med bilder, pressklipp och interjuver. Förhoppningsvis finns det lite trevliga bilder som man inte sett tidigare. 😎
Nu är det mindre än två dagar kvar tills jag är hemma och skruvar! :racesmile: :applause: :jobbar:
oktober 22, 2008 at 20:21 #129259Kan tänka mig att de kommer bli skönt att få komma hem och sköta om sötnosen lite 🙂
Du har ju en del prylar och montera med 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.