Saab 96 -79

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -79

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -79

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 20, 2012 at 18:05 #5669

      Hej!

      Kanske är dags att lägga upp en projekttråd här nu när man rivit ner saaben igen för vidare renovering.

      Bakgrund: Köpte pärlan för ca 3 år sen för jag ville ha något billigt att åka i under studietiden. Efter att ha åkt ett tag så började jag tröttna på att det blev några cm vatten på golvet när det regna. Orsaken till detta var ett par väldigt bra lagade hål i dom bakre hjulhusen, någon tidigare ägare hade poppnitat dit lite blyplåt och smetat på spackel. :ID Så jag ställde in bilen i garaget och svetsade i ordning den värsta rosten samt rollade på lite räser gul färg iställlet för den tidigare mattsvarta färgen, det blev även några stripes för ökad sportbils känsla. I detta utförande tjänade den mig sedan i ca 1,5 år som vardagsbil/busbil. När man fått jobb efter skolan var det dags att skaffa sig en tråkig svenssonbil att åka till jobbet med men det möjliggör ju en mer djupgående renovering av pärlan som jag nu börjat med.

      Det som ska göras i stora drag är:
      Fixa den rost som finns kvar samt göra ett ordentligt underarbete på hela bilen
      Lägga på en riktig 2-komponentslack (dock själv i garaget)
      Snygga till och styva upp chassiedelar
      Bygga en roligare motor


      Ena sidans rosthål, sträcker sig ner bakom ryggstödet.


      Som den såg ut när jag köpte den.


      Efter första renoveringen.

      Mer bilder på http://www.garaget.org/?car=172778

      Just nu håller jag på att plocka ner den för rostlagning och lack.

      Ska försöka komma ihåg och knäppa lite bilder i garaget i morgon.

      //Jesper

        april 20, 2012 at 18:12 #42506

        Den gula rollningen såg ju inte alls dum ut! Vad är originalfärgen? Och varför skippade du originalblinkersen?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          april 20, 2012 at 18:31 #42508

          Originalfärgen är brun, man ser en strimma av den på huven när den var svart. Ja den ser hyfsad ut på håll men det börjar krypa igenom rost. Blinkersena var blekta och trasiga och det fanns skärmar och dom små blinkersena på lager hos farsan så fick bli dom.

            april 20, 2012 at 20:22 #42515

            Vad blir det för färg den här gången? Ska du bygga den original (förutom motorn, då) eller ändra? Personligen tycker jag att de stora blinkersen och bakljusen och gummistötfångarna lirar bäst ihop, medan de mindre lyktorna går bättre ihop med kromisarna, eller för den delen utan stötfångare alls. :race

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              april 20, 2012 at 21:00 #42519

              lycka till med renoveringen!

                april 20, 2012 at 22:33 #42522

                Yey, ny rolig V4-tråd att följa, lycka till på färden och jag kommer att följa dig! 🙂

                Johan

                  april 20, 2012 at 23:08 #42525

                  Janne: Det blir nog ombyggnad till den äldre looken med runda lysen och kromstötisar eller utan. Har tänkt mig en tvåtonslack med svart i “mitten”och en färg på sidorna. Men öppen för förslag på lite originella färg förslag. Har inte riktigt ett klart mål med den förutom att det ska bli en fräsch 96a. Velar fram och tillbaka om jag ska behålla v4an eller stoppa i v6a eller gå ännu längre till mittmotor, skulle nog behöva en hel hög med v4or för att bygga alla olika idéer.

                  Kul att ni är intresserade att följa detta spektakel, kommer som tidigare sagt lite bilder på nuvarande status under morgon dagen.

                  //Jesper

                    april 21, 2012 at 11:44 #42546

                    Idag har jag pallat upp bilen på bockar och tagit bort bakskärmarna, tank samt börjat plocka ner bakaxeln. Inte så intressant jobb ännu eftersom det är mest ner montering men här kommer lite bilder i alla fall.

                    //Jesper

                      maj 4, 2012 at 20:25 #43182

                      Var till garaget en sväng idag och tog bort bakaxeln och alla rutor, dock så var det bara hälften av rutorna som var hela efteråt. :h Började även demontera framvagnen så det sista åker nog bort i morgon. Hur svårt är det att plocka ur och i innertaket i en 96a?

                        maj 21, 2012 at 19:15 #43898

                        Liten uppdatering med bilder för att visa att det händer något. Så gott som allt är borta från karossen så nu blir det rostlagning och förhoppningsvis blästring på ett eller annat sätt. Någon som känner till en billig blästerfrima i eskilstuna trakten?

                          juni 2, 2012 at 16:32 #44325

                          Här kommer lite bilder på hur man tvättar sin kaross när man inte har någon högtryckstvätt i garaget. :CE

                            juni 2, 2012 at 23:22 #44334

                            Nöden är uppfinningarnas moder! :race :AP

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              juni 3, 2012 at 04:40 #44335

                              Snygg rigg!

                                juni 3, 2012 at 09:03 #44343

                                Ja den blev riktigt bra, lite tungt att lyfta upp den så högt på 4 personer bara. 😀 Nu mera står den även på ställningen i garaget så man har lite bättre arbetshöjd. Någon som lagt sin v4a på sidan för att skrapa underredet? Tips på riggar där?

                                Nu kör vi igång med rostlagningen! :weld2

                                //Jesper

                                  juni 3, 2012 at 10:30 #44348

                                  smidig ställning, ser ut som Planjas transport boxar?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.