Saab-limousiner
- Detta ämne har 27 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2004-02-26 20:18 av
samppo.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
I ett inlägg under Sport & Rally-forumet där 9000-limousiner nämndes väcktes lite funderingar hos mig. Jag har själv (vid Nobel-utdelningen gubevars!) sett sena 9000 CD som förlängts, till och med med vit lackering, flådigt värre.
900 Finlandia och CD (vad är egentligen skillnaden mellan dessa, ”Bilar på Saab-vis” ger inget svar?) är ju bekanta.
Finns det fler exempel på förlängningar (inte hobbybyggen utan tillverkning för limousinmarknaden)?
Vilka specifikationer (invändig och utvändig utrustning, pansarskydd etc) finns det?
Och så förstås: Finns det bilder?
Mvh Petter
Det fantes en forlenget versjon av 99 5 dørs combi også, rundt 1977/78.
Tror det var GLE utrustet.
Skal se om jeg kan finne bilder av den.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidAnonymdecember 7, 2003 at 18:11 #83322Om jag förstått det rätt så kallades den förlängda 99 combi-coupe´n på bilden för Finlandia och den såldes ,tror jag, bara i Finland.
Sedan kom 900 CD, alltså en förlängd 900 sedan. Bilen är 20 cm lägre än orginalet. Det är fram dörrarna och bakdörrarna som är förlängda 10cm var, för att det inte skulle se tosigt ut. Invändigt är det däremot bara benutrymmet bak som blivit 20 cm längre.
Man kunde välja utrustnig : Skinn, läslampor bak, bakrutejalusi, fotpallar och stationär mobiltelefon. Allt detta till bakpassagerarnas fromma. Att den skulle vara bepansrad har jag aldrig hört. I övrigt så var det en standard bil, givetvis med dekaler på baklucka och skärmar.
Bilder finns att beskåda i bl.a. Björn-Eric Lindhs bok ”Saab de första 40 åren” sidan 171
och i Motorhistoriskt Magasin nr 3 1997, SAAB 50 år. Alla bilarna 1947-1997 sida 85. Därutöver finns det broschyrer.
Hoppas jag har bringat lite klarhet i ämnet. UlfCitat:
Bilder finns att beskåda i bl.a. Björn-Eric Lindhs bok ”Saab de första 40 åren” sidan 171
Ulf, hittade tre bilder som jag tog på din fd 900 CD utanför Karmlids verkstad våren 2001.
[image]http://www.saabv4.com/temp_files/900%20CD%20Ulf02.jpg[/image]
[image]http://www.saabv4.com/temp_files/900%20CD%20Ulf03.jpg[/image]
[image]http://www.saabv4.com/temp_files/900%20CD%20Ulf01.jpg[/image]
Jag delar din beskrivning Ulf.
Bifogar exempel dagens ”Finlandia” och ”CD” mfl. Bilarna är byggda i England av företaget Coleman Milne, som också svarar för bilden. [image]http://www.saabklubben.com/arkiv/misc/saab_2_vehicles.jpg[/image]
Jag har dragit ned bildstorleken/kvaliteten ganska mycket i förhållande till originalet. För den inbitne Saabentusiastens sista resa kan väl man knappast färdas värdigare än i bilen i bakgrunden.Hej!
Tack för bilderna för det första! Första gången jag får se en bild på den mytomspunna Finlandian. Enligt Björn-Eric Lindhs bok är det ju bara 99-or som gjorts till Finlandia, men som jag tolkar GAS ”Bilar på Saab-vis” var förlängda 900 före CD:ns inträde även de benämnda Finlandia.
Ulf, CD hade jag koll på redan, men tack ändå för intressant info!
Voj Martin, 9-5 begravningsbil… I ärlighetens namn har jag trots min relativa ungdom på allvar funderat en del på det horribla i att tvingas åka det där vedervärdiga märket när man dött. Men nu finns ju bra saker…
Vet du vad det är för specifikationer på limousinen på bilden? Finns det någon hemsida till tillverkaren?
Mvh Petter
PS. Har hittat hemsidan (http://www.coleman-milne.uk), läser med spänning! DS.
99 i forlenget versjon ble kallt CD, iallefall i Norge. Ble solgt noen få her ilandet.
Så på en for noen år siden,men den var nokså rusten.
