Saab 99 T16 bygge

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99 T16 bygge

Detta ämne innehåller 35 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-03-06 12:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6042

    moongoose
    Deltagare

    Hej har köpt mig en besiktad och klar 99 -84 GL 3 ägare och snart 16 000mil. Tänkte köra besiktnings tiden ut.
    Men nu har jag sökt i några timmar men hittar liksom ingen projekt tråd där man ser hur man löser det med kylare och IC, det är ju trångt som tusan!
    Annars är det väll mer plug-and-play?
    Blir tyvärr lucas sprut om jag inte hittar nått billigt bosch.

    Sen undrar jag om hur mycket arbete det är att byta till og900 bromsar runt om? Så man kanske gör det innan, för bromsarna på 99an är inte alls lika bra och har 16″ superaero liggandes!

    #42659

    simona50
    Deltagare

    Bilder Tack 😛

    #42670

    reino
    Deltagare

    http://www.blocket.se/halland/Saab_99_T16_39554386.htm?ca=10&w=3

    På den har dom löst kylproblematiken genom att lägga kylaren i skuffen. :wrench Då finns det plats för stoor intercooler. :CE

    #42759

    . . . f
    Deltagare

    Så här gjorde jag för länge sedan.

    Kylaren är original 99 turbo med elfläkten på framsidan. Det kan man ju fixa med en fläkt från Biltema eller motsvarande. Intercoolern sätter man ungefär som den sitter på 900an, men det kräver USA-strålkastare.
    Jag tog även upp ett hål i frontplåten under stötfångaren för att leda upp luft. Övre kylarslangen löser man som på bilden.

    Detta funkade mycket bra i många år och jag saknar faktiskt den bilen ibland. Fler bilder kan ses på Garaget där jag faktiskt lånat ett par bilder. (Hoppas den nuvarande ägaren inte misstycker)

    . . . F

    #42801

    kg70
    Deltagare

    Monte Carlo-gul 90. Läckert!
    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #42860

    moongoose
    Deltagare

    Tack för svaren! klart ni kan få bilder 🙂 Men tänkte köra med elektrisk insprut, jag HATAR k-jet!!! Drar mycket å krånglar det så vet man knappt vart man ska börja :/ Dock har jag bara hört att bosch ska vara bäst men har lucas som ska in, nån som har erfarenhet med sånt sprut under en längre period? Funkade riktigt bra på den 900s som den satt i då 🙂 Vill ha allt där dom ”ska vara”, har ju en 9k ic men vet inte om den får plats med kylaren :/ Kanske går att köra med huvlås och kapa kylarbalken lite? Och vill helst inte dra om för kylaren då det är fult och bara dåligt för prestandan tror hellre på att dra om IC då 😉

    Ska massera torpedväggen, men är det något mer för att själva motorn ska få plats? Har ju den lilla 900 IC kvar så kan ju köra med den så länge 🙂

    #43257

    moongoose
    Deltagare

    Ingen som har några fler tips?

    #49221

    rallyelwood
    Deltagare

    Hej, hur går det med projektet?

    Ang. IC, så använde jag i början originalet från min donatorbil, och ett modifierat fäste utan att ha USA-lysen. Sedan gick jag över till att inte ha någon IC (!) för att få en bättre installation av luftfilterburken. Nu under vintern ska en eftermarknads-IC ta plats i/under kofångaren.

    Så här såg det ut med original-IC:

    Som synes kör jag med original-kylare från 99 (en GL från början), och slangen mellan termostathuset och kylaren köpte jag på Feltema.

    Se fler bilder från mitt bygge här (eller i länken i signaturen). Jag bidrar gärna med fler tips och trix, det är bara att du hör av dig.

    #49222

    moongoose
    Deltagare

    Tack så mycket för infon! Just nu står den hos syster då hon vill ha den som den är och jag har redan många bilar! 🙂 Men som sagt det är lite en dröm att bygga en 99 T16! Så hittar jag inget liknande objekt till våren tar jag tillbaka den, jag kommer nog behöva all hjälp jag kan få!
    Har ingen tillgång till garage så därför får det vara just nu.

    Vad är det i el som man egentligen behöver? Har apc+bränsle box(lucas) och elen mellan boxarna och säkrings/relä hållaren. All el till insprutningen och lamban.
    Har kolllat på popeye’s hemsida och ser att man ska ha bromservon från T16 när man ska ner med den i en og900, men hur är det på 99an? Det ska vara det enda som fattas vad jag ser men det kommer säkert mer.. Måsta tyvärr skrota donator bilen då den stod och såg risig ut(mors åsikt).

