Saab 96 -62

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 258 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2008 at 14:57 #126633

      måste nog vara något fel på sidan för när man klickar på karossfärger så kommer det inte fram något!

        september 4, 2008 at 15:15 #126636

        Funkar för mig.. Är ju dessutom html så det borde inte kunna krångla!

          september 4, 2008 at 20:22 #126666

          Löste sig nu med sidan där färgkoderna fans! Men jusst SafariBeige fanas ju inte med men det kanske kommer för det stod ju att sidan var under uppdatering.

          Har ialla fall pulat lite med motorn i dag. Kolvarna hade ju koxsat fasst vilket dom tydligen kunde göra förr i tiden med den dåliga oljan dom hade har jag hört. Så det jag nu gjort är att ha tagit loss kolvarna från vevpardiet samt att lossa kolvringarna som också hade fasstnat. Och pluss att jag puttsade upp kolvarna så dom duger. Verkar inte vara så sliten igentligen den här motorn, lager och och cyllinderlopp verkar ok. Så min tanke jusst nu är att göra en lite enklare renovering tills vidare av motorn så åtminstonde bilen är flyttbar. Så allt får ju va som det är i motorn. Men där imot ska jag lämna in blocket på blässtring och måla upp det. Så får man väl se om motorn duger. Annars får man väl borra om den och ha större kolvar.

          En sak jag funderat på är om möjligen vevpartiet kan ha förskutits när jag bankat ut det från blocket. Så om ni som är mer hemma på detta med motorer kanske kan föreslå hur man kan kolla upp det?
          Kolla bilderna!

            september 4, 2008 at 20:55 #126672

            Blästra INTE motorn!!!! använd slipstift eller roterande stålborste, men för alla gudars skull, blästra inte motorn, om du nu inte vill göra dig olycklig förstås.

              september 4, 2008 at 21:02 #126674

              Vad det gäller kolvarna, passa dom i cylindrarna genom att använda bladmått som du sticker ner mellan kolven och cylinderväggen. 0.10-0.15 mm är ok. Annars så är det större kolvar och kanske en borrning eller honing som gäller. Mer om godkända spel kan säkert någon annan fylla i?

              Vad det gäller veven så räkna med att den är ett renoveringsobjekt, nu när du har slagit på den. Skicka den på renovering eller sätt i en annan som verkar fräsch. Det går att mäta upp den, det är säkert någon i dina trakter som kan hjälpa dig med det.

                september 4, 2008 at 21:34 #126680

                vad är det för fel med att blässtra då???? Jo det fins säkert någon som kan hjälpa mig men det är ju alltid roligt att försköka lite själv, det är ju så man lär sig!!! Men tack i alla fall.

                  september 4, 2008 at 21:50 #126681

                  Förlåt, jag kanske tog i lite mycket, det är risken för att du inte får ut all blästersand, har man blästrat en kaross så vet man att det är snudd på omöjligt.
                  Sen har jag ett färskt exempel på en kille som renoverade en kanonfin bil, jag ville inte säga vilket märke, men det var ingen Saab. Han blästrade sin motor och lämnade sen bort motorn till en firma som gjorde ett kanonjobb. När sen allt detta trevliga startades upp så blev det generalras då det fortfarande fanns blästersand kvar i motorn, trots en superseriös rengöring och tvätt av motorblocket.

                  Men du gör som du vill det kan ju gå bra. Själv använde jag slipstift (inte med sand) på mitt block, roterande stålborste borde också gå bra. Kom bara ihåg ögonskydd.

                    september 4, 2008 at 21:52 #126682

                    Om du vill prova själv med att mäta upp vevaxeln, så bygg en ställning där du kan lägga upp veven på dess lager, det ena stödet måste gå att flytta så du kan mäta hur mycket veven kastar. Du behöver också mäta vevdelarnas läge sinsemellan. Svårt att förklara utan bilder.

                      september 5, 2008 at 00:42 #126687
                      Fredrik.A. wrote:
                      vad är det för fel med att blässtra då???? Jo det fins säkert någon som kan hjälpa mig men det är ju alltid roligt att försköka lite själv, det är ju så man lär sig!!! Men tack i alla fall.

