SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 606 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27355
    vinterstan
    Deltagare

    Av någon anledning kan jag inte svara på din ”delar köpes” annons.

    På gården står följande alternativ:
    Bak höger och vänster fäste till stötdämpare:

    Höger hjulhus fram, kanske OK?


    inifrån

    Vänster ser ut såhär inifrån, så jag tog mig aldrig tid att fota inuti…

    Priset kan diskuteras, inga kontanter, men du kan välja mellan följande alternativ.
    Endera så får du ta med bilen från gården och göra vad du vill med den (det finns inte mycket kvar på den)
    Annars får du kapa upp den i fyra-fem hanterbara delar så jag kan forsla den till källsortering efter att du tagit det du vill ha av den.

    Ström finns givetvis på platsen, trefas och 220

    Bilen finns utanför Töcksfors, ca 13 mil från Karlstad.

    #27411

    😀 Tackar för besöket på jobbet idag vinterstan, hoppas ni fick en trevlig visit på motormässan! Vi ses igen nästa söndag när jag kommer och kapar lite plåt 😀 😀 . Fick en lev med diverse kopplingsdelar så nu är det bara att börja pussla och se vilka det är som felas på Sköldpaddan! Men nu blir det frihjulning (utan koppling) i det fina vädret!

    #27410
    Jonathan
    Deltagare

    Jag gjorde precis iordning min slavcylinder http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=27881&Number=162039#Post162039
    Blev kanonbra. Köpte kitet som består av packning och gummiskyddet på Mekonomen.
    Nya packningen hade ca 1-1.5mm större diameter så den gamla var sliten.
    Efter 360 sandpapper inuti så var den som ny.

    #27452

    Låter som det var samma fel som jag har!

    Det går bra för mig och min V4’a nu! Punktering vänster bak…. Som tur va ett av de äldre däcken som jag ändå tänkt att byta ut. 😐

    #27617
    vinterstan
    Deltagare

    Hur går det med slavcylindern?
    Fanns det delar så det räckte, eller var jag för optimistisk?

    Ses på söndag!

    #27628

    Har faktiskt inte hunnit titta på det än. Min j#@$% Citroën har sett till det, var tvungen att byta bromsar varvet runt på den. Jobbar som en tok med så Jag hinner kanske på lördag em.
    Ja vi ses på söndag.

    #27846

    Då var både huvud och slavcylinder bytt på Sköldpaddan. Blev något bättre men blev tyvärr inte helt ok. Får väll förlika mig med tanken på att ett lamellbyte inte är en helt dum idé någon gång i framtiden. Men tillsvidare så duger det gott då det inte skorrar i växlarna nu.
    Vet inte vad tidigare ägare haft i behållaren, vätskan var klarröd och riktigt trögflytande.
    Passade även på att ställa brytarn då den gått lite ojämnt och det mycket bättre men en ordentlig tändningsinställning vore inte fel. Läste i reparationshandboken men jag hängde inte riktigt med på hur det gick till. Får nog läsa ett varv till.

    #27849
    Morten S.
    Moderator

    Hei.
    Du har justert clutchen?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    #27851

    Ja, kanske inte gjort det tillräckligt. Men jag har nog bara ca 1-1,5 cm gänga kvar och jag vet inte vad mycket jag kan dra in den? Ska man göra det med eller utan frihjulet inkopplat eller spelar det inte någon roll? Mycket lättare att komma åt med frihjulet urkopplat!

    #28257

    Har varit bra tyst här nu ett tag men tro inte att jag legat på latsidan för det! Har varit och hälsat på ”Vinterstan” i Töcksfors och hämtat lite förstahjälpen-plåt till Sköldpaddan så nu skall det transplanteras!

    Idag löste sig garageproblemet tillfälligt! Var och fikade hos mormor igår och beklagade mig över vad svårt det är att få tag på ett garage. Då sa hon att jag gärna fick använda hennes under sommaren! Så nu skall motorn ur och kopplingen bytas. Jag tänkte byta balansaxellagret när jag ändå har ur motorn. Är det något annat som bör göras när den ändå är ur? Sotningssats kanske? Tacksam för idéer! Är det något särskilt jag bör tänka på vid demontering av motorn?

    Lite trångt var det i garaget, men det är klart bättre än gatan!

    #28266
    William
    Deltagare

    Sjysst med garageplats 🙂

    Här finns lite tips vid motorlyft:
    http://www.saabklubben.se/sv/node/460

    #28272
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, det borde vara obligatoriskt för folk som inte använder sina garage att upplåta dem åt meksugna! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #28284

    @William wrote:

    Sjysst med garageplats 🙂

    Här finns lite tips vid motorlyft:
    http://www.saabklubben.se/sv/node/460

    Ja! Lite i trängsta laget kanske men det är obscent mycket bättre än inget alls! Kanonbra guide! Tack för tipset!

    @Janne Hagnell wrote:

    Ja, det borde vara obligatoriskt för folk som inte använder sina garage att upplåta dem åt meksugna! :AP

    Haha, kan vi få in det i grundlagen tror du Janne? 😀

    Ingen som har några tips på vad som jag bör fixa mer än balansaxel lager och packningar när jag ändå har den ur??

    #28384
    vinterstan
    Deltagare

    Vad är det för skruvar och clips du behöver? Och hur många av varje?
    Kan du ta ett par bilder och lägga upp så ska jag gå ut i garaget och leta…

    Ska till K-d till söndag igen och tar med hörselskydden då, om jag har skruvar som passar så tar jag med det också.

    #28386

    Hej! Misstänkte att det var hos dig jag glömde kåporna! Det är skruvarna som håller fast skärmen på hjulhuset och clipsen som skruven gängar i som jag är intresserad av. Kan fixa bilder ikväll! Vet inte riktigt vad många jag kommer behöva men 5-6 st i alla fall! Jag är i Hässleholm i helgen och hälsar på min bror som tar examen från Lunds Universitet (finns det något saab-sevärt i närheten tro?). Men du kan gärna slänga in grejjerna på jobbet om du vill, så lägger jag dina kopplingsprylar där med!

    Tack för hjälpen!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 606 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng