SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"
- Detta ämne har 758 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-25 20:02 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
maj 31, 2011 at 13:47 #28392
Har hittat sex-sju stycken, men tyvärr bara ett riktigt clip.
Det finns clips till alla skruvar, men de flesta är “platta”, som alltså inte går att klämma fast på kanten medan man skruvar…Tar med det och lägger på jobbet ditt på söndag.
Hei! Ikke for å være “surmaged” men kan det ikke være greit å ta slik intern / personlig dialog via PM?
Litt ødeleggende for en ellers fin prosjekttråd?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidjuni 3, 2011 at 09:44 #28485Sorry Morten! Ska tänka på det i fortsättningen!
Nu till bilen!
Sedan jag fått garaget har jag tyvärr varit upptagen med mycket annat men har ändå lyckats klämma in ett gäng timmars mek. I nuläget är fronten strippad och motorn är redo att lyftas. Behöver bara få tag på en motorlyft, alt bygga en lyftgalge av trä så jag kan lyfta med block. Skulle även behöva ha tag på ett motorstativ. Går sådana grejer att hyra tro, lyft och stativ?
I övrigt verkar motorn vara i helt ok skick tycker jag. Slangar runt om behöver nog bytas en hel del skulle jag tro. Går det att köpa kit till hela motorn?Sen ser jag att runt det bakre högra (i färdriktningen) verkar det vätska lite. Är en liten rännil ner på blocket. Vet inte om det kanske inte suttit fast ordentligt eller om vätskan kanske kommer någon annanstans ifrån. Får vi se. I övrigt är motorn döskitig och kommer tvättas. Tips?
Skärmarna fram har demonterats för att kontrollera rosten i hjulhusen och otroligt nog släppte alla skruvar så snällt så snällt! Väl borta upptäckte jag att på vänster sida (i färdriktningen) hade nog bilprovningen hade rätt i att klaga lite. Typ 20% av skärmen i framkant finns inte längre!
Så blir till att veva igång S#&tsvetsen och transplantera lite av godbitarna jag fått av Vinterstan!
Sa ju att jag behövde lära mig svetsa så nu fick jag väll vad jag bad om antar jag 😀 :ID Båda skärmarna verkar riktigt friska dock enbart litet rosthål på vänsterskärmen stort som en cigarr typ i infästningsfalsen ingen ko på isen där!
Höger sida var något röten runt fjäderfästen, i framkant och in mot cupén så lite svets där med är nog på sin plats men inte tillstymmelse så dåligt som på vänster så i det store hela var det bättre än vad jag befarade! Men är det någon i Karlstadsområdet som är dööööö-sugen på att svetsa så vet ni vart ni är välkomna :CH :CETvå dåliga bilder är bättre än ingen alls 😀
Over an out!
juni 4, 2011 at 09:50 #28500Och bättre en Saab i garaget än tio på skroten! :AP
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Ähum….var det 20% kvar av främre innerskärm sa du?
Erbjuder återigen min kompletta ekonomiplåt. Ny färg och sen bara att skruva dit grejerna.
viewtopic.php?f=15&t=377juni 9, 2011 at 14:25 #28679
LIVE UPDATE 2. Nu är den ur, tog längre tid än väntat men det var trots allt första gången. Plus ätt en timmes lunch är inräknad i den tiden.Jajamen, kommer förbi med spelet så rycker vi ur den andra :CH
juni 9, 2011 at 17:36 #28686Jag vet att de flesta verkar tycka att det är smartare att ta ut motor och låda i ett paket. Jag tänkte göra så först, men efter att ha hängt och dinglat lite i min lyftställning. En hammock, så kom jag fram till att jag helt enkelt inte vågade ta den tyngden i den. Så det fick helt sonika bli att dela på kalaset!
Fick i alla fall en ordentlig möjlighet att kolla på koppling och sprängkåpa.
Lite bilder med tillhörande frågor;
Ska det verkligen vara så mycket olja här :ID
Sännande rotationsmärken, vad gör de här :ID
Härliga märken på klon, ska de vara där :IDJa ja, verkar inte vara något större fel på varesig lamell, tryckplatta eller urtampningslager. Känns som om det har varit en produktiv dag idag på det stora hela. Hade räknat med att ha ur lådan idag med men det får vänta!
Så här såg sköldis ut när jag lämnade han/hon/det för att sova för ikväll!
Ursäkta för de dåliga mobilbilderna
juni 9, 2011 at 19:59 #28690Christian Haugsöen wrote:Jag vet att de flesta verkar tycka att det är smartare att ta ut motor och låda i ett paket. Jag tänkte göra så först, men efter att ha hängt och dinglat lite i min lyftställning. En hammock, så kom jag fram till att jag helt enkelt inte vågade ta den tyngden i den. Så det fick helt sonika bli att dela på kalaset!
😆
Bra! Kämpa på bara! :APmvh
Andreasjuni 10, 2011 at 04:57 #28696William: Ja, man tager vad häver. Varken brist på rätt prylar eller kunskap stoppar mig 😀 .
Glömde skriva en sak igår! Har troligtvis hittat varför den “slog” när Jag skulle iväg från stillastående! Det fanns ingen mutter på höger motorfäste! Borde väll kunna vara en förklaring?
juni 16, 2011 at 20:05 #28872Ojoj, vad långt ner min tråd hade hamnat nu. Men tro inte att det inte händer något för det. Sliter ordentligt för att få ordning på torpet.
Är det nån som har en kalaspedagogisk förklaring på hur man byter packboxen vid vevaxeln så att jag inte får sprängkåpan full med olja sen när jag fixat kopplingen så skulle det uppskattas!
Kan även lite hemligt säga att något spännande är på gång! Vad får ni se sen 😎 8-).
juni 17, 2011 at 07:44 #28888Tänkte att jag skulle tvätta och snygga till motor och låda innan jag trollar tillbaka dem i karossen! Är det någon som har några bra tips på hur man bäst går till väga för att inte fukta sönder varenda kontakt och el-del på hela motorn? De tre T’na, Tandborste, Thinner och Tålamod som gäller eller? Eller de två H’na, Hårdrock och Högtryckstvätt?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.