Saab 99 cab -71

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 cab -71

  • Detta ämne har 17 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-13 17:26 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7276
    staffanv
    Deltagare

    Ja då var det läge för lite vårstädning.

    De sunkiga och nedsuttna stolarna åkte ut.

    Var lite orolig för man skulle hitta under mattan men det såg inte så farligt ut. En del ytrost men inget som verkar allvarligt.

    Städat under baksätet också. Här ser man förstärkningen för vridstyvheten också. Det är dessutom boxat mellan bakre hjulhusen.

    Nya stolarna testmonterade. Någon justering måste göras för vreden för lutning av ryggstödet går i den förhöjda tröskeln. Kanske man kan byta plats på stolarna? Underredena är olika men om man skjuter ur dom ur skenorna kanske…

    #55515
    rickard735
    Deltagare

    På min 99 cab så har jag låtit dom byta plats med varandra. Lite trångt när man har 900:ans konsoll som sitter mellan stolarna. Men det går med lite vilja 🙂

    #55553
    staffanv
    Deltagare

    Jo, jag ska prova att byta plats på underredena så jag kan ha högerstolen till vänster och tvärt om. Lite svårare att fälla fram stolen då men det får man leva med.

    Kollade förresten runt lite och hittade lite bilder från när bilen byggdes på http://www.garaget.org/?car=182714

    #58164
    staffanv
    Deltagare


    Efter en hel del pyssel sitter nu stolarna som de ska. Jag tvingades byta underreden höger-vänster så att reglagen går inåt och inte tar i den extra höga tröskeln.

    Jag har också provat en off the shelf-överdragsklädel från Jula på passagerarsidan. Passformen är väl sådär. Ska se om man kan tighta till den lite men ryggen är något för kort.

    #58170
    andreas1
    Deltagare

    Trevlig skapelse..
    Man måste bara älska färgen.
    Finns det omändringsplaner eller du ska behålla den enkelt?

    #58179
    staffanv
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Man måste bara älska färgen.
    Finns det omändringsplaner eller du ska behålla den enkelt?

    Japp, färgen var helt klart en av anledningarna till att jag köpte den.
    Nu blir det nog bara en del studs och puts. Kanske snygga till en del lackskador och montera snyggare fälgar.
    Får se om jag får till någon överdragsklädsel. Borde funka för baksätet i alla fall.
    Sedan ska väl innergolvet slipas och lackas för att bli av med lite rost där och sedan i med nya mattor.
    Längre fram ska rollbaren bytas ut och någon form av tygtak fixas. Sedan kanske man borde se över hjulhus och underrede.
    Tempmätaren verkar inte funka som den ska och varvräknaren är inte ens inkopplad.

    Ja, det finns en del att pyssla med. Jag körde en längre tur idag. Från Huddinge till Vaxholm via Muskö och tillbaks. Maskinellt verkar att funka som det ska.

    #58187
    rickard735
    Deltagare

    Varför inte plocka bort ”rollbaren” 🙂

    #58188
    andreas1
    Deltagare

    Har sett att en del använder båtkapell till tak.
    Kanske en ide?
    Rollbaren borde väl gå o ta från typ escort cab o modifiera något, sånna finns ju en del på skrot.

    #58220
    staffanv
    Deltagare

    @Rickard735 wrote:

    Varför inte plocka bort ”rollbaren” 🙂

    Nej, den är hög färstpunkt för bältena och jag gillar att kunna ha trepunktsbälten.
    Jo, jag har funderat på att anlita en kapellmakare, men det blir efter att rollbaren är bytt så måtten stämmer. Tänkte något jeepinspirerat snarare än en vanlig sufflett.

    #58223
    andreas1
    Deltagare

    @StaffanV wrote:

    @Rickard735 wrote:

    Varför inte plocka bort ”rollbaren” 🙂

    Nej, den är hög färstpunkt för bältena och jag gillar att kunna ha trepunktsbälten.
    Jo, jag har funderat på att anlita en kapellmakare, men det blir efter att rollbaren är bytt så måtten stämmer. Tänkte något jeepinspirerat snarare än en vanlig sufflett.

    Menar du typ plasttak? Nackdelen där är att dom är svåra att förvara i bilen när man kör taklöst.

    #58242
    rickard735
    Deltagare

    Jag kör med 3 punktbälten och klarade kraven som finns för bältesinfästningen i saabs papper som bygger på originalcabben.

    @StaffanV wrote:

    @Rickard735 wrote:

    Varför inte plocka bort ”rollbaren” 🙂

    Nej, den är hög färstpunkt för bältena och jag gillar att kunna ha trepunktsbälten.
    Jo, jag har funderat på att anlita en kapellmakare, men det blir efter att rollbaren är bytt så måtten stämmer. Tänkte något jeepinspirerat snarare än en vanlig sufflett.

    #58249
    Janne Hagnell
    Moderator

    Og900 cabbe klarar ju sig utan rollbar och med 3-punkt så det borde ju gå. Å andra sidan är ju faktiskt rollbar bra att ha om du skulle just rolla. :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #58308
    staffanv
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Menar du typ plasttak? Nackdelen där är att dom är svåra att förvara i bilen när man kör taklöst.

    Nä, canvass (typ markisväv) som man rullar ihop och stoppar i bakluckan när den inte används.

    #58309
    staffanv
    Deltagare

    @Rickard735 wrote:

    Jag kör med 3 punktbälten och klarade kraven som finns för bältesinfästningen i saabs papper som bygger på originalcabben.

    Får kolla i dom igen. Har för mig att det var tvåpunkt som gällde då. 900 cabben har ju en upphöjning för bilbältena.

    #58310
    staffanv
    Deltagare

    En annan sak dök upp som jag måste fixa först. Igår när jag var ute och körde en sväng satt jag helt plötsligt en bra bit längre ner än jag gjorde nyss. Japp, det var såklart gummiduken som gått på det nya sätet. Jag har för mig att jag sparade metallgallret från en 900:a eller om jag gjorde mig av med det när jag skaffade de nya sätena. Jag får kanske tråckla ihop någon tillfällig lösning. Najtråd? Tvättlina? Hmm… :bh

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng