Saab 96 -62 (Monte-Carlo #303 Replika)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 (Monte-Carlo #303 Replika)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 (Monte-Carlo #303 Replika)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 31, 2008 at 16:25 #129664

      Trevligt, ser ut att bli en riktigt bra kopia av ”#303”, måste säga att jag är imponerad av att du lagt ribban så högt. Det är svårare än man tror att nå dit man vill. Men du ser ut att klara av det utan problem, än så länge iaf :duck:

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        november 10, 2008 at 22:19 #130085

        Lars: Jo, jag vet att ribban ligger högt. Det är en del av projektet. Jag gillar när det blir lite utmaningar. På min hemsida kan man beskåda några renoveringar av veteranmopeder som jag har gjort. Det är ett mycket mer omfattande arbete! 🙂

        Nu är jag tillbaks till Arjeplog igen. Blev två hela veckor hemma i söder. Tyvärr blev jag sjuk sista veckan. Så typiskt… :sick: :tired:

        Därför blev det inte så mycket mer gjort på bilen, då mycket tid gick åt till att dra igång de större planerna för mig och bilen. Jag var och presenterade dem för några företag bland annat. Då allt inte är helt spikat än, vill jag inte avslöja planerna. Jag kan säga att det har något med ”det mest kända Saab-teamet” att göra i alla fall. Vilket det är, vet ni nog… :whistle:

        Här kommer ett par snygga bilder jag tog ute i rallyskogen! :racesmile:

          december 4, 2008 at 13:17 #131360

          Hej!

          Det har inte hänt så jättemycket sen sist, men jag har pratat en del med Gunnar Häggbom och fått kopior från hans privata bildsamling från rallyt 1962. Kändes häftigt att få höra historien direkt från honom! 🙂

          För övrigt håller jag på att skaffa sponsorer till projektet och sommarens största rallyevenemang. Så en riktig motor med mera ska väl byggas snart är det tänkt. :racesmile: Mer säger jag inte än… 😀

          Kommer hem till Laxå några dagar innan jul så det blir nog några uppdateringar i veckorna där. Håll ut! 🙂

            december 4, 2008 at 13:26 #131361

            Nu har jag ju sett bilen och den är ju i ju i ett riktigt toppskick så det ska väl inte vara så svårt att få den som du vill ha den 😀

            Blåa huven som jag köpte av dig passade perfekt BTW. Tack!

              december 7, 2008 at 14:24 #131526

              Liten uppdatering! :racesmile:

              Har köpt en gammal rallystol, en sådan som Saab själva sålde.

              Kaparn: Vad kul att huven gjorde nytta! 🙂

                januari 3, 2009 at 17:20 #132853

                Då var det dags för årets första uppdatering. :jobbar: Jag har haft en del annat att göra så det har inte blivit så mycket gjort på bilen detta lov. På onsdag flyger jag tillbaks till Arjeplog igen, så jag hinner nog med någon uppdatering till innan jag sticker.

                Jag har lackat Sport/GT/95-rattstången och den växelspaksknopp som medföljde vid köpet. Den var inte i bästa skick som ni kan se på bilden här:

                Jag plockade därför isär den och lackerade den i grått istället, som ser mycket bättre ut.

                Blinkersspaken var lite krokig och kromet var helt bortrostat så den kan vi glömma. Flyttar bara över den som sitter i bilen sen när det är dags för byte, så blir det bra. Fyrväxlad låda har jag, så nu krävs det bara lite tid och ork så blir det byte. 🙂

                  januari 5, 2009 at 00:17 #132973

                  Idag har det vart hela 19 minusgrader (i Laxå!!) ute :skull: och eftersom jag inte har någon värme i garaget gjorde jag något inomhus istället nu ikväll. Polerade varvräknaren och gjorde som på originalet, fast jag använde eltejp istället för svart färg. Kändes liksom lite bättre så…

                  Här är en bild på originalets varvräknare:
                  http://saab-club.com/gallery/data/media/294/HRE62203D.JPG

                  Som ni ser är det den äldsta typen av varvräknare, den med gult fält innan det gröna. Hitta en sådan kan man nog glömma…satt väl på GT750 och Sonett I om jag inte har fel. I och för sig finns det ju en variant till mellan min och den tidiga. Den har inte den där stora ”bollen” på nålen. En sådan kanske hade varit bättre, men vi får se. 🙂

                  Sedan vet jag hur jag ska tillverka själva huset som mätaren sitter i på rattstången. Någon som har något liknande eller tips?

                    mars 23, 2009 at 17:33 #137665

                    Hej!

                    Nu har det varit tyst länge här. Det skulle ju kunna vara för att det inte har hänt nagot… :whistle:

                    Bilen kommer förmodligen att fa alla sina dekaler tryckta nagon gang i april/maj. Det är hos samma firma som gjorde dekalarbetet pa LeMans-93:an. Sedan kommer den även att fa en Grupp 2-trimmad enkelförgasarmotor, precis som originalet, nagon gang i maj. 🙂

                    Sedan ska jag och Bo Lindman köra Gärdesloppet den 31 maj med bilen! 🙂
                    http://www.gardesloppet.com

                    Jag ska försöka göra en bilduppdatering när jag kommer hem fran München i början av april.

                      mars 23, 2009 at 17:41 #137666

                      Vad kul! En god anledning till att sticka iväg och titta på Gärdesloppet indeed!!!

                        april 6, 2009 at 18:17 #138312

                        Uppdatering! 🙂

                        När vädret är så bra som det varit idag tyckte jag det var ett utmärkt tillfälle för att lyfta ur motorn. Envis som man är någon gång ibland så skulle jag göra det själv! :crazy: 😀
                        Det gick faktiskt rätt bra om man stod med en fot på vardera sida av motorn på golvet. Sedan la jag två lastpallar direkt framför så blev det ett snabbt smidigt lyft. Känner mig faktiskt lite stolt! 😀

                        Imorgon blir det växellådans tur att hoppa ur. Sedan blir det en behövlig rengöring av motorrummet. Därefter ska en 4-växlad låda och en GT/95 rattstång dit. 🙂

                          april 6, 2009 at 19:06 #138315

                          helkul!!!!!!!!!!

                            april 12, 2009 at 23:08 #138582

                            Fina vädret håller i sig så det har blivit mer skruvande utomhus. Det är alldeles underbart! 🙂

                            Efter lite pyssel så fick jag till slut ur växellådan. Höger drivaxel fick dras ur lite genom att lossa spindelleden. Sedan lyfta golvmattan i fram och lossa plåten som täcker växellådsfästet. Växellänkaget var lite trögt att få bort då det verkade vara en annorlunda variant på skruven som satt där, inte alls den som det ska va. :/

                            För att inte fjädern skulle ploppa ur så satte jag dit ett par fjäderklämmor.

                            Gammalt klägg. :sick:

                            Rattstången äntligen borta! Det var nästan det bökigaste i det här ingreppet. Kilbulten för växellänkaget satt där den satt… Hämtade ett städ och placerade det i motorutrymmet för att det skulle svara fint när man slog ut bulten. Då gick det! 😀 Fast bulten lär inte komma tillbaks dit igen…den är historia. Har fler så det gör inget. 😉
                            Fick även slipa till en 13 hylsa för att komma åt den väldigt dumt placerade bulten som sitter bakom klumpen längst ner på rattstången.

                            Imorgon, eller senare idag efter jag sovit några timmar, blir det nog montering av GT/95 rattstång och motorrumstvätt. Har även köpt en kartläsarlampa som borde komma på posten nu i veckan. Godnatt!

                              april 13, 2009 at 18:24 #138610

                              Ett litet tips:lossa nedre spindelleden så behöver du ej använda fjäderspännare.
                              Trevlig projekttråd :applause:

                              /Owe

                                april 13, 2009 at 18:39 #138613

                                Ett bättre tips är att lossa de 2 3/4 bultarna som håller övre kulbulten. så är allt kt enklare.

                                Ett tips till är att använda tumverktyg.

                                /Fredrik

                                  april 13, 2009 at 19:16 #138614

                                  Tack för tipsen!

                                  Självklart använder jag tumverktyg, men just i fallet med rattstången så sitter det 1/2tums skruv där och det är så nära 13mm man kan komma. Hade flera 13 hylsor över, därmed offrade jag en sådan istället för min enda 1/2tums hylsa. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.