                      Sällar mej till kören och deklarerar med hög röst… för jösse namn BLÄSTRA INTE MOTORN!!! :nono: Det gör man bara inte, tvätta med avfettning, thinner eller whatever men definitivt inte blästring.
                      Jag brukar köra av rubbet med ett ruskit elakt “grovrent” som har massor med döskallar på dunken :skull: åsså går jag på med högtrycket kopplat till hetvattenkranen. Med stålborte och kniv skrapar man och petar bort det som inte lossande första varvet åsså på´t igen med avfettning/grovrent å hetvatten. Råd; Glöm allt vad miljöavfettning heter som du köper på macken, det är värdelöst och du blir bara less. Ju mer elak text och döskallar du kan hitta på dunken desto bättre funkar det. Hittar du inget bra avfettning så kan man använda thinner, men då bör du ha en mask.
                      Tips nr 2;
                      Fråga runt bland några lokala bilverkstäder så hittar du snart nån som har en hetvattentvätt modell karusell. För några fikapengar brukar man kunna få stoppa ner ett litet tt-block å då ere bara att måla sedan 😉

                        september 5, 2008 at 05:29 #126690

                        Ytterligare ett tips om man inte har några fikapengar men istället har tillgång till en gammal diskmaskin så går det också bra, maskindiskmedel funkar kanon på skitiga motordelar och är även ganska så snällt på aluminium.
                        Skruvar o sånt stoppar man i bestickkorgen.

                          september 5, 2008 at 06:04 #126691

                          Men säg för tusan inget till frugan….

                            september 5, 2008 at 06:55 #126697

                            Skräckexempel på vad som kan hända om man blästrar nånon motordel:
                            En bekant har turbokonverterat en BMW 2.5liters 6:a. Med bara “de bästa” bitarna så har motorbygget kostat sexsiffrigt belopp. Vid första oljebytet, som mer eller mindre gjordes direkt efter första uppstart så far det fullt med metallspån i oljan. Det visade sig att personen som slutmonterat vissa motordetaljer fuskat med rengöring av det glasblästrade ventilkåpan. Denna miss kostade mycket pengar och förstörde hela denna säsong.
                            Don’t do it!

                              september 5, 2008 at 07:03 #126698

                              jag sällar mig väl till dem som har blästrat en hel del motorer utan problem. Det säger ju sig självt att man måste vara noggrann med rengöringen sen och fuskar man med det så är det väl knappast blästerns fel…….
                              Större fabriksrenoverare typ Vege trumlar ju dessutom mycket topplock och block för att få dem 100% rena i kylkanaler och även det går ju bra.

                                september 5, 2008 at 08:10 #126699

                                Tack så jättemycket för hjälpen. Var ju en jävla tur att jag inte hann blässtra den. :whistle: Men den idén jag hade var att skruva ihop blocket med vevkåpa och topp och plogga hålen noggrant. Så det kanske kunde gått. Men nu vet i fasen om jag vill chansa när jag hört era historier om krachade motorer!! Finns ju så mycket bra slipverktyg på marknaden nu. Ska prova det där med veven i en ställning som Lars M skrev, kanske borde man ha ett planbord. Får se hur det löser sig!! Tack!!! :console:

                                  september 5, 2008 at 18:53 #126745

                                  Uppdatering:

                                  Har under dagen först gjort motorn ren med motortvätt. Sedan så hittade jag mig en bra borste till borrmaskinen. så slipade jag bort rossten med den. Och det gick ju facktiskt bra. Och så borstade jag av lite tillbehör också så det duger. Fixade även till vevpartiet, kom på att jag kunde mäta upp det i vevkåpan och lite fick jag ju jusstera, men nu är det så bra som det kan bli när man vrider om vevarna. 🙂 Och kolvarna kollade jag också genom att trä i dom i blocket som jag fick tipps om. Var så lite glapp att det inte äns var lönt att mäta. Så denhär motorn kommer nog att gå bra hoppas jag!

                                  Upptäckte även vad det var för färg på motorblocket när det blev rent. Och det var tydligen vitt, även insugningsröret hadde rässter kvar på sig. Kan detta vara orginal. Trodde alla standardmotorerna var turkosa. Men det kanske bara är på 64:orna och frammåt??

                                  Har en annan fråga också, vad det skall vara för tjocklek på packningen mellan block och vevkåpa. har antagligen kasstat den som var. Jag tänkte nu eventuellt skära ut en ny.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 258 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.