Saab 96 -79
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -79
- Detta ämne har 142 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-13 20:11 av
Andreas Falck.
-
FörfattareInlägg
-
juli 19, 2013 kl. 13:54 #55820
Nu har jag haft semester i 2 veckor så då har jag fått lite gjort med bilarna. I den brunröda så har jag bytt motor till en renoverad med tvåports insug och solex förgasare. Håller även på att fixa lite smågrejor inför besiktningen som ska vara gjord innan juli är slut.
Men jag har även gjort lite på projektet. Har börjat renovera länkarmarna fram och sedan så ska bakaxeln få samma behandling. 🙂
Skruvade isär länkarmarna

Tog bort den värsta rosten och smutsen med roterande stålborste och sen byggde jag mig ett rostdödar bad:

Plastbalja från biltema med lite fyrkantsrör som offeranod.
Två länkarmar ihopsatta med lite ståltråd i badet.
Nu bubblar det friskt.//Jesper
juli 20, 2013 kl. 20:36 #57736Jag har inte känt någon lukt alls men garaget är ganska stort och jag har haft dörren öppen när jag varit där. Ska ta upp grejorna imorgon så får ni se resultatet. 🙂
juli 24, 2013 kl. 13:50 #57844Idag var det en stor dag för bruks v4an smet igenom besiktningen med blankt papper på första försöket! :CH
Bevis:

Sen så har jag hämtat ut ett paket från Stefan här på forumet så jag kan bygga ihop hjulupphängningen på projektbilen.
Lite godis:

Så nu blir det snart att :wrench
juli 26, 2013 kl. 13:31 #57911Lackade länkarmar:’

Har plockat bort alla delar som går från bakaxlen och lagt i badet, bakaxeln ska få en omgång med roterande stålborsten.
Mätte upp mina bromstrummor och dom var på gränsen så om någon har ett par trummor så hör av er. 🙂
augusti 2, 2013 kl. 12:14 #58097Nu har en ny omgång med grejor kommit upp ur badet och lackats. Bakaxeln fick det bli stålborste och bläster på.

Precis från badet.
Massa kladd.
Lite småsaker.
Bakaxeln.Jag kämpar vidare! :wrench
augusti 15, 2013 kl. 10:06 #58526Nu har jag satt på mig målarhatten och fått lite saker och snart är allt som hör till upphängningen klart.
Lite bilder på jobbet:

En länkarm
Bakaxeln
Grundmålade länkarmsfästen
Lite blandataugusti 30, 2013 kl. 18:05 #58966Hej!
Målningsarbete har fortsatt men har inga bilder på det det direkt men jag har även provat att pressa i några bussningar och det gick faktiskt bättre än förväntat. Lite bilder på det:



Så här gjorde jag.
:wrench
september 1, 2013 kl. 10:14 #59000Mini uppdatering!
Alla bussningar är i pressade och bakaxeln sitter på bilen igen. Nu är det bara lite målning kvar och väntan på lite delar så ska nog hjulupphängningen snart vara klar och bilen nere på hjul igen. :h :wrench
september 19, 2013 kl. 10:31 #59508Har börjat montera tillbaka länkarmar och bakaxel. Nästa steg är att byta hjullager sen så ska spindelleder och nav monteras och plocka ihop bakbromsarna.
Lite bilder på läget.
En kartong med div bra att ha saker när det ska monteras.
Målade grejor.
Som bilen ser ut nu.
Bakaxel och bromssköld.
Länkarmar.
Slängde på lite färg här med.:wrench :h
september 19, 2013 kl. 10:40 #57748Strålande jobb, inspirerande! 🙂 :AP
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbil -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.


