SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"
- Detta ämne har 758 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-25 20:02 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
maj 2, 2011 at 20:35 #3855
- För er som inte följt tråden på gamla forumet eller bara behöver påminnas om Sköldpaddans storhet i begynnelsen 😀 !
Idag gjordes den sista handpåläggningen inför bilprovningen. Ruta byttes, glödlampor och kontakter gicks över och två st nya framdäck åkte på! Så nu är det vara till att samla mod att boka en besiktning! 😕
96 V4 1975 ”Bollen”
maj 3, 2011 at 06:49 #27230Slänger in en bild på den nya rutan, går väll inte att se så mycket. Men kolla efter avsaknaden av sprickor :D. Snö/regnat i natt och snustort i bilen så tätt verkar det ha blivit. Käre far tyckte jag skulle kontrollera rutan i okq8’s maskintvätt. Bangade på det förslaget!
Har även upptäckt att vindrutetorkarna verkar lite ”trötta”. Har bara ett läge; gôôrlångsamt. Spelar inte någon roll vilket läge spaken är i. Öppnade locket på torkarmotorn igår och det var fullt med friskt fett, det klickar till någonstans när jag byter spakläge men inget verkar hända med hastigheten. Tips?
maj 3, 2011 at 13:34 #27250😥 😥 😥 👿 👿 Lagen om allts naturliga jävlighet slog ner på mig som en blyslägga idag på bilprovningen. Besiktningsmannen har precis yttrat ”det här ser ju bra ut” när…. vänta… vad kan tänkas hända…. jo!! Påfyllningsöret till tanken börjar helt plötsligt spontanläcka uppe på liften. 😮 😯 Besiktningsmannen blir klart upprörd och sänker bilen illa kvickt och knuffar ut bilen ur hallen och kör iväg mig. Vad himla tråkigt allt blev… Tur i oturen var i alla fall att han var snäll nog att makulera besiktningen så jag behövde inte betala något. Men det blev en tur till Swedol och inhandla en bensinslang modell görgrov och krångla dit. Blev väll inte perfekt men det duger tills jag får tag på en ny påfyllningsslang.
Nya tag i morgon kl 0700
maj 3, 2011 at 14:12 #27255Vet inte vad som hände. Kan vara gunget när liften stannade som gjorde att tanken tog ett ”skutt” kanske. Slangen som satt där innan var riiiiktigt spröd och ledsen. Den övre slangklämman var så dålig att jag kunde dra av den! tyvärr så hade de bara raka slangar så det blev en liten käck på mitten så slangdiametern där blev väl hälften ungefär. Lär bli lite bråkigt vid tankning men det får duga. Ja det är nästgårds men vart ändå tvungen att åka till henstad och byta den!
maj 3, 2011 at 15:06 #27259@William wrote:
På’t igen bara, skönt att du fick en ny tid så snabbt 🙂
PS påfyllningsröret går att köpa nytillverkat via klubben 🙂
Tack för de uppmuntrande orden, alltid lika töligt när det blir krångel. Jag håller på tills de tröttnar på mig och låter den gå igenom 😀 . Brukar aldrig varan några problem med tider i Karlstad, inte som jag upplevt i alla fall!
Ja, jag har sett det. Men tyvärr så strular det med mitt medlemskap så jag får aldrig några inloggningsuppgifter till shoppen!maj 4, 2011 at 06:37 #27271Nästan….
Gick helt ok ändå måste jag säga, de slängde inte ut mig idag i alla fall 😀 . Inte gick hon rakt igenom ska ni tro. Fick fyra 2’or allt som allt. Tre st var inga stora saker;
- 1. Spindelled, vänster undre, glapp
2. Körriktningsvisare, bak, fel färg
3. Parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion.Dessa kändes helt ok. Sedan blev det lite jobbigare;
- 4. Hjulhus, fram, båda sidor, rostskadat.
Såg ut som om han öppnade en stor dragkedja med hammaren i vänstra hjulhuset :(. Ja ja blir till att värma upp svetsen och klippa till lite plåt! .
Går det att få tag på hela hjulhus och byta dem?? (Om det är någon som har liggandes så säg gärna till!) Eller är det värt att hålla på och lappa?
Men!!!! Körförbudet är nu lyft så jag kan puttra runt en månad i alla fall 😀 Och mycket annat såg riktigt bra ut, CO’t såg riktigt bra ut och bromsverkan var också fin!
Men idag blir det bara att njuta av att jag lagligt kan frihjula runt!
maj 4, 2011 at 09:59 #27275Ja, spindelled är ju normalt på äldre bilar, liksom blekta blinkers. Är väl bara att sätta i en orange lampa? Bromsen låter nästan som vajern gått av. Och svetsa, det är ju kul! 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
maj 4, 2011 at 17:46 #27280@Janne Hagnell wrote:
Ja, spindelled är ju normalt på äldre bilar, liksom blekta blinkers. Är väl bara att sätta i en orange lampa? Bromsen låter nästan som vajern gått av. Och svetsa, det är ju kul! 😀
Ja det är inte några stora problem så sett! Bara det att jag inte har någonstans att vara! Lite jobbigt när projektet måste vara igång igen efter varje mektillfälle!
Men problemen är aldrig långt ifrån varandra på denna bil verkar det som! Nu verkar jag tappa kopplingsverkan. När jag svängde in på parkerningen tog den bara de sista 2 cm på pedalen. När jag åkte ifrån jobbet (1km onödigt med bil men sååååååå kul med V4 ) tog den högt precis som vanligt så det känns inte som om lamellerna borde ha dött på den biten (frihjul funkar klockrent) öppnade huven och noterade att det var dåligt med vätska i den lilla behållaren till vänster (i färdriktningen) om rattsången den verkar ha med kopplingen att göra. Vad skall det vara för olja i den? Eller är jag ute och cyklar?? Tacksam för svar, vi ska åka 6 mil imorgon Sköldpaddan och jag!
Det är bromsolja som används för kopplingen, troligen ett läkage i antingen slavcylindern som sitter på lådan i andra änden av slangen från oljebehållaren, eller själva huvudcylindern. Fyll upp med ny vätska och kanske lufta, är inte säkert läkagaget är särskilt stort, så kan du fixa det senare.
maj 4, 2011 at 19:50 #27289Kanon! Det verkar sitta någon typ av retur på toppen av behållaren funderar om det kan läcka där någonstans. Det är nämligen en hel del olja på toppen av behållaren. Hur luftar man kopplingen? Letar i min handbok men finner inget!
maj 5, 2011 at 06:56 #27296Var ute igen nu i morse och kollade i behållaren och jag måste ha kollat fel för den är full! Men jag startade den och då var kopplingen helt ok! Så jag tog en tur för att prova och ju längre jag körde desto kortare blev ”bettet” i kopplingspedalen. Detta får mig att misstänka att slavcylindern kanske börjar bli lite ledsen! Finns det renoveringskit till dessa eller får jag försöka hitta en bättre beg?
maj 6, 2011 at 09:17 #27353@Christian Haugsöen wrote:
Var ute igen nu i morse och kollade i behållaren och jag måste ha kollat fel för den är full! Men jag startade den och då var kopplingen helt ok! Så jag tog en tur för att prova och ju längre jag körde desto kortare blev ”bettet” i kopplingspedalen. Detta får mig att misstänka att slavcylindern kanske börjar bli lite ledsen! Finns det renoveringskit till dessa eller får jag försöka hitta en bättre beg?
Hallå där!
Hittade en som sitter på en extra låda jag har liggande. Ingen aning om funktionen på den dock.
Är du intresserad så ge ett bud, så tar jag med den till k-d under helgen.Finns ny hos klubben http://www.websitefolder.net/saabklubben/art-1.asp?id=1012&iPageID=5
eller här: http://www.blocket.se/orebro/Nya_veterandelar_SAAB_V4_25762691.htm -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.