Mener den hadde injectionmotor, servostyring og automat.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tiddecember 8, 2003 at 09:48 #83327Hei Morten.
Har du tegningen på Saab Monte Negro? Den var en gang i ”Frihjulet” Du vet den 4.dørs 96-limosinen som var forlengt med 20cm.
Tror den var beregnet for den Sør-Afrikanske ambasaden….Den förlängda versionen av 99 har enligt min uppfattning alltid kallats Finlandia. Namnet CD började användas först nångång i början av 80-talet på 900 modellerna då man även hittade ett CD-emblem på bakluckan och motorplåten.
99 Finlandia tillverkades både med långa och korta dörrar, i vilket förhållande vet jag dock ej. Versionerna med det lilla fönstret mellan fram- och bakdörrarna hade normala 99:ans dörrar, dom senare hade förlängda dörrar. Totalt tillverkades 30 st 99 Finlandia modeller i Nystad. Av dom var endast 2 st utrustade med turbomotor. Dessutom tillverkades även en förlängd 4-dörrars version i Sverige för den dåtida presidenten Urho Kekkonen.
Samuel
december 8, 2003 at 21:32 #83330Hittade en 9000 limo på den här länken.
Men kanske ännu roligare är väl kombivarianten av en 900 combi coupe. Tänk om Saab hade börjat bygga en kombi tidigare. Situationen för hela företaget hade nog sett bättre ut då.
Kombin till höger blev däremot lite för lik en container Volvo.
http://www.rdevalk.demon.nl/cars/saab/saab01.html
Hej!
Samuel, enligt Gunnar A Sjögrens ”Bilar på Saab-vis” (den bruna versionen), s 94, fanns även förlängda femdörrars 900 som kallades Finlandia för årsmodellerna 1980 och 1981.
Det byggdes alltså enbart 30 st 99 Finlandia totalt, varav en enda fyrdörrars? Finns det någon bild på Kekkonens bil?
Tomas: Snygg 9000! Jag har bara sett 9000 limos med den sena CS-fronten men den verkade ju äldre. Förresten, den högra av kombi-900:rna ser volvo-klunsig ut eftersom det är en Volvo…det är en 245 och en 900 som byggts ihop, av några småländska verkstadsbröder tror jag. Och den vänstra är väl Saab Safarin?
Mvh Petter
Petter, det är så rätt, men jag har för mig att 5-dörrars Finlandian började säljas redan som årsmodell 1979 ända till 1982. För en tid sedan var jag iaf kollade in en registrerad 1982. Enormt bagageutrymme med baksätet nedfällt
Det var i det sammanhanget när 5-dörrars versionen slutade tillverkas som man slopade Finlandia benämningen.
Ska försöka gräva fram några bilder på Kekkonens bil..vill minnas att jag har nån gammal tidningsartikel om bilen. Till färgen är den iaf grön (inte den skrikiga, mera likt mossgrön men klarare?) och med vanlig GLE-inredning och motor. Den har för övrigt funnits att beskåda i Saab museét i Nystad.
99 Finlandian är väldigt ovanlig, men som tur har ganska många exemplar undvikit skroten. Varför man tillverkade den endast som 5-dörrars version har jag ingen aning om. Väldigt snygg är den iaf, speciellt den med förlängda dörrar.
En rolig detalj jag märkte på en av kompisens 99 Finlandia var dubbla uppsättningen domkrafsinfästningar (!), liksom två i rad. Varför den gjorts så vet jag ej.
Hej!
Fortfarande enligt GAS bok såldes inga 900 Finlandia 1979, och för 1982 tog CD över. Vid en nrämare titt verkar det dock som om 1981 är en lucka då endast vanliga fyrdörrars sedaner fanns att erbjuda som s k direktionsvagnar. Finlandia fanns alltså inte, och CD kom inte förrän som 1982 års modell.
Hoho, vilken syn det hade varit med en opalgrön 99 limousine bland alla Lincolns och Daimlers på presidentträffarna!
Ännu roligare att den skulle kunna köra i åttor runt dem, under förutsättning att det satt turbo i förstås…
Finlandia var ärligt talat inte överdrivet stilig på den bilden Martin visade upp, säkert snyggare när dörrarna är förlängda istället och karossen inte är snabbskarvad enligt ovan…
Mvh Petter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.