Saab 99 turbo -78, renovering.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 turbo -78, renovering.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 turbo -78, renovering.
- Detta ämne har 226 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-14 09:52 av b-motor.
-
FörfattareInlägg
-
ake svantesson wrote:beg skärmar funkar fint ..ska skarva i plåt i min LE nu..är det rostfritt så är det inga problem..borra ur punkterna , slipa plåtrent å punkta dit skärmen igen , sätt den inte på för många ställen innan du kollat så du har passform på dörr å huv…
om du ska helsvetsa nånstans så brukar jag punkta med ca 50 mm mellanrum för att sen kyla svetspunkten med trycklyft..sen så håller du på å punktar tills sträckan är helsvetsad..
då slår det sig minimalt..tänk på oxå att du ska ha lite spalt mellan plåtarna
mvh ÅkeHej, ska det vara en liten luftspalt mellan plåtarna? Hur stor?
Mvh Daniel
maj 7, 2008 at 22:33 #121279jag kanske skrev lite underligt där men om du svetsar en fog så brukar jag lägga en spalt på ca 0.5 mm mellan bitarna…kant i kant fast med en glipa emellan
hoppas du förstår
mvh Åkeake svantesson wrote:jag kanske skrev lite underligt där men om du svetsar en fog så brukar jag lägga en spalt på ca 0.5 mm mellan bitarna…kant i kant fast med en glipa emellan
hoppas du förstår
mvh ÅkeHej.
Då förstår jag hur du menade, så har jag också gjort. Tyckte det verkade lite svårt just när det gällde punktandet och skärmen.
Tack för tipsen, ha det bra!
Mvh Daniel
Skickar en länk ang plåtarbete.Det handlar om trösklar iofs men det är lite matnyttigt om punktsvetsningen längre ner på sidan.Svetsprimer mellen plåtarna är bra,själv använder jag 3M:s svetsprimer mellan plåtarna.Punktsvetsborrarna har biltema.Finns i två varianter,iallafall för några år sedan.Punktsvetsborrarna är lite planare i skären så man riskerar inte att borra för djupt ner i den undre plåten som kan hända med vanligt borr.
http://www.classicmotor.se/tipstrix/article68448.ece/ Mats
maj 8, 2008 at 11:04 #121291Riktigt kul att se allt arbete du lägger ner på bilen. Du verkar väldigt händig med svetsen, bra mycket bättre än mig som är en riktig novis. Kul att se att ännu en 99 kommer ut på vägarna så småningom.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Hej på er!
Lite bilder från dagens arbete, blev inte jättemycket gjort men det försvann lite rost och spackel.
Vänster framskärm på väg av.
Vänster framskärm bortplockad.
Innerskärmen, mycket rost.
Den gamla skärmen.
Har ni några tips när det gäller att montera den nya skärmen så säg till.
Ha det bra!
Mvh Daniel
Hej
Har idag varit hos Åke och tittat på hans otroligt fina 99 turbo -80. Skicket på den bilen går inte beskriva med ord. Tack till Åke för tips och idéer till min renovering, det behöver jag.
Imorgon kanske jag får hem gas, då kanske det kan bli lite uppbyggande arbete igen.
Mvh Daniel
Hej.
Har idag demonterat lite mer i motorrummet, tändsystem, tändspole, bränslefilter, tryckregulator, magnetventil, bränslemängdmätare m.m.
Det blev en stor låda med delar som märktes upp, har även märkt upp mer slangar och sladdar. Förhoppningsvis tillräckligt bra så att jag får ihop den igen, haha….
Bild på tryckregulator och magnetventil.
Har någon repplåt till infästning för detta stag?????
Ha det bra!
Mvh Daniel
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.