Saab 96 -63 (Renovering)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -63 (Renovering)

Detta ämne innehåller 40 svar, har 18 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-03-04 23:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18046

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag har under en längre tid kännt att det varit något som saknats i mitt garage. Tant Brun känner saknad av sitt eget kött och blod, Men det har jag nu rådit bot på, har nämligen gått och skaffat mig en Saab 96 tvåtakt från 1962, dock är bilen uttagen den 24 maj 1963. Jag antar att det gör bilen till en så kallad 62/63:a. För att om jag inte har fel, så skall 62:orna har ett Saabemblem på huven och inte ha ”saabmärket” i grillen. Min har Saabmärket i grillen. Så då borde väl bilen vara en 62/63:a om nu inte någon har bytt ut huven inklusive grillen någon gång. Har jag uppfattat det hela rätt?

    Bilen i fråga är en lågmilad originalbil med endast 2 tidigare brukare innan mig, då inkluderat bilhandlare. Jag är med andra ord den tredje ägaren på denna lilla skönhet som fortfarande inte fått ett namn än. För det är väl klart att bilar måste ha ett namn, eller hur, det har ju själ och egenheter, kanske till och med egna tankar! Namnet kommer väl med tiden, vet fortfarande inte könet på den.

    Hittade denna oslipade diamant via blocket, och har fått hjälp av Karl här på forumet att hämta bilen. Bilen hämtades helgen den 31/5-1/6 i år 2008 i lysekil. Så fort jag såg den så for tankarna runt i huvudet, ”Äntligen, ett kanonskick för ett trubbnosprojekt”. Skärmarna är lite rostiga, men inga hål. Dörrarnas bottnar måste nog bytas, bensinpumpen måste fixas, byta stötdämpare och renovera hela bromssystemet + en massa annat. Motorn startar, buckelfria skärmar, kopplingen fungerar, hyffsat fräsh i kupén samt en garanterad milställning som bekräftas av smörjschemeboken samt samtliga besiktningspapper. Bilen har dock inte varit besiktigad sedan 1987. Tänker lägga upp projektet i två etapper. Mer om detta läser ni längre fram i texten.

    Bilen lastades på släpkärran och så var resan var på gång till Göteborg igen. Det skulle bli en Saabträff i Göteborg med eftervarande fika någonstans, fikat ändrades dock till dryck och matpaus istället.

    Därefter rullades kärran till sin temporära förvaring, när bilen väl rullades av kärran började en snabbare inspektion av köpet. Massor av roliga papper hittades, så som inköpskvitto, samtliga rundsmörjningskvitton, besiktningspapper och dylikt. Samtliga nycklar återfanns även. I bagaget så låg det även lite ”bra att ha” saker bland annat två eller tre fördelare som verkade ok samt fyra stycken mer eller mindre fina tvåtaktsfälgar och en massa bultar.

    Anledningen till att jag kommer att lägga up projektet i två etapper är dels för att pengarna inte räcker till att göra allt med en gång. Kommer att bli en långsam med varsam renovering som i slutändan förhoppningsvis blir ett helt ok fint bruksskick. Att nå nyskick känna lite väl avlägset just nu, men om jag lyckas få den respektabel och fin så är jag nöjd.
    Den första etappen blir att få bilen i ett körbart och besiktigat skick. Detta lyckas jag med förhoppningsvis lite ekonomiska medel, då stötdämpare, bromsar och bensinpump måste bytas. Sedan är det kanske lite rostlagning, men inget som kommer att ta allt för lång tid, eller kosta allt för mycket pengar. Så första etappen är med andra ord att få bilen besiktigad och godkänd, så att man kan använda den. Givetvis innefattar även detta en lättare översyn av motor, kylning och växellåda.

    Den andra etappen är att göra den fin, med vad allt det innebär, till att börja med så skall all den ytrost som finns på skärmar, dörrar och liknande lagas. Nedslipning av hela lacken samt uppspackling. Laga små buckolr som framförallt dörrarna har. Slutligen lack. Den andra etappen hoppas jag nå någon gång under 2009 eller i början av 2010.

    Har även lite funderingar ang de reparationer jag står inför på denna tvåtaktare. Det jag undrar är följande:

    * Bromsbackar fram och bak, vart får jag tag i det? Är det samma som till V4 lr tvåtaktare efter 1965 bak? Vart finner jag då fram?

    * Hjulcylindrar, var kan man få tag i det? Och vilka skall man köpa? Skiljer det något mellan v4:ans?

    * Bensinpumpen på bilen fungerar, men brytarna i verkar inte vara vid bästa kondition, det liksom fastnar, men knackar man lite på dem med handen så går de igång igen, nya har jag reda köpt, men hur byter man?

    * Huvudbromscylindern behöver nog en översyn, nya lär väl inte finnas, så kan man renovera själv eller leja bort att ngn renoverar åt en?

    Slutligen lite bilder på hur den står i dagsläget. Håller även på att renovera ratten här hemma, får se om det blir ngt bra resultat eller om det kanske blir så att man köper sig en träratt eller liknande. Det som lever får se heter det väl?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122531

    stefan
    Deltagare

    jag har då bromsdelar iallafall.

    #122534

    phermansson
    Deltagare

    Brytarna till bensinpumpen är inte särskilt svåra att byta, men bra att ha VHB tillhands. Ta loss pumpen, notera hur det sitter och försök få dit de nya likadant typ…

    #122535

    exceller8
    Moderator

    Ska bli kul att se den när den är renoverad! Den är ju i rätt skapligt skick redan nu faktiskt, såg ju den på göteborgs-träffen… :welding: :jobbar:

    #122538

    lsoderlund
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Brytarna till bensinpumpen är inte särskilt svåra att byta, men bra att ha VHB tillhands. Ta loss pumpen, notera hur det sitter och försök få dit de nya likadant typ…

    Ok, VHB skall jag införskaffa, men lär ju får vänta ett tag på att reservdelsshopen öppnar igen.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122539

    lsoderlund
    Deltagare
    Mats Kadmark wrote:
    Ska bli kul att se den när den är renoverad! Den är ju i rätt skapligt skick redan nu faktiskt, såg ju den på göteborgs-träffen… :welding: :jobbar:

    Japp, det är nog bara bromsarna och bensinpumpen som behöver åtgärdas innan besök hos SPB, men med dages väntetider hos dem så hinner man kanske fixa andra saker också…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122542

    phermansson
    Deltagare

    Ett tips är att försöka få tag i en VHB på annat sätt, risken finns att det dröjer ett tag med shoppen. SBP’s väntetider är inte att leka med heller, låg på 3-4 veckor för husvagn här förra veckan. Nu har dessutom Vägverket haft datorhaveri vilket försenat regbesiktningarna en hel del.

    #122543

    lelle f
    Deltagare

    Bilen ska väl ”bara” på en vanlig kontroll , prova Rissne . Tog mig in på nätet och kollade tider för några veckor sedan , bilen blev bessad samma kväll . Ett tips dom har kvällsöppet till midnatt på torsdagar .

    #122595

    lsoderlund
    Deltagare

    Japp, bilen skall in på en vanlig kontroll, men måste reparera den lite först, för annars går det inte igenom. Men min 99a skall ju in på uppvisning snart också. Tackar för tipset!!!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122627

    lsoderlund
    Deltagare

    Har spanat lite efter däck till tvåtaktaren, och hittat ett par däck som jag tror kanske kan passa. Prisvärt är det tycker jag om inte annat. Vad tror ni? Är väl bättre än att åka runt på diagonaldäck från förra seklet? Gamla sådana skall tilläggas! Så vad tror ni? Går det bra att ha 165/80 på kortnos, vill ju inte att det skall ta i någonstans!

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=1378736.121.30308&typ=D-102795&ranzahl=4&Breite=165&Quer=80&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&sowigan=So&Achse=

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=1378736.121.30308&typ=212900&ranzahl=4&Breite=165&Quer=80&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&sowigan=So&Achse=

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=1378736.121.30308&typ=R-131699&ranzahl=4&Breite=165&Quer=80&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=121&sowigan=So&Achse=

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #122631

    Lollo
    Deltagare

    Satsa på 155 om du inte ska ha vita sidor på, ser alldeles för högt ut annars, har just upplevt detta på min soltaksbil. Samma om inte bättre väg hållning med 155 då de är lite lägre, kan även bli lite tajt fram vid sväng och uppfjädring samtidigt tex mot en trottoarkant.

    #122632

    greven
    Deltagare

    Detta var roligt att se. Det är ju en exakt likadan som jag själv nyligen köpt, inklusive den dramatiska färgen ”pärlgrå”. Min är i princip rostfri, men behöver dock en ”ytskiktsrenovering” + en del tekniska småreparationer.Även inredningen behöver snyggas till. Att rosten är så begränsad får man nog förklara med att bilen i princip varit indränkt i olja i balkar, dörrar samt delvis även på insidan av golvet. Får hjälp med detta av en duktig gammelbilsmek i Bromma. I morgon ska de nylackerade 2-taktsfälgarna hämtas och bilen är antagligen klar att börja köra på allvar inom en vecka. Körde ju hem den för egen maskin från trakterna av Heby. Den gick utmärkt bra, men är ju inte direkt diskret i ljudet (2-tumssystem). Ny främre stötfångare (mittdelen) behövs också. Sedan kommer jag nog vänta med finliret till nästa säsong, bl.a. omlackering, naturligtvis i originalkulör. Ska försöka få till lite bilder senare. Jag undrar förresten hur lägger man upp bilder på detta forum ?

    #122636

    tthakan
    Deltagare

    Tjena Lars !
    Jag har nyligen kommit över en saab 96 2t årsmod -62 enligt reg-bevis. första reg datum 1/1-63. Emblemet i grillen samt tuta i ratten gör att jag får för mig att det är en -63:a. Någon tidigare ägare kan givetvis bytt ut grejorna…
    Det här med däcken följer jag med intresse då det är aktuellt för mig med.
    En sak till. på en av bilderna syns en knapp till vänster om ratten, är den ”original” ?
    mvh
    Håkan

    #122637

    lsoderlund
    Deltagare

    Knappen vänster om ratten tror jag är till för att tända backljuset, man måste alltså trycka in knappen för att tända backljuset. Dock vet jag ej till 100% då jag ej provat ännu pga bilen endast provstartades med en batteri lånat av säljaren, då kollade jag inte om knappen tände backljuset eller ej.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #123959

    lsoderlund
    Deltagare

    Då börjar det dra ihop sig för hämtning av Tvåtaktaren. Gäller bara att styra upp en trygg stabil dragbil så själva transporten blir en ”pice of cake”. Så bra då att min pappa har en sådan. 9-5 Aero ´06a.

    Fick en idé för ett tag sedan om att låta min faster sy upp tygmattor till tvåtaktaren, med en sån där plastrand runt om. Har talat med henne om detta och hon skulle ge svar nu i helgen. Om hon går med på det så kan jag säkerligen övertala henne om att sy upp tygmattor åt er andra här i klubben. Då det bara är att motta ut hur man vill ha mattorna med typ smörpapper eller liknande så kan hon säkert fixa det mesta. Då kan man ju även välja färg och liknande. Vad tror ni om det, givetvis får vi se hur mina mattor blir, blir det helkonstigt så är det ju inget att satsa på, men jag tror att det kan bli väldigt snyggt.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng