SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455
- Detta ämne har 484 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-23 12:59 av Madsen.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
”Jeg søgte en 90 graders slange bøjning op til min APC ventil. Min er født LPT men konveneret til APC. Jeg ved ikke om udtaget fra turbo sidder anderledes men på FPT turbo’en ?”
Vet inte om jag förstår frågan men så här ser det ut på min FPT:
Mvh
MathiasAnledningen till att jag frågar är att det är en skillnad mellan LPT och FPT. Det är inte lätt att installera en normal slang för APC-ventilen. undrade om de hade gjort en annan typ av tappar på FPT-bilarna
Vilka de inte har kan jag se. 😀 😀 Tack for foto! 😀 Super cool!
OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Mycket snyggt! Som vanligt!
Angående slangen till APC-ventilen. Som jag förstår så sitter det bara en ”vanlig” slang som böjts på fpt men på din har du en med 90°-”anslutningsmuff”. Men som sagt så vet jag inte säkert vad du menar….Jag måste prova mitt bästa svenska tillsammans med google.
Jag har bifogat en bild. Jag tänkte på att FPT-bilarna hade den här typen av anslutning. Istället för rak.Det var bara en tanke om det var skillnad mellan dem. Eftersom det finns flera turbomodeller tillgängliga för 1991-1993-modellerna.
OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Attachments:
Otroligt snyggt, bra jobbat!
Tack så mycket 😉 😉 😉
OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Som folk kanske har lagt märke till finns det inte många nya uppdateringar nyligen. Lite svårt att hitta rätt reservdelar till bilen. Dessutom finns inte motivationen i samma stil. Så det kommer i små steg. Det måste göras rätt.
Men när jag inte är i garaget har jag för mycket ledig tid framför datorn:
Som du kan se från de första bilderna i tråden,
då är bilen från fabriken utrustad med AC. Men tidigt i processen ville jag ta bort luftkonditioneringsapparaten.
Dels för att det inte är lätt att hitta reservdelar till. Och det är R12.Meeen eftersom projektet har rullat har jag letat efter en ny kondensor etc.
Det blir riktigt varmt här i Danmark och Sverige, och en varm lädersäte är inte så bra 😀 😀 😀OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Attachments:
Lidt rengøring af AERO kit etc etc, klar til maler 🙂
Skär ut ny folie innan montering
Lite justeringar behövs 🙂 färdiga bilder kommer
Shopping 😀 NOS Fram + bak stötfångare
Tid för rengöring 😀 Någon som vet var man kan köpa detta skumtejp?
OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Attachments:
mars 7, 2020 at 08:52 #467869Kul uppdatering som vanligt. Imponerad hur noga du är och hittar alla delar. Skulle med villja få ihop ac på min gröne framöver. Den hade ju det från början. 🙂
Gällande nippel.
På min gröne sitter det en 90 graders nippel. Bilen är ju en LTT från början. Kan dock inte garantera att det är originalturbon från fabrik. Den Turbon jag monterade ihop med “nya” motorn var den som följde med i köptet av bilen sas.Även de två nya turbos jag köpte när SAAB reade ut dem har 90 graders nippel anslutning och inte en rak. De var till FTT vill jag minnas men det är eg ingen funktionell skillnad på dem de funkar 100% på FTT/LTT. Det sägs att Tryckregulatorn ska vara annorlunda på LTT/FTT
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAttachments:
Anonymmars 8, 2020 at 19:09 #467920Ja bare klø på Madsen –
skulle det blive for varmt, så kan du jo bare starte Aircond ?Men det ser godt ud –
så kan jeg snart kommer over for slutinspektion samt prøvekørsel ? ?Hej!
Var köper du alla delar, darknet eller?
Att du får tag på alla prylar är verkligen imponerande.
Mvh
MathiasTack för de fantastiska orden.
Puha bra fråga.
Som jag hört kan du inte ha tur både kär och i spel 🙂 Kanske ett dåligt dansk skämtNej, jag tillbringar otaliga timmar framför min dator.
Jag har haft goda förbindelser i ja, Danmark, Sverige, Tyskland, Italien, USA osv. Vilket har varit en otrolig hjälp och support med reservdelar till rimliga priser också.
OG900-delar är höga i pris men de har varit väldigt trevliga för mig.Om du har något specifikt du tänker på, skicka mig en PB
OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Kul uppdatering som vanligt. Imponerad hur noga du är och hittar alla delar. Skulle med villja få ihop ac på min gröne framöver. Den hade ju det från början.
Gällande nippel. På min gröne sitter det en 90 graders nippel. Bilen är ju en LTT från början. Kan dock inte garantera att det är originalturbon från fabrik. Den Turbon jag monterade ihop med ”nya” motorn var den som följde med i köptet av bilen sas.
Även de två nya turbos jag köpte när SAAB reade ut dem har 90 graders nippel anslutning och inte en rak. De var till FTT vill jag minnas men det är eg ingen funktionell skillnad på dem de funkar 100% på FTT/LTT. Det sägs att Tryckregulatorn ska vara annorlunda på LTT/FTT
Jag hade faktiskt sagt till mig själv att det inte skulle ha A/c igen men när tiden gick skulle det vara trevligt att ha 😀 😀 😀
Återigen är den original från min fabrik så att den passar bilen. Men svårt att hitta delar!
Alla packningar är tillgängliga från SAAB ännu och några av slangarna också. Men Ac, som alltid, är inte billigt att arbeta med.Jag måste kontrollera EPC-nummer när jag kommer i garaget igen. Men om du ska sälja en av dessa turbos måste du skriva: D Alltid bra att ha på hyllan.
Jag tror att det finns en skillnad mellan LPT v.s FPT när man installerar APC-ventilen. Jag tänker på 90 graders böj som du s¨fint viser 🙂 Och tack for bildar!OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Ja bare klø på Madsen – skulle det blive for varmt, så kan du jo bare starte
Men det ser godt ud – så kan jeg snart kommer over for en prøvekørselJa lige præcist, arh vi har altid vind her over vest på 😉 Men god til at holde fugt ude med.
Du skal være mere end velkommen her over! 🙂 Der er altid en ledig plads her over. Der skulle meget gerne komme lidt friske opdateringer hen over de næste par uger. Måske med opstart også 🙂OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.