Saab 99T -78

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99T -78

  • Detta ämne har 56 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-10 21:36 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #52525
    saabmicke
    Deltagare

    @parru wrote:

    Hej
    Hoppas ni ursäktar men även om Turbon roligare och allt det där, men när såg du en femdörrars 99 GLE senast?
    Pär

    Får nog erkänna att GLE´n nästan skapat mer intresse än turbon… Bilen är bättre än den ser ut.
    Finns en hel del rost att ta tag i och dörrarna är väl i stort sett slut…
    Samma gäller skärmkanten vänster bak.

    Däremot är bakluckan och motorhuven kanonfina och inredningen går att fixa.
    Solluckan verkar tät och fin medan innertaket givetvis hänger…

    Bilen har ”bara” rullat 15.170 mil och var senast startad i januari.
    Var senast i trafik 2008.

    Vi har inga avsikter att skrota den och är medvetna om hur sällsynta dessa är, precis som Du skriver.
    Med andra ord kan vi tänka oss att sälja den ”som den står” om vi får ett vettigt bud.
    Det vore kul om någon vill ta på sig jobbet att återställa den till vad den en gång var.

    Vi kommer att ha fullt upp med att sätta tänderna i turbon… 😀 😀
    Mvh
    Micke

    #52573
    saabmicke
    Deltagare

    Två Saabnördar i Höör en onsdageftermiddag…
    Fokuserar lite på GLE´n och vi bestämmer oss för att göra ett startförsök…

    Plockar ur batteriet som ser ut att ha suttit i bilen sedan -78….
    I med ett nytt och fräscht batteri….
    Spänningen är på topp……

    https://www.youtube.com/watch?v=aqVZPEQzjUA

    Det är ”fantamej” inte klokt….. 😀 😀

    #52583
    viggenuffe
    Deltagare

    Nä det e inte klokt!! Tog även en runda med den utan problem!! :CE

    #52593
    b-motor
    Deltagare

    Skottsäkra motorer!

    Härligt att se.

    Mvh Daniel

    #52606
    -konrad-
    Deltagare

    Trevligt! 😀
    Bara att kondtatera, B-motorerna låter mycket trevligt 😀 :AP

    //Konrad S.

    #52636
    saabmicke
    Deltagare

    Konrad och Daniel:
    Tack för positiva kommentarer.

    Vi var egentligen inte så förvånade över att bilen startade, den hade ju enligt uppgift
    varit igång i januari….MEN…
    Överraskningen bestod mest i hur fint motorn gick. 😀 😀
    Inga missljud, inget skrammel, inget ventiltickande..
    Den här bilen har ”vuxit” i anseende de senaste dagarna och vi tror den kan bli
    en riktigt pärla med lite omsorg och Saabkärlek.

    En sak är klar, den kommer inte att plockas ner..

    #52651
    saabmicke
    Deltagare

    Ikväll har vi påbörjat demonteringen av turbon…
    Vi har rivit ut inredningen, mattor, dörrpaneler etc i jakt på större rostskador.

    Denna jakt visade sig dessbättre inte vara så ”lyckad”.

    Bilen är bra mycket bättre än vad vi vågat hoppas på…
    Det finns rost i trösklarna som vi måste ta tag i, hoppas få upp bilen på en lyft i nästa vecka.

    Låter bilderna tala för sig själv och önskar en trevlig helg till alla Saabvänner :AP












    #52652

    VART HITTAR FOLK ALLA BILAR?????

    De jag hittar ser inte alls ut som så här…

    :sad :bh

    Ser ju riktigt fint ut! Ska bli kul att se vart det här leder! Färdig till festivalen???

    #52653
    saabmicke
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    VART HITTAR FOLK ALLA BILAR?????

    De jag hittar ser inte alls ut som så här…

    :sad :bh

    Ser ju riktigt fint ut! Ska bli kul att se vart det här leder! Färdig till festivalen???

    Hej igen Christian!
    Vi får väl erkänna att vi haft lite tur…Man köper en bil osedd och det kan vara fågel eller fisk.
    När man bestämt sig så drar fantasin iväg och man ”ser” nästan en nybil i ”mint” condition framför sig…
    När den sen anländer så dras man ner igen….. ”den ser ju för jä….vlig ut”.
    Sen kommer saabandan tillbaka och man börjar skrapa på ytan för att sedan gå ”lös” på bilen med sjuklig
    entusiasm…
    Denna gång hade vi tur, bilen är bättre än vad utsidan skvallrar om.
    Har varit med om bilar som ser bra ut men som i princip blir ”till råttorna” när man börjat skrapa på ytan.

    Vi vill inte känna någon tidspress men det är klart att vi står i ett bättre läge nu än bara för några dagar sedan.

    Saabfestivalen?? Möjligen men tveksamt….. 😉

    #52654
    viggenuffe
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    VART HITTAR FOLK ALLA BILAR?????

    De jag hittar ser inte alls ut som så här…

    :sad :bh

    Ser ju riktigt fint ut! Ska bli kul att se vart det här leder! Färdig till festivalen???

    Ja det vore ju en kul om den hade varit det men vi båda har fullt upp på våra firmor så detta får komma när vi har tid över!! 🙂
    Ska ta o börja riva motorn imorgon då den ska totalrenoveras.

    Mvh

    #52687
    saabmicke
    Deltagare

    Har en fråga beträffande GLE´n..

    Vi hade igång bilen idag igen efter att ha fyllt på diverse oljor till växellåda, servostyrning (funkar perfekt..),
    glykol osv.
    Är fortfarande förbluffade över hur fint och jämnt den går.
    Uffe fick dessutom till tomgångsjusteringen så nu landar den på 8-900 varv… 😀

    Bilen är utrustad med en EGR ventil vilket får oss att misstänka att den evt har USA specifikation?

    På Transportstyrelsen kan vi bara se att bilen är tillverkad 1978 och att den är tagen i trafik i Sverige
    för första gången i maj 1979.
    Det innebär ju att det troligtvis gått en tid från tillverkning till ibruktagande i Sverige och den skulle ju rent tekniskt
    kunna ha exporterats och kommit tillbaka under de sju månaderna.

    Chassinumret kanske avslöjar tillverkningsmånaden?
    De första sifforna är 99781006
    Kan det betyda att den är tillverkad i oktober 1978?

    Någon som vet hur det ligger till med USA specifikationen och EGR ventilen?
    Tacksam för input.
    Mvh
    Micke

    #52760
    -konrad-
    Deltagare

    Det jag vet är att min 900 GLE -79 (samma motor och Låda) Har EGR, om jag förstått det rätt så har de Automatväxlade EGR, hur det är på de med förknasare har jag ingen aning om dock.

    //Konrad S.

    #52763
    saabmicke
    Deltagare

    @-Konrad- wrote:

    Det jag vet är att min 900 GLE -79 (samma motor och Låda) Har EGR, om jag förstått det rätt så har de Automatväxlade EGR, hur det är på de med förknasare har jag ingen aning om dock.

    //Konrad S.

    Tack Konrad, då verkar det som om det gällde även de som stannade i Sverige.
    Fanns 99/900 GLE även med förgasarmotorer?
    Vet Du om automatlåda var ett tillval 1978/79?
    Mvh
    Micke

    #50623
    -konrad-
    Deltagare

    @Saabmicke wrote:

    @-Konrad- wrote:

    Det jag vet är att min 900 GLE -79 (samma motor och Låda) Har EGR, om jag förstått det rätt så har de Automatväxlade EGR, hur det är på de med förknasare har jag ingen aning om dock.

    //Konrad S.

    Tack Konrad, då verkar det som om det gällde även de som stannade i Sverige.
    Fanns 99/900 GLE även med förgasarmotorer?
    Vet Du om automatlåda var ett tillval 1978/79?
    Mvh
    Micke

    GLE hade insprutning, och alla ska ha automatlåda, men sen om det är så, det vete faen, det är ju saab vi pratar om :ROLF 900 skulle ha taklucka som standard tex. men min saknar taklucka 😥
    Jag är inte så insatt i vad som ingick i GLE paketet på 99an, men på 900 var det insprutning, automatlåda, servostyrning, taklucka, elspeglar, lyxigare inredning, gröntonade rutor och rostfria heltäckande fälgkapslar, kanske även metallic-lack?

    //Konrad S.

    #52773
    Morten S.
    Moderator

    Jeg hadde for maaange år siden en 1977 GLE sedan.
    Den hadde EGR ventil. (Var ombygd fra automat til manuell)

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng