Saab 99 (Väään)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 (Väään)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 (Väään)

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 182 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2009 at 20:39 #142869

      Riktigt läcker har den blivit, blir kul att se den live!!

      Mvh Daniel

        juli 15, 2009 at 21:44 #142875

        usch usch känns inge roligt att vara förhindrad, hade ju så gärna hakat på!! 🙂 Lycka till och åker ni några samtidigt eller?

          juli 16, 2009 at 06:02 #142886

          Du har gjort ett kanonjobb Anton!!! :worshippy:

            juli 17, 2009 at 22:51 #142955

            Takräcket gör bilen.

              juli 18, 2009 at 12:42 #142958

              kulturgärning! :applause: :applause: :applause:

                juli 26, 2009 at 23:04 #143254

                Tack så mycket för de värmande orden, det betyder mycket 🙂 :thanks: :thanks:

                Kom igårnatt hem från en lång sverigeturné, tripmätaren stog då på 78mil när vi lämnade Umeå. Nu har den snurrat 3 gånger och står på 81. Alltså en 303 mil lång bilresa.
                gamla vanheden har gått exemplariskt!!! Lastad med en v4motor, v4-låda, karls och min packning, 2 verktygslådor, 3 extrahjul, och diverse motoroljor och en motorhuv på taket drog bilen inte mer än 0,7liter milen. kom runt 80 mil innan det börja rycka lite granna efter 55 liters tankning. :worshippy: :worshippy: Skulle gärna se en ny bil klara detta. 😎

                servicevanen var inte helt utan jobb dock först var det bistå 95an på väg ner med diverse verktyg och bensinfilter. Sen skulle jag dra upp en 900, och så hade vi ju en 9000 som behövde starthjälp 😉 :whistle:

                Vägen hem gick bra, det började rassla lite alarmerande från motorrumet kring Uppsala, men bilen ville bara ha en liten efterdragning av diverse bultar så vart han tyst igen, som tur var. största boven var nog ena kroken till batteriskyddet som låg löst.

                nu är bilen hemma och full av mygg i fronten 😀 😉 :angel:


                bilens hjärta började bulta extra mycket när han kom in i ARNS rike , Zooma in så ser ni 😉

                osså fick till slut monten och vanen träffa varandra!

                Saab 93B -59 (Blå)
                Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                  augusti 29, 2009 at 18:29 #144679

                  Stötdämparfästet for igenom på ena sidan så därför krävdes det lite svetsning


                  renskrapat så gott det gick


                  svetsat , dock stog det en dag pga jag hade ingen målarfärg när vi svetsade bilen, därav lite ytrost..

                  färdigt… först la jag en fet zink grund och sedan tjockt lager tjockolja, borde räcka…

                  tack anders för hjälpen :welder: :thanks:

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                    oktober 12, 2009 at 20:05 #146581

                    Nybytt slavcylinder och urtrampningslager, nyservad och spinner som katten 😉 :racesmile:

                    här next på to do listan byta ut värmereglage i instrumentpanelen då ena vredet råka gå av.
                    Sen blir det väl lite mer skoj pill som X-ljus, V-räknare och diverse andra skojsigheter [size:6pt](Avgassystem,fjädrar,innertaket,inredningsdetaljer,svetsa igen ett litet hål i vänster bakskärm…… )[/size]

                    liten bonusbild från säsongens sista bilträff

                    Saab 93B -59 (Blå)
                    Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                    Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                      oktober 12, 2009 at 20:24 #146586

                      Såg torrt ut:-)

                        december 5, 2009 at 01:18 #149088

                        I morse då jag skulle till jobbet som vanligt så tog jag 99an eftersom jag behövde den för att lasta lite virke.
                        Iallafall, när jag kommit en bit och skulle peta in 5ans växel så började lådan tjuta som en rakskuren , växlade ner och samma läte på alla växlar, stannade vid en parkeringsficka kring 50 meter efter det började tjuta. Sen när den stått en minut och jag skulle starta var den totalstum, något lager…? Så fort jag släpper upp koppling (spelar ingen roll om jag har någon växel i eller neutral) så dör den direkt, helt stum.

                        Suck. Blir aldrig kvitt problemen på denna bil alltså. Får slänga in 4petade lådan , ids inte leta någon 5petad just nu.

                        Fick lite mer jobb idag när det kom ett paket med en reglagepanel.

                        nu får saaben stå i garagaet och skämmas ett tag, e så förbaskat less på skrothögen.

                        Saab 93B -59 (Blå)
                        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                          december 5, 2009 at 10:44 #149094

                          vad trist! blev de ett fan å få hem den också antar jag? har inte Jeepen påställd nu, annars hade vi kunnat släpa ner den i garaget :whistle:

                          men 4-växlat är underskattat, det ordnar sig, behöver du meksällskap äre ba å säga till :console:

                            april 2, 2010 at 22:50 #155879

                            Sådär nu har vi renoverat vattenpump på denna motorn, startade gjorde den också, imorgon skall vi fylla på glykol, lufta koppling och kolla oljor och läckage, sen kan vi kanske testa den en sväng (de va ju grymt mycket man fick använda vinterdäcken i år igen…)

                            Saab 93B -59 (Blå)
                            Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                            Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                              april 6, 2010 at 15:22 #155995

                              Gött!!! Ute och kört igår och idag, tätt och fint, förutom på ett ställe (förståss). Det började droppa från primärhuskåpan när jag kört en bit. Suck tänkte jag, det är inte kul att komma åt det där med motorn i.

                              Men idag så tog jag mig mod och började fixa, har tagit lös en kåpa på skroten en gång så jag visste att det skulle gå. väck med kylarbalk lysen och kylaren och lossa på de tre motorkuddarna. Sen under med domkraften och hissa försiktigt, kom åt alla utom sista skruven längst ned, men det räckte faktist! gick bara vika kåpan åt sidan och sedan gnussa på med slippapret och på med nytt packningsklister sen ihop med det igen, GÖTT!!

                              Sen fortsatte det gå bra, nu har jag insrumentbelysning och en varvräknare som funkar också. :racesmile:

                              Saab 93B -59 (Blå)
                              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                april 10, 2010 at 16:04 #156205

                                Så förbannat kul! ÅH! inte insett förns nu hur mkt jag saknat [size:14pt]Saab 99[/size] ! Körglädje om något.

                                Nu skall backlyset fixas så man kan blända folk som ligger för nära :skull: 😎

                                9-3an står i garaget och väntar på 17″ Viggenfälgar, nytt baklyse, nya regplåtar, rekondition av lack, nya emblem, lite smått o gott.

                                93an väntar på ett 4växlat rattställ, pulverlackade sonettfälgar med nya däck, hjulcylinderrenovering, och lite annat.

                                900 -79an har jag fått tag på dimmljus till frontspoilern så nu skall det fixas, sen även rätt sorts stolar fixat från nkro. måste bara hämtas först 😉

                                och 99 Turbon står där den står just nu.

                                Mycket arbete, men det är kuuuuuuuuuuul! 🙂

                                Saab 93B -59 (Blå)
                                Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                                Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                  april 22, 2010 at 20:47 #156901

                                  Klockrent, har kört denna nu i några veckor, tror nästan jag ställer av den gula.. finns inget roligare, de mesta är faktiskt fixat nu, tillochmed damasken för växelspaken sitter där. kvar är
                                  Innertaket
                                  bygga 2 tums avgassystem

                                  klarlackade svarvade fälgarna idag och satte på dem, den blev riktigt tuff.

                                  till helgen kanske man kan ta hem 900an och 93an så då man börja med dem lite smått :jobbar:

                                  har kommit fram till att 900an kommer säljas tyvärr, för tillfället är det lite mycket bilar och kommer inte ha plats för alla till hösten så nu Josefsson och tommy mattson och alla ni andra, nu har ni chansen 😉

                                  Saab 93B -59 (Blå)
                                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 182 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.