Saab 96 v4 -76

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 -76

Detta ämne innehåller 15 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-06-18 17:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4267

    andersson__
    Deltagare

    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=142257&page=1

    Jahopp, dags att flytta över mitt projekt hit då, har hänt en del sen sist.

    Min generator har haft lite konstiga ljud för sig så då passade det ju bra att få tag i en sprillans ny! Monterade även dit en kilrem av rätt längd då det suttit en på tok för lång på innan.

    Var och plockade delar från en 95 v4 som skulle gå till skrot, i en låda i baksätet låg denna kartong med helt nya backspeglar! 🙂

    I samma bil satt detta prylfacket, kläms fast uppe på instrumentbrädan. Inget jag sett innan, är det ett Saab original tillbehör? Kan inte se att det står Saab på det nånstans. Ganska praktiskt men troligen inget jag kommer ha i min bil, om nån annan är sugen så säg till!

    Sen var det dags för allvaret igen, bakskärmarna brukar dölja lite kuligheter på våra kära saabar, hade jäst lite uppe i hörnen under sidorutan men det såg inte så farligt ut…

    Börjat peta lite med en mejsel och det börja ramla väck plåtbitar som knappt är fastsvetsade, mer eller mindre ”låsta” på plats med spackel 😯

    Såhär såg det ut efter att allt elände kommit väck… plåtbitar var punktade från insidan, sen igen fyllt med spackel från utsidan.. ja du milde..

    Ännu mer skojigheter..

    Tur man har dessa plåtarna.

    Det var hål i golvet vid domkraftsfästet, så började med att kapa ur den golv biten och avslägsna fästet, här är det blästrat och klart för att svetsas dit på en ny golvbit!

    Sen var det väck med det ruttna nedre delen av sido konsolen.

    Trösklen iordning gjord, sprayad med svetsprimer innan den nya konsolbiten kommer på plats.

    Så härligt med nya frisk plåt på plats 🙂

    Likså golvplåten med fästet.

    Börjat laga uppe i hörnan.

    Ett bra tag senare är skadan nästan lagad! Passar på att rostskydda ordentligt innan den sista biten svetsas dit. Har givetvis använt svetsprimer mellan alla plåtarna före fastsvetsning.

    Klart! Och testat med nya skärmskruvar 🙂

    Fanns en liten rostskada i hörnan av skuffen också..

    Men inte nu längre.

    Bakskärmen behöver som allt annat också lite omvårdnad… detta är dock den ända genomgående rosten på den.. skönt.

    Fixat.

    Dags att se om skärmen passar någorlunda också..

    Jodå, ser bra ut 🙂

    Och här står jag nu, är snart klar i detta hjulhus.. skall skrapa bort underredsmassan längs skärmkanten så man kan rost skydda ordentligt runt om, sen ska nya stänkplåtar dit i båda hjulhusen, så nya såna måste jag köpa, men snart kan man börja med spackla/rikta och rostskydda, härligt! Bara andra sidan kvar sen… hoppas den är lite bättre 🙄 Målet är att ha bilen klar under min semester, mellan vecka 27-30, hoppas hinna det.

    Mvh

    #28744

    :CH Snyggt jobbat!

    #30387

    andersson__
    Deltagare

    Oj vad långt bak tråden hamnat, trots att det inte gjort så mycket med bilen så är det väl ändå dags med en liten update..

    Såhär sen det ut just nu.

    Karossen är klar på vänster sida nu till 98%. Har riktat/rostskyddat och kitat. Stänkplåten i hjulhuset skall med bytas vart det lider. Har inte blivit så mycket tid till denna som jag velat, har kommit annat ivägen med bilar och dyl, och sen vill man kanske inte tillbringa varje ledig minut i garaget heller så här på sommar halvåret. Sedan har jag bestämt för att bilen skall få ny lack. Det blir bäst så, lacken är dålig som den är sen kommer det inte bli bra på alla ställen jag måste bättra på där jag vart och lagat, kommer bli nyans skillnad, och eftersom samtliga skärmar + en dörr ska lackas om så blir det hela bilen, blir bäst så.

    Mvh

    #30384

    Morten S.
    Moderator

    Prylfacket ble iallfall i Norge kalt ”Jiffyhylle”. Er et ettertraktet option.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #30400

    fredrik.a.
    Deltagare

    mycke fint plåtjobb du gjort!! :AP

    #31364

    andersson__
    Deltagare

    Inga stordåd har utförst men det är ändå dags för en liten update…

    Efter att hjulhuset blev klart tog jag tag i densammes skärm. Tog lite tid att göra iordning då det var centimeter tjockt lager med underredsmassa på insidan som skulle bort, och sedan någon slags body/tectyl pensal runt kanterna utvändigt. Sedan uppbarade sig 2 nya rostskador då tectylen avlägsnats så det blev till att svetsa lite till. Men nu är den klar!

    Insidan

    Fick tag i NOS stänkplåtar till båda sidor.

    Den gamla stänkplåten bort kapad.

    Den nya på plats, men stänklappen provmonterad. Blev bra 🙂

    Det var det hela sålänge, nästa steg blir att fixa iordning vänster framskärm, den är dock fri från tectyl så det slipper jag kladda med denna gång, finns dock lite rost på den men det ska väl ordna sig. När den sedan är klar blir det att hoppa över till andra sidan och kika bakom höger bakskärm, där verka vara bättre skick än den vänstra vad jag kan se nu men man har ju haft fel förr…

    Sist men inte minst har jag köpt på mig ytterliggare ett projekt, som jag skall göra iordning istället för min 93 – 59 ( kommer inom kort ut på försäljning ). 96 – 64, helt komplett bil (sånär som på en stropp till höger B-stolpe). Original utrustad med 4 växlad låda. Startade och gick fint efter lite enkel handpåläggning.

    Kanon fin inredning, bara en fult lagad söm på förarstolens ryggdyna och lite smutsigt baksäte.

    Men där finns att pyssla med…

    Det blir ett långtids projekt, så det får ta den tid det vill. Men jag får nog leta Rep-plåtar så det står härliga till! 😀

    Allt för denna gång //

    #40304

    andersson__
    Deltagare

    Länge sen det skrevs här, lite har hänt så dags att updatera!

    Kom inte riktigt ihåg var jag var sist, men var nog dags att ta tag i högra bakre hjulhuset. Har tyvärr knappt tagit en bild på detta under lagningen men här är en halvkass bild på hur det såg ut.

    Skärmen var rätt kass så den hivades.

    Har en mycket bättre stående.

    Här är det färdig lagat, blev helt okej.

    Likså som på andra sidan var det rosthål i golv plåten kring domkraftfästet, Fästet blästrades innan det svetsades dit på en ny golv plåt.

    Inneifrån, kittningarna ser för j*vliga ut, beror på att dom små penslarna som jag normalt använder till detta var slut, så fick ta vad man haver, dvs bamse pensel modell man målar fasaden på huset med, men men gick det med, om än mindre snyggt förstås.

    Sido panelen var rutten i hörnorna, hade tänkt byta hela nedre delen som på andra sidan då jag även hade rep plåt till denna sidan, men den var kärn frisk ner omkring förutom i hörnorna så tog därför endast hörnorna från rep plåten, kändes enklast.

    Tillbaks i vänstra hjulhuset igen, hade glömt rostskydda den nya stänkplåten…

    Fixat!

    Vänster bakskärm, säger bara skärm j*vel! ”vågig” och bulig lite varstans, inte det lästaste att få rak igen, jämnar ut så gott det går med plåt hammare och mothåll.

    Riktning pågår… ”grundfärgen” på skärmen från början har varit svart, vilket innebär att det icke är en original skärm? ( original är gröna?) Passformen är lite sisådär så det förklarar ju saken…

    Fanns en del grav rost längs skärmkanten, vill helst inte att rosten ska återkomma inom det närmaste så då blir det att punktblästra. Efteråt körde jag några varv med roterande stålbortse för att ”släta” ut plåten lite och få en jämnare yta.

    Skärmen färdig riktad, glömde ta bild innan rostskydds färgen åkte på, men men. 2 lager lagda här med ca 10 minuters vänte tid imellan. Fortfarande lite ”vågig” på nåt ställe men det fixar sig med några ”feta” varv slipgrund sen.

    Dags att ta tag i den ”nya” högra bakskärmen, Moment 1 är att avlägsna all underredsmassa… är väl det ända som är drygare än att slipa? Luktar j*vligt gör det med.

    Ett bra tag senare är den så gott som ren..

    Börjat byta lite plåt på den… behövs lagas på några ställen.

    Fortsättning följer…

    #40268

    Per-Erik
    Deltagare

    Snyggt jobbat – bra med en stor portion tålamod när man mekar ihop en gammal saab… 🙂

    #40315

    Morten S.
    Moderator

    og da forsvant de nyeste bildene dine også 😕
    Jeg ser de i all fall ikke.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #40362

    djungeltrumman
    Deltagare

    Morten, inte jag heller! 🙁

    Johan

    #40363

    Morten S.
    Moderator

    Nå synes de! Flott jobbet! :AP

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #44608

    andersson__
    Deltagare

    Det går sakta men säkert framåt… fortsätter där jag sluta sist.

    Höll på att laga lite rost i högra bakskärmen.

    Sen var rosten avklarad på denna skärmen, sedan slipades den ner och rostskyddades, glömde ta bild på det dock.

    Sista skärmen på gång, höger fram, fanns lite små rost på den med.

    Använde mig av mina nyinköpta svetsklämmor som jag köpt på verktygsboden, funkar kanon, plåtarna kommer i samma höjd och det blir en glipa på 0.9 mm som är idialisk för svetsning.

    Sista rosten avklarad.

    Skärmarna rostskyddade både in och utvändigt och svets skarvarna är kittade, allt maskat och klart för body.

