SAAB Customizing (vart tog dom vägen)

Forum / Övrigt / Allmänt / SAAB Customizing (vart tog dom vägen)

Forum / Övrigt / Allmänt / SAAB Customizing (vart tog dom vägen)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 604 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 5, 2007 at 09:23 #112676

      Någon som har en bild på Red Baron.

      Jag tror att jag vet vem som skrotade den.
      Vad jag vet sparade han bara ratt och stolar.
      Någon som har en bild. Så ska jag kolla om det var samma bil.

      Han fattar fortfarande inte vad han gjort.

      Niklas

        oktober 5, 2007 at 10:44 #112679

        Den finns här!!! Tråkigt om den är skrotad… :crying:

        http://www.saab99klubben.com/galleri2.htm

          oktober 5, 2007 at 17:19 #112706

          Här kan ni få lite att ha åsikter om: 😉



          Byggdes och kördes i början/mitten av 80-talet..
          (Under den långa huven vilar en V6:a)

          Bilen har vilat i 15 år i ett garage men håller nu på att återuppstå….

          / Kenth

            oktober 5, 2007 at 17:51 #112707
            Saabcustom wrote:
            Här kan ni få lite att ha åsikter om: 😉

            Byggdes och kördes i början/mitten av 80-talet..
            (Under den långa huven vilar en V6:a)

            Bilen har vilat i 15 år i ett garage men håller nu på att återuppstå….

            / Kenth

            Hum.. tjae inte direkt vacker men busfrän ändå på nåt sätt. Probset med alla custom är att få dessa se ok ut från alla vinklar. Gå runt vilken snygg serieproducerad bil som helst Saab, Volvo, Ferrari etc. Finns alltid någon sida/vinkel på bilen där linjespelet blir rätt.
            Din ser ruskit elak ut snett framifrån, okey snett bakifrån men överhänget som finns när man studerar den från sidan är så fel. Det sänkta taket bygger på denna linje och även fenderskirtsen. Ser ut som om någon har klivit på den *skrattar*

              oktober 5, 2007 at 18:48 #112710

              Hotrodder, tack för dina synpunkter. Tas tacksamt emot. Sidvyn…. är inte det egentliga problemet att den har för hög markfrigång ? det är väl det som ställer till ”proportionsfelet” ???

              Överhänget fram, jo för stort, det blir bättre denna gång tror jag eftersom den nu byggs av SAAB92-huv + förlängda kortnos-skärmar.

              Bak så är det bara connie-kittet d.v.s. c:a 15 cm förlängt. Borde inte göra så mycket i sig men, just ja, markfrigången…. sabbar ”blysläde-looken” eller vad tror du ?

              Och den är MEST byggd för att se elak ut. Men det är viktigt att den ser rätt ut (så rätt som det går…) Karossen i sig har ju en rejäl customizing-potential….

              F´låt… nu ska jag inte sno tråden mer….

                oktober 5, 2007 at 19:10 #112711

                Saabcustom:
                Jag tror att det är dörren som luras tillsammans med de små sidobakrutorna. De gör att bilen ser normalstor ut fram och förkrympt ut bak. Större sidobakrutor med smalare stolpar skulle nog göra skillnad.

                /Tror Dick iaf.

                  oktober 5, 2007 at 19:26 #112712

                  Kom på en till custom Saab som jag inte sett något om på mkt länge, en gul surf inspererad 95:a, hade även fyrbult har jag för mig.

                    oktober 5, 2007 at 22:49 #112728

                    Jag tog en liten titt i gamla bilsport och fann en hiskelig massa customiserade saabar. Framför allt den gula 96/V4 som ”startade” vågen. Byggdes nog 1982-1983 nångång. Jag har en dålig bild på den om nån är intresserad (kameramobil fotat ur tidning).

                    Jo, det fanns en gul saab-95:a pickis. Var troligen i Nyköping ”Sveriges häftigaste SAAB 1987” Snyggt bygge. Hittade ingen bild i hastigheten…Fanns en rödbrun(?) 95:a pickis som kom 3:a i Old Wild Custom-klassen 1986 oxo. Åsså en brun 96a 2t om jag inte missminner mej, mild custom med motivlack….

                    Men glöm inte familjen Perssons gula och blåa SAAB-93or. En mild och en wild. Proffsiga stilrena byggen. Sen fanns ju en hel drös 99or och 900or. Av de vildare 900-byggena är väl en breddad 900a med RoverV8 och bakhjulsdrift ! Eller Sven Hanssons i Raus 900-baserade Corvette ! Eric Carlsson sa vid presentationen att — Äntligen en Corvette som går fort i kurvorna oxo. Det var alltså en ”karossbytt” 900a. Också proffsigt byggt.

                    Sen har vi han ”Gacken” som lyfte en 99-kaross på en CJ3a…. inte riktigt custom kanske men udda och brutalt 🙂

                    Man kanske skulle starta en avdelning på sin hemsa för bilder på gamla customsaabar ???

                      oktober 6, 2007 at 08:16 #112737

                      Vart alla tar vägen är inte så svårt att lista ut då det var väldans populärt med spackel och popnit i början på bilbyggareran…….Att de är skrotade beror nog på rostätarmasken som obönhörligt malde under alla lager av spackel. Har sett en del ”proffsbyggen” efter några år och man kan redan då ana vad som är på gång.

                        oktober 6, 2007 at 10:20 #112744

                        Saabcustom:
                        Klart vi (eller jag iaf) är intresserade av alla former av bilder på all form av Custom oavsett kvaliten på bilderna.
                        En bild säger mer än 1000ord you know.

                        Vad gäller proportionerna på din bil så är det svårt att säga var det går snett. Tror det är en kombination av många delar som ställer till det.
                        Jag antar att det är allt för mycket jobb att bygga om för att räta ut linjespelet, så då får man börja jobba med optiskt lurendrejeri (läs lackering). Ett par bra bilder på bilen och massor av timmar i Photoshop kanske kan vara en idé.
                        Oavsett resultatet (smaken är som baken) så uppskattar jag ditt bygge. Custom på Saab är jäkligt udda och jäkligt tufft.

                          oktober 7, 2007 at 22:55 #112868

                          Här är då, på begäran, ett par dåliga bilder på Customiserade gammel-saabar.
                          Den gula är enligt en slagning hos vägverket, fortfarande reggad på den som omnämns som byggare (avställd sen -82). Nån som vet hur den mår ?

                          Om jag drar mig till minnes så fanns det en customiserad 93a (eller möjligen 96a) i en gammal Start&Speed. Den var ”channeled” d.v.s. liksom ”sänkt över ramen” ! Jaja jag VET SAAB har aldrig haft rambyggda fordon men att säga ”sektionerad” vore fel eftersom det då är taget en bit mitt på karossen. Denna var liksom loss-skuren från bottenplattan, varpå karossen berövades den nedersta 10cm och sen tillbakasvetsad på bottenplattan ! Har nåb en bild ??? Möjligen ?

                            oktober 8, 2007 at 06:06 #112872

                            Gör en liten avstickare från ämnet
                            Här är saabcustomizing på lågnivå! http://www.blocket.se/vi/13676991.htm?ca=2_s

                            Känsliga tittare varnas!

                            2x 92B -53 (Svart)
                            95 -61 (Pärlgrå)
                            99 -69 Custom (Vit)
                            900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                            9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                            9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                            9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                              oktober 8, 2007 at 09:31 #112880
                              Lustgasen wrote:
                              Gör en liten avstickare från ämnet
                              Här är saabcustomizing på lågnivå! http://www.blocket.se/vi/13676991.htm?ca=2_s

                              Känsliga tittare varnas!

                              Hehehehehe… så GRÄSLIG!! å gillar skarpt annonstexten… nästan helt klar lite spackel jobb + Lack Jovisst serru… det ser vi ju allihop :confused:

                                oktober 8, 2007 at 09:59 #112883

                                Den gula V4:an va ju stenhård. 80tal när det e som grövst. Den skulle jag kunna tänka mig o chef:a omkring i 😀
                                När man ser sånna byggen så tänker man på hur dagens ungdommar kommer uppleva dagens stylade bilar om 20-30år. Kommer de oxå känna nostalgi och vilja ha något som alla kompisar kommer att skratta åt. Ljuvligt o se dessa gamla bilder.

                                Persson i Tomelilla har väl byggt flera Saabcustom’s? De har ju byggt den där 93an(?) cab med hydraler(?). Men de har väl även byggt flera bilar?

                                Jag gillar den här tråden stenhårt. Uppmanar samtliga forumsanvändare att slänga upp alla bilder de hittar 😀
                                För övrigt så kan jag även bli nyfiken på vilken tidning år och nummer ni hittar bilderna.

                                  oktober 8, 2007 at 10:07 #112884

                                  Okej, läggger väl upp lite mer vad jag hittat!

                                  http://www.garaget.org/?car=61002

                                  och ett annat forum, hoppas det är okej för admins :duck:
                                  http://www.saabnet.ee/foorum/viewthread.php?tid=20
                                  kanske inte saab-customizing på det sättet, men nog tusan äre annorlunda saabar! 😀
                                  på sida 3 kan ni se den där tokrostiga 99an som även fanns på Saabfestivalen -07, och även i tidningen! Den är tuff! 😎

                                  och några cabbar –> http://members.home.nl/saab95/specials/special.htm?

                                  mvh

                                  och som sagt, lägg upp allt ni hittar! :racesmile:

                                  2x 92B -53 (Svart)
                                  95 -61 (Pärlgrå)
                                  99 -69 Custom (Vit)
                                  900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                                  9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                                  9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                                  9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 604 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.