SAAB TT, hur lossa fastbrända kolvringar?

Forum / Övrigt / Allmänt / SAAB TT, hur lossa fastbrända kolvringar?

Forum / Övrigt / Allmänt / SAAB TT, hur lossa fastbrända kolvringar?

  • Författare
    Inlägg
    • december 12, 2009 at 09:59 #21267

      Emotser tacksamt tips på radikala lösningar att få loss fastbrända kolvringar utan att förstöra kolvarna. Vatteninsprutning vid 3-4000 RPM är inget alternativ då två vevaxlar med kolvar ligger på arbetsbänken, en motor i dieselbad.

        december 12, 2009 at 11:18 #149423

        [color:#3333FF]Värme och en välriktad smäll på ringen/arna brukar hjälpa.[/color]

          december 12, 2009 at 14:06 #149427

          Det där låter ju väldigt radikalt, jag är inte säker på om jag vågar använda hammaren. Finns det någonting, bättre än tex 5-56 eller W40 som löser kokset?

            december 12, 2009 at 14:21 #149428

            koka dem i vatten nån timme

              december 12, 2009 at 16:33 #149429

              Tolmodighet, kraftig rostlösningmiddel och noe tynt veldig spist å pirke/skrape i ringsporet med. Forsiktig så du ikke ödelegger ringsporet.

              Sedan tar du en syl och presser inn i ringåpningen ved styretappen i kolven, och bender ringen ut forsiktigt.

              Når du har fått presset ringen litt ut från ringsporet, spröyter du rostlösningsmiddel under ringen i ringsporet.

                december 12, 2009 at 17:41 #149432

                Som jag misstänkte, någon enkel lösning finns tydligen inte.

                Baard. Jag har börjat precis som du föreslår, det är kanske bara den norska “tolmodigheten” som saknas, jag lyckades i alla fall att knäcka några ringar.

                Martin V. Att koka kolvarna i vatten har jag däremot inte prövat, kanske försöker det också.

                Eftersom jag har 22 mil till garaget så händer ingenting förrän “nästa år”

                  december 13, 2009 at 13:46 #149457

                  Går att hälla i T-röd i dem och tända på, förhoppningsvis kommer värmen göra sitt.

                  Så gör vi på kolvarna när vi ska montera kolvbultarna i lastbilarna, de blir så pass varma att kolvbulten rasar i.

                  Går även att lägga dem i kasserad fritös och koka dem i olja.

                    december 13, 2009 at 16:05 #149466

                    Ja, nu har jag många tips att gå på, tack. Värme bör nog hjälpa till och dessutom låter ju friterade kolvar trevligt.

                      december 13, 2009 at 16:45 #149474

                      Ett tips är att inte skrapa i kolvringsspåren med något som kan vidga dom.
                      Jag brukar använda en avbruten kolvring.
                      Att få loss kolvringar kan vara lite knepigt men det brukar lösa sig W40 och varmluftspicka sen är det bara att pilla och peta tills det ger sig.

                        december 13, 2009 at 18:17 #149486

                        Bromsvätska är inte så dumt! Den angriper det mesta. Värm försiktigt några timmar i ett bad.
                        Sedan gör man som “Kaparn” säger. Använd en bruten kolvring med ett “rakt” brott och rensa försiktigt med den 🙂

                          december 13, 2009 at 19:15 #149497

                          Tack, tack. Era förslag räcker till många motorer. Synd bara Sten-Arvid att jag lämnade gammal bromsvätska till återvinningen, får spara ihop mera.

                          Jo, tricket med en lämpligt slipad kolvring känner jag till, jag har ju flera avbrutna att använda. Har aldrig lyckats särskilt bra med de sk kolvringsspårrensarna.

                          Men hur var det nu, skall jag rensa spåret in till botten eller spara lite beck längst in? Det känns lite osäkert tycker jag. (Med risk att tråden aldrig tar slut.)

                            december 13, 2009 at 19:52 #149499

                            Varför inte använda ny bromsvätska?

                              december 13, 2009 at 22:56 #149515

                              Det finns en rengöringsolja för vapen som heter “CLP break free”, den löser upp det mesta.

                                december 14, 2009 at 05:06 #149517

                                Här hittar du Break-Free CLP!

                                /Owe

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.