Saab 99 "GLi 2.1-16"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 "GLi 2.1-16"

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-07-14 18:38.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #445561

    krister k
    Deltagare

    En liten presentation av mitt senaste projekt, en Saab 99 GL ´82 som genomgått en motortransplantation.
    Bilen köptes i slutet av förra sommaren/början på hösten, såg den på en annons på Facebook. 13100 mil på mätaren drygt lockade ju, och den stog inte så långt bort heller. Dock fanns skavanker på den, så priset diskuterades ner en aning för att det skulle vara intressant.

    Bilder från första titten:

    21557542_10154941449522960_7633822265123973888_n-2

    21617846_10154941450047960_7036318290327965225_n-1

    Nästan direkt jag fick hem bilen började funderingarna på att göra ngt kul med bilen, så jag började titta lite smått efter en og900 med 2.1-litersmotorn.
    Jag hittade ett bra donatorobjekt på Facebook, så den for vi och hämtade. Toppackningen var defekt, men inte värre än att den var körbar:

    20171008_152724-1

    Väl hemma plockades 900an ner:

    20171210_193440-1

    20171127_193639-1

    99an fick stå och bekanta sig med nya motorn ett tag innan jag började riva i den:

    20171219_202527-1

    Till slut så stog även 99an utan motor:

    20180423_200003-1

    2.1an delvis isatt:

    20180505_234223-1

    Börjar likna en motor:

    20180514_220758-2

    Placering av tändmodul/box:

    20180513_165429-1

    Konstruktion av främre rör:

    20180516_223816-1

    Främre rör klart, med uttag för lambdasond och fläns mot katalysator:

    framror-1

    Tank från 99 GLi ´81 på plats:

    20180401_182747-1

    Klart för provstart med provisorisk kabeldragning:

    20180518_231135-1

    Bilagor:
    #445577

    krister k
    Deltagare

    Tyvärr hade jag inte möjlighet att göra motortvätt och sådant finlir under byggnationen, därav all ”dret”…

    Här har jag dragit om elen, och gjort en liten motortvätt:

    20180519_192125

    Översiktsbild. Den skarpögde ser att jag monterat Cibie-strålkastare:

    20180519_200037

    Kylfläkt köptes på Biltema, verkar funka bra. Kör med samma på v4an också:

    20180522_193714

    Så här ser den ut idag, med Inca och lite dekaltrim:

    20180604_201621

    20180604_201550

    Bilagor:
    #445584

    Regin
    Deltagare

    Inte precis din första sådan ….
    Gjorde du inte en gång en likadan, fast med sollucka 😎 ❓

    #445588

    krister k
    Deltagare
    #445718

    lsoderlund
    Deltagare

    Blir det bättre ljus med Cibé-strålkastarna? De är väl djupare än original?

    Kul men ännu en vit 99:a, 140-hästaren är supertrevlig med gott vrid över hela registret. Behåller du 99:ans låda eller kör du 2.1:ans primär?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #445766

    krister k
    Deltagare

    Blir mer ljus med Cibié-strålkastarna. De är djupare, tar lite mer plats.

    Jag använder 2.1ans låda (6ans primär). Flyttade över 99ans medbringare till 900-lådan för att slippa leta efter de inte så lättfunna Saab 90-drivaxlarna.

    Jättefin motorkaraktär i 2.1-litarn, stark på låga och drar friskt ända till varvstoppen. 👍🏻

    #445771

    Regin
    Deltagare

    Ja alltså, när man ser hur du ”donar” med Saab 99 –
    så blir man bra sugen själv 😎

    Är nog det enda som sådan, jag inte har gjord i alla mina år 🤔

    #445783

    M.Broberg
    Deltagare

    Hmm..
    99an borde haft den lågvarviga slutväxeln. JAG gillar när det inte varvar så mycket. tycker 6ans primär och nya lådan på allt annat än 2.0i är för högvarvigt.
    referensmässigt så hade du kunnat stoppa i 5ans primär i 99an och bara få lite mer varv än 6ans i den nya. skiljer nästan en hel primär i slutväxeln

    Ang biltema fläkt så blir det inte samma värmeproblem utan turbo, men min gamla T16 blev Riktigt varm när jag köade in till gävleträffen i +30 med bara en av biltemas största fläktar. Den gick till mätarens tak sen lite till. Med en till fläkt så löste det sig.

    #446312

    krister k
    Deltagare

    Hmm.. 99an borde haft den lågvarviga slutväxeln. JAG gillar när det inte varvar så mycket. tycker 6ans primär och nya lådan på allt annat än 2.0i är för högvarvigt. referensmässigt så hade du kunnat stoppa i 5ans primär i 99an och bara få lite mer varv än 6ans i den nya. skiljer nästan en hel primär i slutväxeln
    Ang biltema fläkt så blir det inte samma värmeproblem utan turbo, men min gamla T16 blev Riktigt varm när jag köade in till gävleträffen i +30 med bara en av biltemas största fläktar. Den gick till mätarens tak sen lite till. Med en till fläkt så löste det sig.

    Håller med; 2.1an skulle lätt klara en tyngre utväxling, den är lite surrig när man ligger på litegrann. Samtidigt är det ju ett gött drag genom växlarna som det är nu, fantastisk motor det här!
    Kan det vara Saabs trevligaste sugmotor? Tycker 2.3i på 150hk känns tröttare, inte alls lika rolig karaktär iaf.

    Har inte haft problem med varmgång trots värmebölja här i södra Dalarna, jag kör med minsta (10″) varianten av fläkt.

    #446467

    krister k
    Deltagare

    Inte bara tanken kommer från en 99 GLi, har monterat öppningsbara sidorutor från samma bil;

    20180713_170541

    Bilagor:
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.