    Tack i för hand!

    #49224

    saabaero
    Deltagare

    Om jag skulle ge mig på detta skulle jag reg bes med org sprut utan APC och utan IC.
    När det är klart kan man börja bygga 🙂

    Väljer man Trionic istället slipper man en massa problem som de gamla spruten har och dessutom blir komponenterna färre och enklare att placera i ett trångt utrymme

    #49241

    moongoose
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Om jag skulle ge mig på detta skulle jag reg bes med org sprut utan APC och utan IC.
    När det är klart kan man börja bygga 🙂

    Väljer man Trionic istället slipper man en massa problem som de gamla spruten har och dessutom blir komponenterna färre och enklare att placera i ett trångt utrymme

    går det bra att köra utan apc? Trionic jo det vore nått! synd att alla dom original motorerna är för starka, eller får man stoppa i en 2.0LTT i en 99a? OCh hur mycket mer jobb är det att regga in den med det sprutet på en gång? 🙂

    #49281

    rallyelwood
    Deltagare

    Det låter som du har all el du behöver.

    Varför skulle du behöva byta bromsservo? Jag köra med 99:ans original huvudbromscylinder och bromsservo, och det fungerar utan problem. Det man bör installera dock är en backventil i slangen mellan insuget och servot så att man inte laddar servoklockan med laddtryck.

    Ska du regbesiktiga med T16-motorn så skall all motorstyrning, avgasrening, etc. vara original från donatorbilen, även om det säkert går att få igenom annat… Visserligen sparar man lite eldragande om man skippar APC-boxen, men det är väl bara ett alternativ om du direkt efter tänkt byta till t.ex. Trionic. Det fungerar utmärkt att köra utan APC, den har ingen direkt sammverkan med Lucas-boxen eller tändmodulen. Jag har varit pågång i tre år att byta till MegaSquirt alt. Trionic, men än så länge köra jag fortfarande fördelartändning+Lucas+APC.

    Här är ett utdrag ur gamla SFRO-boken om hur mycket effekt man får ha i en 99:an vid ett motorbyte: http://www.hoftware.com/temp/tillatna_andringar.pdf

    #49668

    Jonas Åberg
    Moderator

    @rallyelwood wrote:

    Det låter som du har all el du behöver.

    Varför skulle du behöva byta bromsservo? Jag köra med 99:ans original huvudbromscylinder och bromsservo, och det fungerar utan problem. Det man bör installera dock är en backventil i slangen mellan insuget och servot så att man inte laddar servoklockan med laddtryck.

    Ska du regbesiktiga med T16-motorn så skall all motorstyrning, avgasrening, etc. vara original från donatorbilen, även om det säkert går att få igenom annat… Visserligen sparar man lite eldragande om man skippar APC-boxen, men det är väl bara ett alternativ om du direkt efter tänkt byta till t.ex. Trionic. Det fungerar utmärkt att köra utan APC, den har ingen direkt sammverkan med Lucas-boxen eller tändmodulen. Jag har varit pågång i tre år att byta till MegaSquirt alt. Trionic, men än så länge köra jag fortfarande fördelartändning+Lucas+APC.

    Här är ett utdrag ur gamla SFRO-boken om hur mycket effekt man får ha i en 99:an vid ett motorbyte: http://www.hoftware.com/temp/tillatna_andringar.pdf

    De har hänt en del. Ett sätt att kringgå är gå setget längre ombyggtfordon då kan man ha mer effekt.

    #49681

    moongoose
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    De har hänt en del. Ett sätt att kringgå är gå setget längre ombyggtfordon då kan man ha mer effekt.

    Förstår inte det där med ombyggtfordon, reggar man in bilen som en unik bil eller? Vad finns det för nackdelar med att regga den så? Det är ju tänkt att det ska bli lek/träffbil.

    #49692

    rallyelwood
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    De har hänt en del. Ett sätt att kringgå är gå setget längre ombyggtfordon då kan man ha mer effekt.

    Vad menar du, att reglerna kring motorbyte har ändrats? Vad är skillnaden?

    @moongoose wrote:

    Förstår inte det där med ombyggtfordon, reggar man in bilen som en unik bil eller? Vad finns det för nackdelar med att regga den så? Det är ju tänkt att det ska bli lek/träffbil.

    Nej bilen behåller sin identitet och årsmodell. Nackdelen är väl att det före registreringsbesiktning också krävs en SFRO-besiktning. Och som Jonas säger är det teoretiskt möjligt att registrera bilen med högre effekt (15kW/100kg).

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng