Saab 96 -62
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62
- Detta ämne har 257 svar, 41 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-09 17:31 av
fredrik.a..
-
FörfattareInlägg
-
september 3, 2008 kl. 15:06 #18564
Hej!
Nu var det två år sedan som jag och farsan var och hämtade denna bil hos ett dödsbo. Där hade den stått uppställd i ca: 20 år bakom ett garage utan att ha rört sig ur fläcken då motorn krachade tidgt. Tanken var att vi skulle ha den ihop och renovera den tillsammans. Men nu för ett år sedan så fick han tag på en 64:a i körbart skick så då blev den här bilen min helt. Så nu i sommar har jag äntligen kunnat dra igång lite lätt med renoveringen!!!! Det jag gjort är bland annat att frächa upp bilen lite. Bland annat så har jag bytt ut ratt och instrumentbräda mot grejer som var nästan i nyskick då det gammla var mycket fult och slitet. Men varteffter blir det väl att man gör iordning orginalbrädan och sätter dit den igen för det är ju ändå orginal. Och så har jag svetsat m m.
september 3, 2008 kl. 19:19 #126575Har nu fått tag på en varmlokal som jag ska hålla på med bilen i, nu i vinter. Är ju lite svetsjobb kvar. Sedan är det slipjobb och rosstskyddsbehandling som återstår. Pluss att maskinen skall göras i ordning eller om jag får tag på en annan. Den senaste motorn som de hade i var en med trippelförgasare. Men den var tyvär totalt söndertrasad inuti. Men det är ju orginalmotorn som jag kanske skall renovera och andvända. Den motorn hade ju också legat under bar himmel och var mycket rosstig + fassttagen. Men har nu plockat ner den i småbitar. Kan meddela att det var ett jävla jobb att få ur kolvarna men med lite smörjning under flera veckors tid och lite knackningar med klubba varje kväll så lossnade de till sist, har tyvär inga bilder på detta men kan väl bli så småningom. Och så ska jag ta och lacka om bilen. Motorhuven vet jag om en annan jag ska hämta då det är så mycke hål i orginalhuven. Har aldrig lackerat någon bil förut så lite tipps från erfarna mottages tacksamt. En sak jag skulle vilja ha reda på är hur många lager man lägger på och vilka typer av lager. Ska ju lacka bilen i orginalnyansen som är ljusbrun så det borde väl vara någon grund som matchar huvudlacken! Tacksam för svar!
september 3, 2008 kl. 19:36 #126582nja, upplever ju färgen mer brun. Observera att lacken är mycket blekt utanpå. Kolla på bilderna inuti där det är bevarat. Och så står det i papprena till bilen att den är ljusbrun! Men det kanske är som du skriver ändå????
Självklart är det så!
Den är SafariBeige.
1, Jag har en 95:a i exakt samma färg Den heter också ljusbrun i papprena.
2, Finns bara Safaribeige 1962 som är lik din färg
3, Det lilla jag kan se utav din orginalinredning tyder på att den är Safaribeige. Denna bruna inredning satt bara i Beiga 62:or & gröna 63:or
/Fredrik
september 3, 2008 kl. 20:06 #126585Där ser man, och färgkoden brukar ju stå i motorrummet så det får jag väl ta och kolla! Men är det så att lackfirman kan blanda direkt efter det nummret eller måste dom ha en plåtbit att titta på kanske?
En bättre bild på inredningen:
september 4, 2008 kl. 06:57 #126612Har kollat runt lite på sidan nu men jag kan inte hitta nogonting där det står om färgnummer och blandningar. Tacksam för svar!
Börja på startsidan, välj Saabfakta, välj Modellgemensamt, välj Karossfärger. Finns länk där för Färgsättning drivlina också.
Här är länken till karossfärgerna!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.