Saab frågesport på SVD
- Detta ämne har 11 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2013-01-01 13:53 av
hubbe.
-
FörfattareInlägg
-
@Martin wrote:
Den var inte svår…
Men det var inte Triumph som frb levererade motorn. Det var motorföretaget Ricardo som fann att Triumph och Saab hade liknande behov. Och motorn var inte på 1.8 liter.Martin,
Ricardo var ingen motortillverkare, Ricardo var ett företag som utvecklad motorer på kundens begäran. Kunden var i detta tillfälle Saab och Triumph, och Triumph tillverkade 1,7 och 1,8 l motorn i England till båda två.
Det samma hände med den första 3 cyl. motorn till saab 93 . Där var det ingenjörkontoret Müller i Andernach / Tyskland, som utvecklade den 3 cyl. tvåtakt motor till båda Saab och Heinkel.Hubbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
