SAAB TT, hur lossa fastbrända kolvringar?

Forum Övrigt Allmänt SAAB TT, hur lossa fastbrända kolvringar?

  • Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-14 05:06 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21267
    ingvar k
    Deltagare

    Emotser tacksamt tips på radikala lösningar att få loss fastbrända kolvringar utan att förstöra kolvarna. Vatteninsprutning vid 3-4000 RPM är inget alternativ då två vevaxlar med kolvar ligger på arbetsbänken, en motor i dieselbad.

    #149423
    saabisti
    Deltagare

    [color:#3333FF]Värme och en välriktad smäll på ringen/arna brukar hjälpa.[/color]

    #149427
    ingvar k
    Deltagare

    Det där låter ju väldigt radikalt, jag är inte säker på om jag vågar använda hammaren. Finns det någonting, bättre än tex 5-56 eller W40 som löser kokset?

    #149428
    martin valentin
    Deltagare

    koka dem i vatten nån timme

    #149429
    baard
    Deltagare

    Tolmodighet, kraftig rostlösningmiddel och noe tynt veldig spist å pirke/skrape i ringsporet med. Forsiktig så du ikke ödelegger ringsporet.

    Sedan tar du en syl och presser inn i ringåpningen ved styretappen i kolven, och bender ringen ut forsiktigt.

    Når du har fått presset ringen litt ut från ringsporet, spröyter du rostlösningsmiddel under ringen i ringsporet.

    #149432
    ingvar k
    Deltagare

    Som jag misstänkte, någon enkel lösning finns tydligen inte.

    Baard. Jag har börjat precis som du föreslår, det är kanske bara den norska ”tolmodigheten” som saknas, jag lyckades i alla fall att knäcka några ringar.

    Martin V. Att koka kolvarna i vatten har jag däremot inte prövat, kanske försöker det också.

    Eftersom jag har 22 mil till garaget så händer ingenting förrän ”nästa år”

    #149457
    Lollo
    Deltagare

    Går att hälla i T-röd i dem och tända på, förhoppningsvis kommer värmen göra sitt.

    Så gör vi på kolvarna när vi ska montera kolvbultarna i lastbilarna, de blir så pass varma att kolvbulten rasar i.

    Går även att lägga dem i kasserad fritös och koka dem i olja.

    #149466
    ingvar k
    Deltagare

    Ja, nu har jag många tips att gå på, tack. Värme bör nog hjälpa till och dessutom låter ju friterade kolvar trevligt.

    #149474
    kaparn
    Deltagare

    Ett tips är att inte skrapa i kolvringsspåren med något som kan vidga dom.
    Jag brukar använda en avbruten kolvring.
    Att få loss kolvringar kan vara lite knepigt men det brukar lösa sig W40 och varmluftspicka sen är det bara att pilla och peta tills det ger sig.

    #149486

    Bromsvätska är inte så dumt! Den angriper det mesta. Värm försiktigt några timmar i ett bad.
    Sedan gör man som ”Kaparn” säger. Använd en bruten kolvring med ett ”rakt” brott och rensa försiktigt med den 🙂

    #149497
    ingvar k
    Deltagare

    Tack, tack. Era förslag räcker till många motorer. Synd bara Sten-Arvid att jag lämnade gammal bromsvätska till återvinningen, får spara ihop mera.

    Jo, tricket med en lämpligt slipad kolvring känner jag till, jag har ju flera avbrutna att använda. Har aldrig lyckats särskilt bra med de sk kolvringsspårrensarna.

    Men hur var det nu, skall jag rensa spåret in till botten eller spara lite beck längst in? Det känns lite osäkert tycker jag. (Med risk att tråden aldrig tar slut.)

    #149499
    anders dahl
    Deltagare

    Varför inte använda ny bromsvätska?

    #149515
    rallysaaben
    Deltagare

    Det finns en rengöringsolja för vapen som heter ”CLP break free”, den löser upp det mesta.

    #149517
    svarvaren
    Deltagare

    Här hittar du Break-Free CLP!

    /Owe

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.