    2 varv body lagd, ska lägga en svart 2K lack som topp bara sen är skärmarna klara, resten får lackeraren fixa.

    Nästa blir att ta tag i dörrarna. På återseende.

    #44609

    almegard95
    Deltagare

    Blir ju as bra det där 🙂

    #44635

    fredrik.a.
    Deltagare

    Blir ju kalas bra detta!! :AP

    #44968

    andersson__
    Deltagare

    Tack för kommentarena 🙂

    Tänkte göra en liten tillbaka blick/prolog om projektet då det lätt kan bli rörigt och svårt att förstå vad man gjort när det varit forum flytt osv så drar en kort sammanfattning.

    Bilen strax efter inköp. Det var våren 2010 som jag en vardagskväll surfade in på blocket och fick se annonsen på bilen, av bilderna att tyda i annonsen så verkade den lovande, dock gick den bara på 3 burkar och detta gjorde den billig. Den hadebara haft 2 tidigare ägare som var äldre män och den hade alltid rullat i samma kommun, och att den bara gått 10400 mil gjorde saken inte sämre. Åkte dit till helgen som kom och vips var man en saab rikare, trots alla andra projekt man redan har :ID

    Tog genast tag i motorn för att få ordning på denna, det visade sig snabbt med ett kompprov att det var något på tok i 1ans cylinder. Topparna revs väck och som misstänkt var avgasventilen skrot, den hade ätit sig långt in i ventilsätet och spruckit, och pajjat ventilstyrningen. Jag lade inte ner någon energi på att fixa till den toppen så letade rätt på en annan, och passande nog hade killen som skulle göra iordning dom till mig några fina toppar liggandes sedan han hade v4 så det blev till att köpa en av honom billigt. På bilden är topparna renoverade, frästa säten, inslipade ventiler, blästrade och planade, nya ventiltätningar m.m. Sedan satte jag ihop motorn igen, bytte till 2 ports insug och förgasare när jag ändå höll på, lackade om kylaren, ventilkåporna, luftrenaren och lite annat smått samtidigt. Nu startade motorn och gick som en nyoljad symaskin efter lite förgasarjustering, men lyckan var kortvarig, när motorn blivit genomvarm och jag kört en liten runda började oljetryckslampan att lysa, var bara att inse att balansaxellagren var slut i motorn och att den måste ur. Jag hade ingen vidare stor kunskap om v4 vid denna tiden så därför hade detta med balansaxeln inte kollats innan.

    Motorn renoverad, det blev en helrenovering, nya ram&vevlager, nya balansaxellager + bättre beg balansaxel, ny koppling, packningar, packboxar, generator, rem, vattenpump, rubbet till tändningen och allt blev lackat och tillfixat, och resultatet blev riktigt bra.

    Sedan kan man inte montera ner en nyrenoverad och målad motor i ett motorrum som ser ut såhär, så det ena ledde till det andra…

    Rosten i fronten lagad och slipat.

    Lackat och klart för ilyft av maskinen igen.

    Motorn på plats igen.

    Sedan var det bromsarnas tur, bilen hade stått ute på en gräsmatta 1 år så dom behövde lite genomgång, det slutade med att rubbet byttes utom backarna bak + packningarna i framoken, dvs slangar,rör, bromscylindrar, justeringar,skivor,belägg m.m. Fick även byta bromservot då det var några dl olja i det när jag tagit väck huvudcylindern för renovering.

    Sedan började det roliga, att gå igenom karossen efter rost, det fanns inte så mycket synligt, men jag kunde snabbt se att framskärmarna var ful lagade runt blinkers och att dom var lite ruttna nertill så dessa fick jag byta ut. Vänsterdörren var fullagad och helt rutten i nederdelen så den var bara att kassera. Bak hade det bara börjat sväla lite runt skärm infästningarna på några enstaka ställen men det visade sig vara lite värre än så när man rivit ner det, se bilden ovan.

    Detta var utmanade att fixa till snyggt men det blev bra tillslut. Fick göra samma operation på andra sidan sen.

    Nedre delen av sida panelerna var ruttna på båda sidorna så där fick jag sätta dit nya nederdelar.

    Vänstersidan klar.

    Efter detta började jag på höger sidan bak som finns att se längre upp på denna sidan. Hoppas med denna lilla tillbaka blick att det ska bli lättare att förstå och läsa tråden. Från början var det inte tänkt att lägga ner det jobb som jag gjort hittils, men eftersom den var sämre skickmässigt än jag trodde så leder det ena till det andra och ska det bli bra nu med tanke på hur mycket plåt jag bytt ut så måste en hellack till, så det håller jag på med att förbereda för just nu. Jag har även köpt dom äldre kromade stötfångarna som satt upp till 75A likså kromade vinrutetorkare osv som ska på bilen sen då jag inte gillar dom stora gummiklädda kofångarna, så bilen kommer se ut som en 74-75A sedan när jag är klar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng