Saab 96 -79

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -79

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 19, 2013 kl. 13:54 #55820

      Nu har jag haft semester i 2 veckor så då har jag fått lite gjort med bilarna. I den brunröda så har jag bytt motor till en renoverad med tvåports insug och solex förgasare. Håller även på att fixa lite smågrejor inför besiktningen som ska vara gjord innan juli är slut.

      Men jag har även gjort lite på projektet. Har börjat renovera länkarmarna fram och sedan så ska bakaxeln få samma behandling. 🙂

      Skruvade isär länkarmarna

      Tog bort den värsta rosten och smutsen med roterande stålborste och sen byggde jag mig ett rostdödar bad:


      Plastbalja från biltema med lite fyrkantsrör som offeranod.


      Två länkarmar ihopsatta med lite ståltråd i badet.


      Nu bubblar det friskt.

      //Jesper

        juli 20, 2013 kl. 19:43 #57733

        Riktigt sugen på att prova detta själv. Hur illa stinker det?

          juli 20, 2013 kl. 20:36 #57736

          Jag har inte känt någon lukt alls men garaget är ganska stort och jag har haft dörren öppen när jag varit där. Ska ta upp grejorna imorgon så får ni se resultatet. 🙂

            juli 22, 2013 kl. 21:11 #57808

            Så här blev det!

            Nu ska nästa omgång ner i badet.

              juli 24, 2013 kl. 13:50 #57844

              Idag var det en stor dag för bruks v4an smet igenom besiktningen med blankt papper på första försöket! :CH

              Bevis:

              Sen så har jag hämtat ut ett paket från Stefan här på forumet så jag kan bygga ihop hjulupphängningen på projektbilen.

              Lite godis:

              Så nu blir det snart att :wrench

                juli 24, 2013 kl. 15:40 #57845

                Grattis!

                  juli 25, 2013 kl. 17:14 #57888

                  Tack tack! 🙂

                    juli 26, 2013 kl. 13:31 #57911

                    Lackade länkarmar:’

                    Har plockat bort alla delar som går från bakaxlen och lagt i badet, bakaxeln ska få en omgång med roterande stålborsten.

                    Mätte upp mina bromstrummor och dom var på gränsen så om någon har ett par trummor så hör av er. 🙂

                      augusti 2, 2013 kl. 12:14 #58097

                      Nu har en ny omgång med grejor kommit upp ur badet och lackats. Bakaxeln fick det bli stålborste och bläster på.


                      Precis från badet.


                      Massa kladd.


                      Lite småsaker.


                      Bakaxeln.

                      Jag kämpar vidare! :wrench

                        augusti 15, 2013 kl. 10:06 #58526

                        Nu har jag satt på mig målarhatten och fått lite saker och snart är allt som hör till upphängningen klart.

                        Lite bilder på jobbet:


                        En länkarm


                        Bakaxeln


                        Grundmålade länkarmsfästen


                        Lite blandat

                          augusti 30, 2013 kl. 18:05 #58966

                          Hej!

                          Målningsarbete har fortsatt men har inga bilder på det det direkt men jag har även provat att pressa i några bussningar och det gick faktiskt bättre än förväntat. Lite bilder på det:


                          Så här gjorde jag.

                          :wrench

                            september 1, 2013 kl. 10:14 #59000

                            Mini uppdatering!

                            Alla bussningar är i pressade och bakaxeln sitter på bilen igen. Nu är det bara lite målning kvar och väntan på lite delar så ska nog hjulupphängningen snart vara klar och bilen nere på hjul igen. :h :wrench

                              september 1, 2013 kl. 12:39 #59007

                              Heja på! :race

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                september 19, 2013 kl. 10:31 #59508

                                Har börjat montera tillbaka länkarmar och bakaxel. Nästa steg är att byta hjullager sen så ska spindelleder och nav monteras och plocka ihop bakbromsarna.

                                Lite bilder på läget.
                                En kartong med div bra att ha saker när det ska monteras.
                                Målade grejor.
                                Som bilen ser ut nu.
                                Bakaxel och bromssköld.
                                Länkarmar.
                                Slängde på lite färg här med.

                                :wrench :h

                                  september 19, 2013 kl. 10:40 #57748

                                  Strålande jobb, inspirerande! 🙂 :AP

                                  99 -77 luftfjädring och förgasare
                                  900i 8v -88 finbil
                                  9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 143 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.