SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 759 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 6, 2011 at 09:48 #27355

      Av någon anledning kan jag inte svara på din ”delar köpes” annons.

      På gården står följande alternativ:
      Bak höger och vänster fäste till stötdämpare:

      Höger hjulhus fram, kanske OK?


      inifrån

      Vänster ser ut såhär inifrån, så jag tog mig aldrig tid att fota inuti…

      Priset kan diskuteras, inga kontanter, men du kan välja mellan följande alternativ.
      Endera så får du ta med bilen från gården och göra vad du vill med den (det finns inte mycket kvar på den)
      Annars får du kapa upp den i fyra-fem hanterbara delar så jag kan forsla den till källsortering efter att du tagit det du vill ha av den.

      Ström finns givetvis på platsen, trefas och 220

      Bilen finns utanför Töcksfors, ca 13 mil från Karlstad.

        maj 7, 2011 at 13:49 #27411

        😀 Tackar för besöket på jobbet idag vinterstan, hoppas ni fick en trevlig visit på motormässan! Vi ses igen nästa söndag när jag kommer och kapar lite plåt 😀 😀 . Fick en lev med diverse kopplingsdelar så nu är det bara att börja pussla och se vilka det är som felas på Sköldpaddan! Men nu blir det frihjulning (utan koppling) i det fina vädret!

          maj 7, 2011 at 14:06 #27410

          Jag gjorde precis iordning min slavcylinder http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=27881&Number=162039#Post162039
          Blev kanonbra. Köpte kitet som består av packning och gummiskyddet på Mekonomen.
          Nya packningen hade ca 1-1.5mm större diameter så den gamla var sliten.
          Efter 360 sandpapper inuti så var den som ny.

            maj 8, 2011 at 20:07 #27452

            Låter som det var samma fel som jag har!

            Det går bra för mig och min V4’a nu! Punktering vänster bak…. Som tur va ett av de äldre däcken som jag ändå tänkt att byta ut. 😐

              maj 12, 2011 at 04:58 #27617

              Hur går det med slavcylindern?
              Fanns det delar så det räckte, eller var jag för optimistisk?

              Ses på söndag!

                maj 12, 2011 at 07:05 #27628

                Har faktiskt inte hunnit titta på det än. Min j#@$% Citroën har sett till det, var tvungen att byta bromsar varvet runt på den. Jobbar som en tok med så Jag hinner kanske på lördag em.
                Ja vi ses på söndag.

                  maj 16, 2011 at 21:43 #27846

                  Då var både huvud och slavcylinder bytt på Sköldpaddan. Blev något bättre men blev tyvärr inte helt ok. Får väll förlika mig med tanken på att ett lamellbyte inte är en helt dum idé någon gång i framtiden. Men tillsvidare så duger det gott då det inte skorrar i växlarna nu.
                  Vet inte vad tidigare ägare haft i behållaren, vätskan var klarröd och riktigt trögflytande.
                  Passade även på att ställa brytarn då den gått lite ojämnt och det mycket bättre men en ordentlig tändningsinställning vore inte fel. Läste i reparationshandboken men jag hängde inte riktigt med på hur det gick till. Får nog läsa ett varv till.

                    maj 17, 2011 at 05:55 #27849

                    Hei.
                    Du har justert clutchen?

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2008 9-3 SC Aero ttid
                    2009 9-3 SC tid

                      maj 17, 2011 at 06:14 #27851

                      Ja, kanske inte gjort det tillräckligt. Men jag har nog bara ca 1-1,5 cm gänga kvar och jag vet inte vad mycket jag kan dra in den? Ska man göra det med eller utan frihjulet inkopplat eller spelar det inte någon roll? Mycket lättare att komma åt med frihjulet urkopplat!

                        maj 27, 2011 at 17:53 #28257

                        Har varit bra tyst här nu ett tag men tro inte att jag legat på latsidan för det! Har varit och hälsat på ”Vinterstan” i Töcksfors och hämtat lite förstahjälpen-plåt till Sköldpaddan så nu skall det transplanteras!

                        Idag löste sig garageproblemet tillfälligt! Var och fikade hos mormor igår och beklagade mig över vad svårt det är att få tag på ett garage. Då sa hon att jag gärna fick använda hennes under sommaren! Så nu skall motorn ur och kopplingen bytas. Jag tänkte byta balansaxellagret när jag ändå har ur motorn. Är det något annat som bör göras när den ändå är ur? Sotningssats kanske? Tacksam för idéer! Är det något särskilt jag bör tänka på vid demontering av motorn?

                        Lite trångt var det i garaget, men det är klart bättre än gatan!

                          maj 27, 2011 at 21:49 #28266

                          Sjysst med garageplats 🙂

                          Här finns lite tips vid motorlyft:
                          http://www.saabklubben.se/sv/node/460

                            maj 28, 2011 at 11:45 #28272

                            Ja, det borde vara obligatoriskt för folk som inte använder sina garage att upplåta dem åt meksugna! :AP

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              maj 28, 2011 at 22:33 #28284

                              @William wrote:

                              Sjysst med garageplats 🙂

                              Här finns lite tips vid motorlyft:
                              http://www.saabklubben.se/sv/node/460

                              Ja! Lite i trängsta laget kanske men det är obscent mycket bättre än inget alls! Kanonbra guide! Tack för tipset!

                              @Janne Hagnell wrote:

                              Ja, det borde vara obligatoriskt för folk som inte använder sina garage att upplåta dem åt meksugna! :AP

                              Haha, kan vi få in det i grundlagen tror du Janne? 😀

                              Ingen som har några tips på vad som jag bör fixa mer än balansaxel lager och packningar när jag ändå har den ur??

                                maj 31, 2011 at 05:20 #28384

                                Vad är det för skruvar och clips du behöver? Och hur många av varje?
                                Kan du ta ett par bilder och lägga upp så ska jag gå ut i garaget och leta…

                                Ska till K-d till söndag igen och tar med hörselskydden då, om jag har skruvar som passar så tar jag med det också.

                                  maj 31, 2011 at 07:07 #28386

                                  Hej! Misstänkte att det var hos dig jag glömde kåporna! Det är skruvarna som håller fast skärmen på hjulhuset och clipsen som skruven gängar i som jag är intresserad av. Kan fixa bilder ikväll! Vet inte riktigt vad många jag kommer behöva men 5-6 st i alla fall! Jag är i Hässleholm i helgen och hälsar på min bror som tar examen från Lunds Universitet (finns det något saab-sevärt i närheten tro?). Men du kan gärna slänga in grejjerna på jobbet om du vill, så lägger jag dina kopplingsprylar där med!

                                  Tack för hjälpen!!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 759 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.