Saab 99 – 1970

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 – 1970

Detta ämne innehåller 12 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-02-28 21:27.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

nichell
    Deltagare

Som ny medlem i klubben tänkte jag presentera vad som flyttat in i mitt garage, en orenoverad 99 från 1970 med 1,7 liters motor. Hon har gått 18 300 mil med samma motor och växellåda som monterades i Trollhättan 1970 – frihjul är grymt. Nu är man fast, känner redan att det skulle vara roligt med fler 😀

Nästan hundra – Saab 99

/Niklas

pelle s
    Deltagare

En tidig SAAB 99, de är ju så fina!

Bjussa gärna på fler bilder.

nichell
    Deltagare

Håller med dig Pelle!
    Ju tidigare ju renare form, här kommer en bild på linjen som följer hela sidan på bilen, så karakteristiskt för Saab. De tidiga har ju en del brister i konstruktionen så som växellådan och motorn från Triumph. Detta fixas ju till efter några år om jag förstått det rätt, men för mig är detta charmen. I verkstadshandboken står det att om man får problem med växellådan så rekommenderas det att man byter till en nyare istället för att reparera, inget som jag planerar under min tid som bilens förvaltare. Alltså inte helt hundra men nästan – 99! 😆

Jag skall fixa fler bilder…

/Niklas

Morten S.
    Moderator

Gratulerer med nydelig vogn!

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

saabmicke
    Deltagare

Grattis till en fin bil och välkommen in i ”Saabnörderiet”… Det är inte så illa som det låter..
    Faktiskt enbart angenämt.
    Bilder från den framtida renoveringen/uppfräschningen ser vi fram emot.
    Mvh
    Micke

nichell
    Deltagare

Jag tycker instrumentpanelen är så snygg att jag hittat ursäkter för att köra en runda så att jag kan får en extra titt på den. Alla mätarna inklusive klockan har Saab logon med flygplanet under, kan det bli snyggare? Kanske, men för mig är detta riktigt trevligt.

/Niklas

Jooo dom tidiga är väldigt snygga! Speciellt den färgen du har tycker jag.
    Har en sjögrön 70a själv som står o väntar på lite ”handpåläggning”…

jean
    Deltagare

En härlig bil! Roligt att se, här har du trevliga stunder framför dig…

De tidiga 99:orna är finast.. Söker själv efter en 99E -70 men de är svårfunna, om ens någon finns kvar..

Janne Hagnell
    Moderator

Fick själv åka Antilopbrun 99 igår (tack, Andreas!) och blev riktigt biten trots att jag egentligen är päronhalvofil. :race Kände att VARFÖR skrotade jag den GLs jag hade i början på 90-talet?? :bh
    Tycker också att den tidiga panelen är snyggast, riktigt ”flygig”! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

nichell
    Deltagare

Det mörknar tidigare nu, så man får passa på och ta en kvällsrunda innan vintern kommer. :dance2:

/Niklas

oskarforsberg
    Deltagare

Snygga bilder! och snygg bil 😀

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

nichell
    Deltagare

Medan bilen stått i garaget i 3 månader gjorde jag några illustrationer för att dämpa abstinensen. Enjoy! :TY

/Niklas

saab putte
    Deltagare

Läcker bil du fått tag på 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng