SAAB Customizing (vart tog dom vägen)

Forum / Övrigt / Allmänt / SAAB Customizing (vart tog dom vägen)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 604 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 1, 2009 kl. 16:03 #144813

      Gott att denna tråd har lyfts igen! På Söndag morgon kopplar jag biltrailern och drar till Stockholm och hämtar hem denna goding.Jag lovar fler bilder nästa vecka.

        september 8, 2009 kl. 21:28 #145154

        Efter ett besök på den trevliga saabmarknaden i Gistad så fortsatte färden till Stockholm och där långt in i ett mörkt garage stod den.. 99:a cabbe,årsmodell 1976 byggd på en combi-cupe,med en H-motor med turbo,helt bortglömd och inte sett sol på rysligt många år. Min polare Fredrik och jag vi bara myste att vi nu skulle bli ägare till denna skapelse. Någon har lagt ner stor möda på att masera om plåten och vi undrar varför skaparen inte slutförde jobbet..det är något vi ska forska i och med endast 3 ägare så ska vi nog hitta honom och även hur det kom sig varför den togs i trafik första gången 1989 och besiktades 6 månader senare för att sedan ställas av i april 1990 och sedan inte varit påställd sen dess. Fortsättning kommer framöver i en projekt-tråd.



          september 11, 2009 kl. 11:27 #145252

          Å, vilken snygging!

            september 11, 2009 kl. 19:48 #145262

            Vad har du för planer för bilen? Ska du behålla karossformerna som dom är eller ska du ändra något?

              september 11, 2009 kl. 21:05 #145265

              Inga ändringar kommer göras på karossens form.Allt är gjort i plåt på samma vis som Leif Mellberg brukade göra.Det är förberett för en cabb-ställning från 900:a.El är framdraget och dom små bakre sidorutorna följde med men cabb + ställning saknades tyvärr.I vinter ska grundarbete och rikta en buckla på kofångaren bak och lack göras,byta vindruta.Motorn är en 8v H-motor med turbo.Bromsarna är dom som kom 1988 med borrade och slittsade skivor.Kraftigare fjädrar och bilstein dämpare fram och bak,Krägnigshämmare och det ser ut som nya bussningar och spindel-leder.Inredningen är en sak som ska snyggas till.Instrumentpanel är från 900:a.All el verkar komma från en 900:a.Medföljde gjorde ett ribbliknade konstruktion som ska sitta över bakljus och nummerplåt. Den ska få rulla på några snyggare fälgar också.


              Kanske det kommer likna denna när vi är klara…

                september 22, 2009 kl. 19:28 #145696

                Saabfjollen visade bilder på en Autobianchi /Lancia A112 tidigare. Här kommer bilder på 112:or som jag sett i trafik ganska nyligen.

                Bildtexterna hamnade fel, men jag ids inte ändra..

                  oktober 7, 2009 kl. 15:40 #146342

                  Toppen Martin med några custom-bilder. Rickard735 jag väntar med spänning på dina bilder.. Det är helt tomt i mitt bild-bibliotek.

                    oktober 7, 2009 kl. 18:20 #146349

                    Förlåt mig så mycket att jag ej fått fram några bilder.
                    Dom ligger fortfarande osorterade i min dator.
                    Hälsan har inte och är inte den bästa.
                    Just nu är det mest bara skit med kroppen ”suck”

                    Har kämpat på med att få i ordning mitt garage så jag åtminstone kan meka i nån ordning om hälsan tillåter i vinter.
                    Ska dock försöka göra mitt bästa med bilderna

                      oktober 7, 2009 kl. 19:54 #146358

                      Hoppas hälsan bättras Rickard. Jag hittade faktiskt något och många drömmar börjar kanske med en teckning på sin drömbil så här är några sådana som jag scannat från gamla Bilsport


                      :



                        oktober 12, 2009 kl. 21:02 #146588
                        saabfjollen wrote:
                        Jag går fortfarande och undrar vart formarna till saab-corvetten tog vägen.


                        http://www.blocket.se/goteborg/Corvette_kitcar_24094007.htm?ca=2&w=3

                        visst äre väl 95a baklysen?

                        2x 92B -53 (Svart)
                        95 -61 (Pärlgrå)
                        99 -69 Custom (Vit)
                        900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                        9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                        9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                        9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                          oktober 13, 2009 kl. 20:36 #146618

                          Lokal skönhet…

                            oktober 29, 2009 kl. 09:11 #147277
                            Rodder76 wrote:
                            Vi ska ju inte glömma allas våran Mellberg


                            Denna saab står reggad på Saab Automobil i Trotthättan. Kallades projektet MAIO eller något liknande? Har den någon gång visats på museet? Har museichefen eller någon annan uppgifter. /Magnus

                              oktober 29, 2009 kl. 11:54 #147282

                              Mayo P1 heter den. Stod till försäljning på SAAB i Nyköping under 90-talet, då ägd av någon bank/finansbolag.

                                november 2, 2009 kl. 19:27 #147458

                                Tycks vara ”fel” reg,nr, på MAYO P1 på bilden ovan.Tillhör inte Saab i Trollhättan så vidare forskningar fortsätter.

                                  november 3, 2009 kl. 08:16 #147479

                                  Eftersom vi fick njuta av UNO001 på SaabensDagar i somras och jag vet/hört ryktena om att Uno för inte allt för länge sedan byggde sin tredje bil så lyckades jag idag snubbla på denna
                                  Som säkert sagts innan så var UNO001 hans första verk. Nummer två blev Catlin (som vi säkert tagit upp tidigare i denna tråd) och detta får alltså liknas med Catlin 2

                                  http://www.aftonbladet.se/bil/retro/article389791.ab

                                Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 604 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.