Saab Sonett III -74 (Ingen originalrenovering)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab Sonett III -74 (Ingen originalrenovering)

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-09-21 06:26.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4440

    sonett
    Deltagare

    Då det är alldeles för få Sonetter i detta forum så tänkte jag fortsätta skriva om mitt projekt här om intresse finns. Länk till den gamla projekttråden http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=156167&page=1

    För tillfället finns det tyvärr väldigt lite tid till bilprojekt och så har inspiration saknats i typ 1,5 år men idag köpte jag fälgar till bilen och då börjar suget komma tillbaka…

    Av en slump sökte jag efter Sonetter på Blocket och fick då upp en säljes annons på en uppsättning renoverade Ronal fälgar med nya centrumkåpor, bra däck och hjulbultar och till bra pris. Annonsen var lite mer än en dag gammal och av tidigare erfarenhet så brukar dessa fälgar säljas direkt, ringde med väldigt lite hopp om att fälgarna skulle finns kvar. Plötsligt händer det, fälgarna fanns kvar och inte allt för långt bort. Säger till försäljaren att jag ska fundera på saken trots att jag redan har bestämt mig för att dessa måste jag bara ha, tycker att Ronal fälgarna är de snyggaste aluminiumfälgarna och efter att ha sökt länge efter en uppsättning Ronalfälgar, missat några chanser på tidigare annonser, varit inne på att köpa nya så var det bara att övertyga regeringen om att hon får cykla till jobbet i morgon så att jag kan köpa fälgarna. Kunde ringa upp säljaren efter 5 min och säga att jag köper dem. Tack Christer jag är supernöjd.

    Har haft lite tid för bilen och fixat den läckande huvudbromscylindern, det slutade med att jag demonterade den och åtgärdade problemet med den på arbetsbänken i stället för på plats i bilen som jag har försökt ett par gånger tidigare. Det är inte helt enkelt att komma åt cylindern där den sitter monterad i bilen men är man envis så går det till och med att demontera och montera den själv trotts att den sitter med en genomgående skruv med låsmutter. Återmonteringen och luftning av bromsarna gick bra bara ett litet läckage på en av bromsrörsnipplarna till en av de bakre bromsrören som sitter väldigt svåråtkomligt på huvudcylinderns sida och som man endast kommer åt under cylindern. Man får arbeta i blindo med andra ord, bara att dra åt lite till tänkte jag. Lite till innebar att gängorna i anslutningen på cylindern gick sönder… suck där försvann den inspirationen

    #29580

    bluesman
    Deltagare

    Blir kul o fortsätta följa dig med ditt projekt, grattis till de fina fälgarna, blir toppen med dessa på bilen. Jobba på 🙂

    Mvh

    Bluesman

    #29585

    andersson__
    Deltagare

    Kul att du är tillbaks! Har saknat tråden.

    Ronal fälgarna kommer sitta som ett smäck på bilen. Hoppas du finner inspiration snart och fortsätter i samma anda som innan 🙂

    Mvh

    #29600

    sonett
    Deltagare

    Tur i oturen är att bromsrörs anslutningarna går att ta bort, det visade sig att jag hade fått i nippeln snett. Löste det genom att byta plats på de två bromsrörs anslutningarna och så fick den skadade gängas om så att en större nippel passade. Problemet är att bromsrörs anslutningarna är lite böjda så de passar bara på ett sätt på huvudbromscylindern så det går inte att vända den uppåt och tillverka ett nytt bromsrör till den främre bromsen. Istället fick konan kapas bort på röret till bakbromsen så en större nippel kunde monteras, bromsröret konades sedan om på plats i bilen. Ont om plats är bara förnamnet men jag lyckades till slut.

    I övrigt så har nya bussningar till framlysenas mekanik tillverkats så nu är det bara att montera ihop resten….

    Ja just det efter som jag inte hade nog med projekt så skaffade jag ett till för några månader sedan, kunde bara inte motstå det och delar till det har stått undanställt på vinden till detta uthus, resten låg utspritt i olika garage och förråd…

    #46150

    sonett
    Deltagare

    Återupptog renoveringen i våras, vid provstart visade det sig att motorn som skulle vara renoverad inte hade något oljetryck under 1500 rpm. Bara att plocka ur motorn och byta oljepump och balansaxellager, skulle nog ha bytt kolvringar, koppling, urtrampningslager och växellådan med på samma gång. Det får bli en annan gång för tisdagen den 31/7 kl 09:10 var det dags för registreringsbesiktning.

    Bilen lastades på bilkärran på kvällen innan och då upptäckte jag självklart att det var avgasläckage i skarvarna på avgasröret. Ingen avgaspasta hemma och kl var över 22 så det var bara att ställa klockan på 05:30 för att åka till OK som öppnar kl 06. Väl hemma så plockade jag ner avgassystemet och smetade på pasta innan det monterades igen, allt gick smidigt så jag kunde åka kl 08 som planerat. Bilen skulle tankas och lastas av vid bilprovningen så därför ville jag var ute i god tid då jag har ca 3 mil till besiktningen i Eskilstuna, han även med det obligatoriska samtalet vid bensinpumpen med en som blev eld och lågor för han tyckte att det på håll såg ut att det vara en Opel GT som kom vilken var hans drömbil.

    Något försenad kom besiktningsmannen som skulle utföra registreringsbesiktningen, han ursäktade sig och tog i hand.
    Registreringsbesiktningen gick utan problem, han var nästan lyrisk över skicket på bilen ”vad glad jag blir när jag ser sådant här” sa han flera gånger. Det tog ca 45 minuter själva registreringsbesiktningen och att gå igenom alla data och papper som intygade att den varit i trafik i USA och intyget från SAAB på bla bromsar och avgasbuller som krävs för en 74:a + att han ville diskutera olika kluriga lösningar på bilen så kallade ”SAAB lösningar” som han uttryckte sig, sedan tog det ytterligare ca en halvtimme för honom att lägga in all data i transportstyrelsens register då det tydligen var svårt att koppla upp sig mot dem.

    När detta var klart så var det dags för den vanliga besiktningen, då ville inte bilen starta alls och batteriet tog slut.
    Kul tänkte jag men han sa bara det hör till och gick och hämtade starthjälp.
    Besiktningen gick sedan bra och bilen blev godkänd med blankt papper. Vilken lättnad, hade haft lite ångest för att det skulle vara problem med registreringsbesiktningen.

    Så här ser bilen ut idag, lite justeringar av tändning och förgasare ska göras så får jag ta de andra sakerna som ska åtgärdas senare.

    #44318

    kallkan
    Deltagare

    Då kanske jag kan hoppa in på ett bananskal med mitt obejkt en skotad 73a.
    Det blir nog en tvåtakt och rattväxel.

    #46114

    emul
    Moderator

    Kul att se dig igen! Grattis!! Vilka papper använde du vid regbes? Den gröna har närmat sig lite…..

    #46180

    sonett
    Deltagare

    @emul wrote:

    Kul att se dig igen! Grattis!! Vilka papper använde du vid regbes? Den gröna har närmat sig lite…..

    Tack. Hade med mig intyget från SAAB och de Amerikanska papprena som jag hade på bilen, sedan hade jag med mig bilens instruktionsbok där den tekniska datan togs ifrån som längd, bredd, motoreffekt och tankvolym.

    På intyget från SAAB står de ändringar som gjordes för att bilen skulle vara anpassad för Sverige. Det enda som han kommenterade på min bil var att inte dropplisten var rundad i bakkant, men han godkände den ändå för han annsåg att risken att någon skulle skada sig på dessa var liten.

    #46181

    sonett
    Deltagare

    @källkan wrote:

    Då kanske jag kan hoppa in på ett bananskal med mitt obejkt en skotad 73a.
    Det blir nog en tvåtakt och rattväxel.

    Vad har bilen för historia, hur kommer det sig att den blev skrotad, har den varit registrerad i Sverige?

    #46226

    kallkan
    Deltagare

    Har fått litte info idag om Sonetten,den kom till baka till Svergie 1988
    och stått hos en bilhandlare i Blekinge.Sen har någon kört av vägen med den.
    Och hamnatt på en bilskrot för några årsedan.
    Har tänkt laga den lilla rost som är i Sonetten 40 x 10cm på väster sidan.
    Det är mycket som saknars på den.
    Kanske någon är sugen på att köpa den???

    #47820

    sonett
    Deltagare

    Nu är bilen såld, det tog bara 7 min efter att annonsen kom ut på Blocket.

    Jag är glad att jag slutförde renoveringen så att jag fick njuta av den lite innan jag sålde den, visst var det några saker kvar att göra på den men det var i alla fall roligt att få köra den.

    Mitt garage och mina föräldrars garage är fulla av projekt så vi får se om det blir någon mer projekt tråd på detta forum för jag har ju trotts allt en bil kvar att renovera som SAAB har tillverkat…

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng