Saab-limousiner

Forum Övrigt Allmänt Saab-limousiner

  • Detta ämne har 27 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2004-02-26 20:18 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #83334
    samppo
    Deltagare

    Kanske boken har fel då för jag har för mig att inom Finska Saabklubben finns det ett antal ägare till 900 Finlandia 79:or?

    #83335
    anonymous
    Deltagare

    Jag har sett en sk 900 finlandia, om det var en 79:a eller 80:a minns jag inte men den hade de förlängda dörrarna. Den var utrustad med insprutningsmotor & automatlåda.

    #83336
    anders dackemyr
    Deltagare

    900 CD fanns som årsmodell -81. Var själv spekulant på en 1988 då Metallverken här i Västerås skulle byta in sin direktionsbil. Begärt pris på 55.000 :- och 25.000 mil på mätaren avstyrde affären då. Bilen var silvermetallic med blå plyschklädsel.

    Är numera lycklig ägare till den blå CD´n, avbildad tidigare i tråden.

    Vid den internationella saabträffen i England 1998 fanns en förlängd 99:a som enligt uppgift var gjord för det svenska kungahuset. Bilen var svenskregistrerad med engelskägd. Årmodell 75-76 tror jag.

    Anders Dackemyr

    #83337
    anonymous
    Deltagare

    Det kanske var den kungen hade med sig på sitt U.S.A besök. Han hade nämligen med sig en special byggd (För längd) Saab 99 GLE vid sitt statsbesök.

    #83338
    anonymous
    Deltagare

    99:an som Anders och X refererar till är ingen Gle, antagandet bygger jag på att den är gjord på en 2-dörrars 99 och mig veterligen gjordes Gle:n bara som fyra och fem-dörrars. Den har f.ö små blinkers, alltså senast en 76. Som Anders skriver så var den svenskreggad men såldes på Internationella Saab träffen i England till en engelskman som senare tog den till Sverige för att renovera den. Sedan har jag inte hört mer om bilen
    Har också en bild på den förlängda 900 på Saab- museet i Finland. Kan det var Kekkonens ? Den ser ut till att vara grön med mörkröd skinnklädsel/plysch. Anlöedningen till att jag tror det kan vara Kekkonens är att det sitter vimpelhållare på framskärmarna. Regnumret är TUM 900. En märklig detalj är att det sitter en stötta/skena mitt på insidan av framrutan….Någon…????
    Ulf

    #83339
    anonymous
    Deltagare

    Saab 99 GLE hade premiär vår/vintern 1976. Enligt vår alla Saabfreaks bibel, Bilar på Saab vis av Gunnar A Sjöberg, sidan 58 & 59 .
    Jag vill inte vara märkvärdig jag vill bara tala om det.
    GLEn finns även avbildad på http://www.geocities.com/vintagesaab/ Dock inte kungens utan en för vanlig för pöbeln. Tyvärr har ett fel dykt upp även på den sidan då websidans författare påstår att det är 1975årsmodell vilket är fel, 1976 skall det vara.

    #83340
    anonymous
    Deltagare

    Jag tror att vi alla undrar om Ulf kan få fram en bild på Finlandian ifråga? Det vore intressant att få se den.
    Tackar på förhand.

    #83341
    samppo
    Deltagare

    Man hittar när man letar.. Finlandia-registret är ett register här i Finland där ägare av förlängda Saabar fått skicka in uppgifter om vilka Saabar dom äger. Det meddelades om på klubbens e-post lista nåt år tillbaka, så troligen fattas en hel del utomståendes/andra klubbmedlemmars bilar.

    http://finlandiarekisteri.saabistinet.com/

    X: Kan det här vara 900:an du tänkte på?
    http://www.geocities.com/tommijfi/meet-museo.htm
    Tyvärr finns där ingen bild på Kekkonens 99:a.
    Det torde vara den enda förlängda 900:an i museet i Nystad, iaf när jag besökte museét 1998 och 2001. Dock är den tillverkad i ett enda exemplar och betydligt längre än Finlandian. Järnen vid sidan av motorplåten är säkert menat för landets flagga. En del av Finlandiorna/CD:n användes ju i första början som statens representationsbilar som skulle ha plats för flaggan. Dom bilarna var vanligtvis svarta till färgen och såldes senare till privatpersoner.

    Mvh
    Samuel

    #83342
    anonymous
    Deltagare

    Till X: Om det bilen på museet du menar så har Samuel redan letat upp den. Om det är den förlängda 99:an så skickar jag gärna bilden till någon mer datorkunnig än jag som kan lägga in den.
    På tal om broschyren, (jag var själv inne och tittade på den också ) så är den tryckt 1975, av 1976 års Gle. Kanske har författaren missat något där.
    Ulf

    #83343
    niklas larsson
    Deltagare

    Kungens gamla 99 limo rullade under något år som Taxi i Linköping (tror det var i slutet av 70-talet). Bilen ägdes av min granne som hade taxirörelse. Bilen var mörkblå metallic och hade EMS-fälgar. Som liten kille tyckte jag självklart att det var en jättefrän bil. Jag kommer ihåg att det satt en liten bilstereo i baksätets armstöd (bara en sån grej, som att Kungen själv kunde sitta och spisa egen musik). Vår granne tröttnade dock på bilen efter några månader eftersom den drack lite väl mycket soppa jämfört med den Merca diesel han vanligen körde.

    Jag kommer ihåg att vår granne berättade att det totalt fanns två stycken likadana 99 limos och att den andra då fanns uppe i norrland.

    #83344
    samppo
    Deltagare

    Har nu lagt upp på hemsidan några tidningsartiklar jag hittade om 99 Finlandia och Kekkonens gamla 99 limousin.

    http://www.multi.fi/~samppo/99UKK.html

    Mvh
    Samuel

    #83345
    anonymous
    Deltagare

    Är det någon som vet när Saab tillverkade den sista 900CD:n?

    #83346
    samppo
    Deltagare

    Har för mig att det tillverkades sista året (1986)endast 6st 900 CD. En kille i Finska Saabklubben äger två st. -86:or och hans nyaste CD är tillverkad 8.4.1986, men när den absolut sista tillverkades vet jag ej.

    Tog och gick igenom gamla e-post listan på Finska Saabklubben och hittade ett email med tillverkningssiffror år för år (endast 900 Finlandia/CD):

    78: 12st
    79: 49st
    80: 41st
    81: 59st
    82: 101st
    83: 152st
    84: 110st
    85: 60st
    86: 6st

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng