Saab 96 -79 (Bruksbilsprojekt)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -79 (Bruksbilsprojekt)

Detta ämne innehåller 19 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-04-11 13:16.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5579

    john asplund
    Deltagare

    En liten tråd om att rädda en -79a från skrotpressarna.

    Då var det dags att ta nästa steg i Saabägandet, har tidigare hållit mig till tvåtaktare som hobbysaabar men suget efter en V4 har ju naturligtvis funnits men jag har aldrig gjort några seriösare försök att skaffa en. Men för knappt två veckor sedan dök en annons upp på nätet och bilen fanns bara några mil hemifrån så det var ju ingen långresa för att kolla på den. Bilden i annonsen var inte så inbjudande men priset var mindre än två fulltankningar i den amerikanska bruksminibussen. En 79a passade mig väl i smaken, är egentligen mest för de tidigaste V4orna men en Cardinalröd med fläskiga barockblinkers och fläskläpp i svart gummi hade suttit som just en fläskläpp. Detta kombinerat med en Knutson stereo, bromsljus på pinne och bakrutejalusi får verkligen kinderna att blossa och pulsen att öka.

    Nåväl, jag skulle ju inte köpa den utan bara åka och titta men ni känner säkert igen er i att när man står öga mot öga med objektet är det hjärtat och inte hjärnan som tar beslutet. Damen som ägt bilen sedan 2005 hade bara kört tre svängar till Sundsvall med den innan den ställdes av samma år. Pengarna bytte ägare, det obligatoriska handslaget utfördes och när pappren skrevs såg hon att jag var från Långviksmon (liten by i Örnsköldsviks kommun) och berättade att hon köpt bilen därifrån och säljaren då var en man som jag är bekant med…Men när jag senare på kvällen kollade igenom resten av pappren som föjlde med insåg jag att bilen var en som funnits på byn hela mitt livden såldes ny till byn den 18e maj 1979 och hade alltså efter en kort exil kommit hem igen.

    Med den vetskapen slog jag tanken på att lacka den Cardinalröd ur hågen, bilen fick ett annat värde för mig och ju mer jag tänkte på det desto mer uppskattade jag den ljusgula färgen. Bilen hämtades på lördagen och redan lördag eftermiddag började en grundligare kontroll av nyförvärvet. Inredningen var ganska skaplig, smutsig men fullt ok för en blivande bruksbil.

    Rost finns naturligtvis, alla fyra skärmar är sumpiga, får se senare om de kommer att lagas eller om bet blir till att leta bättre, hjulhusen bak på båda sidor hade hål stora nog att tappa mössan genom. Tidigare lagningar av golvet bestod i plåtar som popnitats. Det gör egentligen inget, eftersom den ändå ska svetsas nu ser jag hellre att den aldrig sett en ljusbåge tidigare än att den blivit söndersvetsad bara för att komma igenom nålsögat hos SBP. Bromsarna kändes faktiskt skapliga även utan servoverkan men jag chansar inte utan det blir en total makeover på bromssidan. Kopplingshydrauliken vill inte så även där har nya delar hämtats hos reservdelsleverantören inne i Ö-vik. Hur motorn är har jag däremot ingen aning om, tänker inte försöka starta den innan oljan är bytt en gång, Visst kan man köra oljepumpen på V4an om man plockar upp fördelaren??

    Någonstans måste man ju börja och den här gången fick det bli vänster bak, redan första kvällen plockades skärmen bort och baksätet togs ur. Under sätet dolde sig en liten skattgömma, inte de vanliga mynten och glasspinnarna utan där låg nya bromsbelägg till frambromsarna,påse med blandade smådelar, en hastighetsmätarwire, nytt luftfilter i kartong….och påpassligt nog hade även råttorna hittat luftfiltret och byggt bo i kartongen 🙁

    #41748

    john asplund
    Deltagare

    Den är inte så vacker att se på, mossan hade fått ett bra fäste under åren den stått avställd. Mina egna minnen av bilen sträcker sig fram till 2005 innan den lämnade byn och fram tills dess såg den ganska välskött ut, en riktigt prydlig vagn men nu var den forna glansen borta.

    Under huven såg det ganska bra ut, inte för mycket hemdragen el däremot saknas något här…ett tomt kontaktstycke, vet någon på rak arm vad som ska sitta där?

    Så var det dags att inte bara beundra nyförvärvet utan även göra lite nytta.
    Kalla DrPepper :Check
    Stereon laddad med Social Distortion & Hank Williams III: Check
    Clear to takeoff………….

    Mallade upp eftersom jag kapade och började lappa ihop. Med bristande plåtkunskaper blir det lite si och så men hålen försvinner iaf. Kollade eftersom att skärmen fortfarande passade så jag inte åker på en överaskning när den ska monteras. Här är överdelen lappad och ska bara helsvetsas och slipas.

    #41750

    anderskarlsson
    Deltagare

    Kul med historia kring bilen! Kan ofta bli en anledning till att man börjar fixa dem! Och dina lagningar ser mycket bra ut tycker jag :race

    #41751

    9k94
    Deltagare

    Det tomma kontakthuset som du har hittat är nog med största sannolikhet TSI uttaget. Där kan du koppla in om du har tillgång till Saabs Tändinställnings verktyg. Så man kan få reda på kamtid och kamvinkel mm 😉

    #41754

    William
    Deltagare

    Kul att se att det finns fler likasinnade i kommunen 🙂 Snygga lagningar, ser fram emot att följa resten :CH

    #42083

    john asplund
    Deltagare

    Dags för uppdatering, har i själva verket skrivit 2 uppdateringar tidigare men på grund av mer än lindrig klantighet så lyckdes jag radera dessa innan de begav sig ut i cyberrymden och låt oss säga såhär, jag har mer tålamod med rost än datorer….

    Tack för tidigare komentarer, att kontaktstycket var av så modern karaktär hade jag nog inte listat ut själv, var helt inställd på att någon helt enkelt tagit bort ”något som ändå inte behövs”. William, förhoppningsvis ses vi på stadens gator i framtiden, det rullar ju trots allt inte så många V4or i stan längre.

    Vad har då hänt sedan förra gången, utan att ta allt i 100% kronologisk ordning så har följande skett…
    Fick besök av en kompis med arbetskläder som naturligtvis genast fick en uppgift, det blev att renovera kopplingshydrauliken, pedalen var på norrländska helt ”lealös”, dvs inget modstånd alls. Huvudcylindern var det egentligen inget synbart fel på men det kändes som att vara dumsnål att låta bli att packa om den när Garagehjälpen ändå var i farten, slavcylindern var däremot stum.

    Tog bort nippeln från den gamla slangen och gängade hålet i den så att en smörjnippel kunde skruvas i, lite gasol och sen bara låta fettsprutan jobba, lugnt och fint kröp kolven ut och efter en lätt honing så kunde kompisen montera tillbaka pryttlarna med ny slang, hittade den av en slump när jag inventerade reservdelshyllan till Saab dagarna mellan köp och hämtning.

    Under tiden som Andreas arbetat med kopplingen hade jag mest gått omkring och vankat kring fronten, gruvat mig för att lossa fläktremmen. Jag skrev ju tidigare att jag skulle byta olja innan ev startförsök, men för att vara lite realist så var jag ju tvungen att kolla BALANSAXELN, bort med fläktremmen, ett kort föredrag för Andreas om skillnaden mellan V4ans anatomi och en vanlig motor. Ett stadigt grepp om remskivan, Henry Bronetts röst ekade i mitt huvud ”kan jag få be om största möjliga tyyystnad”. Nu hade det inte behövt vara helt tyst i garaget för att hör det ljudliga KLO-KLONKet som följde, lagerbyte.nyss
    Eftersom det här är min första V4a så dyker det ju upp frågor, hur mycket stryk tål blocket, bör man försöka mäta upp lagerlägena eller räcker det i allmänhet att byta lager och se glad ut? Skiljer det något på olika balansaxlar, utifall att den blivit så sliten att den måste bytas eller kan jag helt enkelt ta första bästa som har fina lagerytor?

    Naturligtvis har även svetsen varit igång sen förra gången, hjulhuset är så gott som klart, svetsarna kittade och kladdat på lite färg, kvar är bara framkanten där tröskeln ansluter mot hjulhuset och ett litet hörn framför bakaxeltunneln

    Kommer inte att svetsa igen det riktigt än, bakaxelbussningarna ska bytas och det känns som det blir enklast att svetsa det utan bakaxeln på plats. Så jag har iställer kapat mig lite framåt, nederdelen på karossidan mellan dörr och bakskärm var mosig så lite mätande, nogranna skisser på en 0,9mm plåt och några svängar i plåtbocken från Insjön så började det likna något.
    ]
    Kapade bort biten från karossidan för att finjustera passformen , då kom bakslaget (egentligen borde jag inte alls nämna det här men så här gick det till ) ,biten passade inte alls, hade i stundens inspiration gjord plåten spegelvänd 😳 , alltså en bit till högersidan. Nåväl, den kommer att komma till användning den oxå så det är ju ingen skada skedd men rysligt förargligt när allt gick så bra. Men varm i kläderna så gick det snabbare att göra rätt sida. Passade ganska bra och mest för att öva lite fick gasolen och tennflusset komma fram, mer gasol och tennstav. Nu var allt helt plötsligt riktigt kul igenBakrutan-nr-4-17-WEBB-STORDSCN1891.JPG[/attachment

    #42097

    john asplund
    Deltagare

    En liten måbra uppdatering utan att något mer har hänt sedan igår. En tidstypisk stereo är aldrig fel även i bruksbilen, med dagens möjlighet att köra musik via Fm-sändare från Mp3 spelare så har man ju fullt utbud på favoritmusiken utan att behöva trassla på med kassettband och svajjigt ljud. Stereon är en blaupunkt från gissningsvis mitten av 80talet, inte digital display utan hederlig ”snörskala” och bäst av allt……….världes coolaste högtalare på hatthyllan

    Tyvärr är det även högtalarhål i dörrarna men eftersom hålen redan finns där kan man ju montera moderna högtalare bakom 80tals-gallren.

    Och nästa måbradetalj är solskyddet på förarsidan, tydligen tyckte Herr Nordström som köpte bilen ny att startinstruktionerna kunde vara bra att ha kvar utifall man någon dag skulle bli tveksam

    #42110

    William
    Deltagare

    Apropå balansaxelns lager så är det väl i bästa fall bara lagren, men i värsta fall även axeln och dess plastdrev som måste bytas. Glapp balansaxel behöver dock inte vara nån katastrof då lagren till balansaxeln verkar ha sin egen tidräkning och resten av motorn kan vara i bra skick. Så troligen har du en pålitlig snurra efter byte av b-lager :wrench

    #42113

    Lollo
    Deltagare

    Var rädd om de fina lampglasen, de är troligtvis lika mkt värda som hela bilen kosta.

    #42132

    @lollo wrote:

    Var rädd om de fina lampglasen, de är troligtvis lika mkt värda som hela bilen kosta.

    ??? Är det lampglasen till de senaste årsmodellerna du menar? De som är lite större än tidigare? Ont om dem?
    JP

    #42134

    john asplund
    Deltagare

    Varken baklyktorna eller blinkersarna fram är i överdrivet bra skick, smutsen gör att de inte ser så bleka ut 😆

    #42147

    griffin77
    Deltagare

    Gör som jag, blek dom helt och använd röda och oranga diodlampor. Då kan man alltid färga om dom i ett senare skede om man jagar orginal.

    //Danne


    #42149

    rally
    Deltagare

    Johnny. Fina & hela glas är svåra att finna eftersom de är tillverkade i ett dåligt material som inte tål solljus alls. Dessutom så användes skruvar som rostade fast i plastinsatsen som dessutom vittrar sönder efter några år. Rena skiten skulle jag vilja säga!!

    Fy satan vad det är fult med vita blinkersglas på V4:or tycker jag.

    /Fredrik

    #42155

    griffin77
    Deltagare

    Hej!

    Tur att man får tycka vad man vill här på forumet,, blev bara lite lessen 😉

    #42157

    longjohn61
    Deltagare

    Tycker det rätt bra ut bättre en olika färger på samma bil,hur gjorde du för att få bort färgen helt?

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.