Saab 96 -79
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -79
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -79
- Detta ämne har 142 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-13 20:11 av Andreas Falck.
-
FörfattareInlägg
-
november 25, 2012 at 21:11 #49595
Nu så är bilen färdigsvetsad så nu är det dags för nästa steg som är blästring. Har byggt mig ett “blästerbås” så det inte blir så mycket sand i hela garaget.
Sen så har Orre här på forumet varit snäll och skänkt mig hans -68a som jag kommer ta delar ifrån när min ska sättas ihop.
Återkommer med raport när jag har börjat blästra, hoppas det inte är för jävligt bara.
:wrench
januari 16, 2013 at 21:24 #51266Provade att blästra lite med min blästertank från verktygsboden idag men den var seg med att fylla upp tanken med luft så det tog slut snabbt. Någon som har erfarenhet av en sån bläster? hur har det fungerat? Jag har ca 10m 1/2″ slang från kompressorn och dom jobbar inte för fullt så borde inte vara fel på den. Kopplingarna på tanken är 3/8″ så funderar på att uppgradera till 1/2″ där och flytta kompressorn närmare. :bh
januari 21, 2013 at 13:56 #51448Nu ÄNTLIGEN! Så har jag kommit till den punkten när man får sätta tillbaka saker på bilen. :wrench Slipade och blästrade bakänden plåtren och la på 2-3 lager epoxigrund. Tog ca 3 timmar med lite moppe meckande i mellan åt.
Så nu är st bara resten av bilen kvar. :AP
februari 14, 2013 at 11:01 #52294Nu har det hänt lite igen!
Har lagt på epoxigrund under hela bilen, kittat alla skarvar och sedan börjat lägga på underredsmassa. Men jag var optimistisk och trodde att 1l skulle räcka men verkar gå åt en liter till.
Epoxigrund och kittade skarvar.
Jag tänkte pröva biltemas fiberförstärkta underredsmassa.
Så här långt kom jag, så nu måste jag inhandla mer klet.Bara jobba på sommaren är snart här! :CE
mars 20, 2013 at 19:48 #53611Uppdatering! :h
Har fått på underredsmassa under hela bilen.
Och i alla hjulhus.
Epoxi dimman ligger tät.För motorutrymmet har fått epoxigrund.
Over and out!
mars 24, 2013 at 08:25 #53748Nu är även insidan av bakdelen fixad.
Bakifrån
InifrånNu så är det bara kupéutrymmet kvar sen blir det att hyra in några arbetare (muta med öl går nog bra) och slipa bort all gul och svart färg på utsidan.
mars 24, 2013 at 11:42 #53759Vackert! :AP Min likaledes vita Bimsan hälsar att hon är svårt avundsjuk!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”mars 24, 2013 at 17:53 #53793Bra att ni kikar in och hejar på ibland! 🙂 Kan inte bestämma mig över färgval men det är ju snart dags att göra det. Har funderat på gul och svart fast i en 2 delad lack istället för ränder.
mars 24, 2013 at 18:17 #53795Tack! 🙂 Japp det gör man fast det är en polares. Men den är nog till salu om någon vill ha, motorn är rasad.
mars 30, 2013 at 01:25 #54008Idag var jag och köpte en v4a till:
Är väl känd av några här på forumet.Men jag har även hunnit och slipat och lagt grund på sista delen av insidan.
:wrench
juni 3, 2013 at 20:21 #56293Jag har tyvärr inga bilder att uppdatera med men kan i alla fall meddela att utsidan har blivit slipad och epoxigrund är pålagt. Det finns några små ställen som ska få lite svets men sen är det dags att börja spackla och slipa ännu mer. Jag har kört sönder båda svetsarna i garaget så om någon vet vart det finns en mig tillsalu så säg till! :weld
juli 5, 2013 at 10:03 #57339Igår så tog jag och monterade lite hårdare fjädrar på bruks v4an. Lägger upp lite bilder på arbetet och resultatet. :wrench
Så här såg det ut innan jag började:
Sen plockade jag bort originalfjädern och kapade en bakfjäder från en 9000 så mycket som bilden visar (borde ha kapat lite mindre då fjädern är lite lös i upphissat läge):
Bak så satte jag framfjädrarna från v4an och dom kapades och så som bilden visar:
Så här blev slutresultatet (5-10cm lägre och mycket mindre båtkänsla när man svänger):
Tillslut en bonusbild på bilen innan avfärd till Västersås för att retas lite med raggarna:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.