Saab 96 ´75 – Projekt mjhnaåimjgm99an :)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 ´75 – Projekt mjhnaåimjgm99an :)

  • Detta ämne har 72 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-13 17:47 av .
Visar 13 inlägg - 61 till 73 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #165506
    rallysaaben
    Deltagare

    Det ser ut att vara i stort sett samma grejer som ignitor, det har jag i min v4 och det funkar kanon, skillnaden på tomgång är ju som natt och dag. Vad har du för avstånd mellan magneten och hallgivaren? Har för mig att det ska vara 0,85mm för bästa funktion!?

    Jag har hört sägas att man ska ta en tändspole från en bil med brytarlöst system originalmonterat, det skiljer lite i motstånd på en sån spole och en v4spole, men jag kör med originalspolen i min och det går fint, när jag var iväg och bromsade v4an så tyckte han dock att jag skulle fixa en annan spole, men mer än så sa han inte!?

    /Anders.

    #165509
    krister k
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    Det ser ut att vara i stort sett samma grejer som ignitor, det har jag i min v4 och det funkar kanon, skillnaden på tomgång är ju som natt och dag. Vad har du för avstånd mellan magneten och hallgivaren? Har för mig att det ska vara 0,85mm för bästa funktion!?

    Jag har hört sägas att man ska ta en tändspole från en bil med brytarlöst system originalmonterat, det skiljer lite i motstånd på en sån spole och en v4spole, men jag kör med originalspolen i min och det går fint, när jag var iväg och bromsade v4an så tyckte han dock att jag skulle fixa en annan spole, men mer än så sa han inte!?

    /Anders.

    Japp, tomgången är mkt stabilare, tycker även att bilen lät lite annorlunda… Renare gång..?
    Avståndet har jag inte mätt, enligt beskrivningen ska man bara se till att det ”inte släpar i”. Ang tändspole står det att original tändspole skall användas, så vi provar! 🙂

    #165787
    krister k
    Deltagare

    Har justerat ventiler och bakbromsar idag.
    Fantastiskt roligt v4-väder häromkring just nu, snöfall och -4 grader, ordentligt med snö på backen och lagomt dåligt fäste bak! :racesmile:

    #166043
    krister k
    Deltagare

    Började gå på tre burkar härom dagen efter lite aktiv körning uppför G-bergsbacken. Visade sig att fyrans tändkabel slog över mot vattenledningsröret. Nu är det full fart igen! 🙂

    God jul på er allesamman!

    #168991
    krister k
    Deltagare

    Har inte hänt så mkt med bilen, men den fick iaf en ny spindelled och förgasarrengöring härom dagen. Provade att ställa tändningen med stroboskoplampa från Biltema, men jag vet inte jag… När bilen gick som bäst var det långt ifrån de 6 grader f.ö.d. som v-handboken säger.

    #170496
    krister k
    Deltagare

    Byte av topp-packningar pågår.

    #170627
    krister k
    Deltagare

    Jag vill ha tips om lämpliga roterande filar för bearbetning av gjutjärn (läs: v4-toppar…) då jag tänkte passa på att fila lite när topparna ändå är av.

    Nån som vill dela med sig..?

    #170675
    krister k
    Deltagare

    Jahaja, inte konstigt att den gick som ett lass sk*t… Trasiga avgasventiler som satt lååångt in i topparna.

    Tur att man hade ett par bättre beg toppar liggandes. Fila!

    Nu går den igen, måste fixa lite glykol bara och göra ett oljebyte så är den fit for fight! 🙂

    #170800
    krister k
    Deltagare

    Det blev ordentlig skillnad med de nya topparna, bilen går som aldrig förr. Har nog gjort en 30-40 mil nu och den har inte tagit nån kylvätska heller. Najs! 🙂

    Hela familjen tog en tripp till slalombacken i söndags:

    #170802
    andersson__
    Deltagare

    Kul! En av mina toppar såg likadan ut på avgasventilerna, du måste haft skit kasst komp på dom cylindrana med dom ventilerna?

    #170804
    William
    Deltagare

    Mina ventiler hade ätit sig en bra bit in i mina förra toppar också, är detta vad som händer om man slarvar med blyersättningen eller vad tusan är det?

    #170809
    krister k
    Deltagare
    Andersson__ wrote:
    Kul! En av mina toppar såg likadan ut på avgasventilerna, du måste haft skit kasst komp på dom cylindrana med dom ventilerna?

    Skulle tro det… Kollade aldrig några komp-värden, men det hördes när man körde på startmotorn att det var ngt lurt med kompet.

    William wrote:
    Mina ventiler hade ätit sig en bra bit in i mina förra toppar också, är detta vad som händer om man slarvar med blyersättningen eller vad tusan är det?

    Vet inte, men slarv med blyersättning kanske hjälper till…

    #171825
    krister k
    Deltagare

    Har bytt gummikofångarna till svartmålade plåtditon. Skulle haft ett par bättre skärmar också… 🙂

    Ska låta tillverka adaptrar så jag får på mina svarvade 99 fotbollsfälgar, om någon har en ritning att dela med sig av
    skulle jag vara tacksam, och dessutom spara lite tid… :thumbup:

Visar 13 inlägg - 61 till 73 (av 73 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng