SAAB 96 Turbo.

Forum Övrigt SSR SAAB 96 Turbo.

Detta ämne innehåller 20 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-12 19:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14605

    anonymous
    Deltagare

    [image]http://www.isaab.net/upload/SAAB%2096%20Turbo..jpg[/image]

    Är detta också en av Sigvard Johanssons skapelser..? Bilen skall tydligen vara bestyckad med Turbo…

    #97170

    Kanske kommer det att visas en V4 Turbo med direktinsprutn. i Ljungbyhed!En bekant (Volvo-mek.!!!)kämpar med att flytta över sin motor till en annan bil då den gamla voltade på K-kulle för några veckor sedan! Lovar att det är ett häftigt motorbygge! MVH/KG

    #97171

    stellemark
    Deltagare

    Fick lite skvaller av Bo Lindman om denna bilen.

    ”Stig zchrisson heter föraren. Körde Banracing SM med den bilen från ca 72 och frmaåt.
    I detta utförande gick den SM 1979 då den blev tvåa eller 3 atotalt i fajt med Dord BDA och BMW med F2 motor.
    Bilen finns fortfarande kvar i exakt detta skick. Går utav h-e Över 270 i slutet på Anderstorpsrakan.
    Betydligt mer än bådet STCC-holkar och hubbes fjollporschar…..
    ca 300 hk och ca 800 kg gör en del för farten”

    *LER* Obs jag har inte redigerat språkvalet är det för mustigt får moderatorerna peta i det hela…

    *undrar om det var detta vidunder som gav ett grymt ljud på Anderstorp 99 eller 2000

    #97172

    anonymous
    Deltagare

    Tackar! Någon mer som vet något? 270km/h i 96:a Jösses! [color:”red”] [/color]

    #97173

    Molte
    Deltagare

    Det kan väl inte vara en v4 som sitter i den eller? Låter helt galet. Undrar hur länge en sådan maskin håller.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97174

    ake svantesson
    Deltagare

    saab plockade ur 190 hk ur sin rallycross v4a turbo..om det behövdes
    de vrida upp den till 250 hk .
    värsta v4a turbon i sverige är nog Rune Lindfors v4a som sägs
    ha haft 330 hk i sig..
    tror ekendahl sett eller vet om bromspapper på bilen.
    så visst håller det..ett tag i alla fall..*ler*

    mvh Åke

    #97175

    stellemark
    Deltagare

    Innan jag köpte Cuutie hade jag en halvgalen fundering på att bygga en banracer av just en V4.
    Dock fanns det inget riktigt bra klass att köra i.
    Men nu blir man ju sugen när man ser dessa bilder.
    SDå.. om 4-5 år kanskle det blir ett sådant projekt…
    Är det någon som vill bli av med en lämplig kaross att skänka bort så.. Kan jag ta emot den 😉
    Inredning är av sekundär betydelse då den änddå ju skall ut 🙂

    Är det någon som har en anning om vad det är för årsmoell på denna ungefär???

    #97176

    Molte
    Deltagare

    Herre jösses 330 hk! De va inte illa. Hade varit kul att höra en sådan. Får hoppas att det kommer många byggen till Ljungbyhed.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #97177

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Dock fanns det inget riktigt bra klass att köra i.

    Det kommer finnas en klass SNART där man får åka med det mästa, bara det är en std bil som är 30år eller älder.
    Iof ingen överladding, 4-sylinderit. Hmm en 6a kan få dispasns.
    Annars är val av motor helt fritt. Mycket annat är fritt också.
    Därimot är däcksdredden satt till max 205 och R-däck.

    citat:
    Över 270 i slutet på Anderstorpsrakan

    Tror jag vad jag vill om, med std låda ger det ca 10000r/min.
    Även med 9:36 slutväxel hamnar BARA varvtalet på ca 8000r/min då med std stegning på 4an.

    Är jag nego nu? .-)

    #97178

    anonymous
    Deltagare

    Jag kan misstänka att det inte är någon standardlåda i den här kärran…

    #97179

    Lustgasen
    Moderator

    citat:
    Dock fanns det inget riktigt bra klass att köra i.

    Det kommer finnas en klass SNART där man får åka med det mästa, bara det är en std bil som är 30år eller älder.
    Iof ingen överladding, 4-sylinderit. Hmm en 6a kan få dispasns.
    Annars är val av motor helt fritt. Mycket annat är fritt också.
    Därimot är däcksdredden satt till max 205 och R-däck.

    citat:
    Över 270 i slutet på Anderstorpsrakan

    Tror jag vad jag vill om, med std låda ger det ca 10000r/min.
    Även med 9:36 slutväxel hamnar BARA varvtalet på ca 8000r/min då med std stegning på 4an.

    Är jag nego nu? .-)

    Din fuling, du är banne mig galen, =) gillar när du kör om den där Volkswagen filmen, så fortsätt trimma fuling =)

    #97180

    ake svantesson
    Deltagare

    på rallycross bilarna åkte de 7:38 special 2..då med 13 tums fälgar..
    mvh Åke

    #97181

    gammsaaben
    Deltagare

    på rallycross bilarna åkte de 7:38 special 2..då med 13 tums fälgar..
    mvh Åke

    Jaha, det var 270 enligt _hastighetsmätaren_ alltså…

    #97182

    ake svantesson
    Deltagare

    det tror jag inte..
    de hade ingen hastighetsmätare i alls i dem..de hade väl inte nån vidare toppfart
    däremot var de kvicka från i acc
    mvh Åke

    #97183

    fuling
    Deltagare

    7:38 sp2 med 13″are är ca som 6:35 sp2 med 15″are.
    Tumme pekfinger ca 20-22km/h på 1000r/min på 4an.

    citat:
    Jaha, det var 270 enligt _hastighetsmätaren_ alltså…

    Med hastighetsmätare som stannar på 160(170), fint
    Men det går att åka helljuslampa, hur fort är det????

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng