Saab 96 -63 (Renovering)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -63 (Renovering)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -63 (Renovering)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 14, 2008 at 14:58 #123967

      Hej Lars! Trevlig bil du har skaffat.
      Vad gäller däckfunderingarna…jag åker med Toyo 330 165/80/15 på v4.an kan bara säga att jag är nöjd med dem. Hör inget däckljud alls från dem. Greppar bättre än de gammla 155.orna men de är kanske inte så konstigt. Kvittar nog vilka däck man byter till så greppar de alltid bättre än de gammla, dessutom har du hittat dem för ett hyggligt pris tycker jag. Jag gar 750:-/st för ett år sen nu tror jag.

      MVH och lycka till!

      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

        juli 25, 2008 at 16:56 #124529

        Joo, inköp av däck läggs på hyllan tills vidare då jag troligtvis inte hinner får bilen körduglig innan det är dags för vinterförvaring. Satt nyss här hemma och funderade lite på saker som måste fixas. Bromsarna har jag redan tagit upp. Men har funderat lite på bensinpumpen, “vågar” man köra med original från 63 eller “bör” man köpa en nyare pump. Vågar man satsa på Biltemavarianten eller finns det något annat billigare allternativ? Huvudsaken är ju att den skall fungera tämligen smärtfritt.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juli 25, 2008 at 17:53 #124531

          Klart det går att köra med originalpumpen. Har gjort det med min sen jag köpte den. Har kört runt 300 mil sedan slutet av förra sommaren utan några som helst problem. Se bara till att den är i bra skick. //David

            juli 30, 2008 at 02:12 #124684
            Dajje wrote:
            Klart det går att köra med originalpumpen. Har gjort det med min sen jag köpte den. Har kört runt 300 mil sedan slutet av förra sommaren utan några som helst problem. Se bara till att den är i bra skick. //David

            Jag vet fortfarande inte om pumpen är tät, eller om den är i bra skick. Tror nästan det är bäst att ta det säkra före det osäkra och köpa mig en ny bensinpump, för man vill ju inte bli stående någonstans när man är ut och rullar.

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              juli 30, 2008 at 03:41 #124686

              Men först får du väl hämta bilen? 😉

                juli 30, 2008 at 08:25 #124690
                Karl wrote:
                Men först får du väl hämta bilen? 😉

                Givet, men det kan vara bra att ha alla delar och saker man behöver för att få ihop bilen till kördugligt skick så att man kan få njuta lite av tvåtaktssång och frihjul innan säsongen är över!

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  juli 30, 2008 at 20:30 #124731

                  Går ju inte snabbare för att du sitter å funderar på hur du ska göra med en sketen bensinpump lars, oj vad intressanta dina projekttrådar är 😉

                  Dra hem 62an nu så du kan börja pilla på han så det händer något !! 😎

                  En annan drar ut en motor på nån timma och du updaterar när du bytt en backljus kontakt
                  sorry kunde ba inte låta bli 😀

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                    juli 31, 2008 at 14:45 #124791

                    Ja du Lille Lille Anton. Jag ska dra hem tvåtaktaren, men det är lite svårt att finna tid när man jobbar 120% samtidigt som man har en massa andra saker att göra på sin fritid än att lyfta ur motorer som sitter fast eller som du kört sönder. För jag åker inte ner och upp till göteborg på släp på 10 timmar för att sedan kliva på jobbet och jobba i en 10 timmar. Och till skillnad från dig så är jag inte anställd av min pappa som låter mig komma och gå hur jag vill.

                    Sorry kunde ba inte låta bli!

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      september 1, 2008 at 09:59 #126377

                      [size:17pt] ÄNTLIGEN HEMMA [/size]

                      Sådär, nu var bilen hemma och om det känns skönt. Åkte ner fredagen den 29:e augusti runt 22-tiden med min pappas 9-5 Aero. Siktet var ställt mot Göteborg, eller Floda rättare sagt. Måste säga att det är segt att ligga i 80-90 knyck på motorväg med ett tomt släp. Man blir ju omkörd av allt och alla.

                      Runt 04 tiden var jag framme i Floda, fick vänta på Karl en kort stund, men han kom som ett spjut med skrikande däck i sin 9000. Nu skulle vi mot ladan för att hämta hem TT:n, men innan dess, ett snabbt stop i ett mekgarage där en nysvetsad Montecarlo stod och väntade på lite ompyssling av ovannämda ägare av en Saab 9000 och en massa andra Saabar.

                      Väl i ladan stod bilen och väntade, lite trångt parkerad, men med lite kraftag så hade den fri lejd ut ur ladan. Men oj va tungt det gick att putta ut den, visade sig att höger bakbroms låst sig, men det stoppade inte oss, vi puttade ut TT:n ändå, dock kunde vi se spår efter det låste hjulet både i ladan, på gruset och på gräset.

                      Efter att släpt av kalle vid hans 9000, så satte jag kursen mot Stockholm. Allt gick bra, men började känna mig lite sliten när jag började närma mig Jönköping. Kort fikapaus bestående av ett paket dextrosol, en cola och en dosa snus. Sockerniccokoffeinkicken varade fram till nyköping. Vad gör man då, jo man dra ner rutan och går igång på att turbon viner i uppförsbackarna. Detta höll mig vaken hela vägen hem…

                      Och nu står TT:n utan för garageporten och väntar på att få flytta in i garaget. Först skall dock 99an få gå i vintervila tills nästa sommar, då Tant brun skall ut igen.

                      Glömde tyvärr kameran hemma, men tjejen tog lite bilder på ekipaget när jag väl kom hem. Se och njut.


                      Trött i skallen, men inte i rygg, baken eller i benen. MVG i komfort.


                      SAAB SAAB SAAB SAAB


                      HEMMA!

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        september 1, 2008 at 11:17 #126381

                        Skönt att den är hemma va?

                        Ja var lite trött. trodde inte att du skulle komma så tidigt… La mig ju 02 och så ringer du två timmar senare. Men jag förstår att du var trött också.

                          september 9, 2008 at 18:07 #126945

                          Joo, kom tidigare än jag själv planerat. Tackar åter igen för hjälpen Kalle.

                          [size:20pt]96:an har fått sitt namn [/size]

                          På 96 fronten har det inte hänt speciellet mycket, har dock hunnit inspektera bilen lite noggrannare. Har varit och köpt lite slippapper, zinkspray och grundfärg, så att man kan hoppa på bilen med det samma när den väl kommer in i garaget. Bilen har även fått sitt namn. Den kommer att bli döpt efter första ägaren, och den enda brukaren så här långt.
                          Namnet är [size:14pt]SÖLVE [/size]

                          Garaget är för närvarande bebott av en Röd og900, taladegaröd om jag inte ha helt fel. Den väntar på en en lackrengöring i form av cleaner och vax. Den är rejält matt i lacken, kanske att man måste göra lite polish också, men vill helst dra mig för att använda polish.

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            september 22, 2008 at 13:11 #127660

                            [size:20pt]Update[/size]

                            Nu är Tvåtaktaren Sölve i Garaget.

                            Kunde liksom inte hålla mig så jag började demontera lite. Började med att plocka ur inredningen. Dels för att kontrollera golvets status, men även för att det helt enkelt behöver göras rent samt grundmålas för att sedan lackas. Hittade ett ganska stort hål mitt i golvet. Tidigare ägare verkar ha fusklagat lite tror jag.


                            Än så länge ser det ju bra ut!


                            Nja, jag vet inte riktigt om tjära fungerar som rostlagning. Men ok.


                            Vad är det här då?


                            Oj, fick biten i handen!?!


                            Snygg lagning, jo tjena. Bara att börja planera lagning med andra ord.

                            Efter det så gick jag vidare loss på att ta bort huven, vilket resulterade i att lite saker där under demonterades.


                            Innan!

                            Började med att plocka bort spolarvätske hållare, och där under gömde sig ännu ett lite rosthål. Ganska lätt att styra upp den lagningen.

                            Därefter åkte huv och en av skärmarna av.


                            Någon har visst varit och skrapat lite åt mig?

                            Detta plockade jag bort också. Lite väl kexigt kanske. Saknas på ena sidan, så man kan väl se det som en “lättning” av bilen på ngt hekto..

                            Som det ser ut nu. Har lite problem med högerskärmen, två av fästena sitter fast, varav en sitter fast med mutter som man lagt på ett rostskyddslager som heter duga. Får ta tag i det nästa gång jag är nere i garaget. Sen lär väl lite delar plockas bort för att kolla konditionen på. Motorn skall ur för inspektion och uppfräshnig. När den väl är ute så ska motorrum rengöras m.m. Tänkte även strunta i att ha Generator och vattenpump i samma enhet. Tänkte satsa på en generator från en långnos och sedan ha en elektriskt vattenpump. Kommer troligen bli också bli billigare än att renovera den befintliga vattenpumpen.

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              september 22, 2008 at 13:17 #127661

                              Bättre du benämner Sölve för det han är Lars! Sölve är utav 63 årsmodell.

                              Finns en lång tråd i ämnet årsmodeller & en 62/63 är alltid en 63.a.

                              Du ser det även på en massa modell specifika detaljer.

                              /Fredrik

                                september 22, 2008 at 13:20 #127662

                                Mmm, tanken har slagit mig, men har tyvärr inte fått tummen ur arslet. Kanske ngn moderator kan åtgärda detta åt mig?

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                  september 22, 2008 at 13:57 #127663

                                  Ser att du har stag mellan fjädertorn till kaross/innerskrärm.

                                  Min hade ej detta, även den är 62/63.
                                  Att döma på plåten verkar det ej har suttit på min tidigare.

                                  Jag är mest nyfiken varför min ej hade… :confused:

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.