Saab v4 -67 renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab v4 -67 renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab v4 -67 renovering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 7, 2014 at 13:06 #24778

      Hejhej,

      Håller på och fixar till min gamla saab v4 och tänkte att det kunde vara kul att lägga upp en projekttråd om den.
      Har haft bilen sen sommaren 2012 då jag köpte den billigt av en här i klubben..

      Första året vågade jag inte ta hem den eftersom käre far skulle bli rasande om han fick reda på att jag köpt en skrotbil. Han gillar inte heller saab.. så jag ställde den hos en kompis ute någon mil hemifrån. Och åkte ganska ofta dit för att hälsa på samt meka med saaben :wrench

      Först gjorde jag ren förgasaren och drog nya bensinledningar. Bytte tändstift och liknande. Sen fick jag igång motorn. Upptäckte då att växelspalen inte fungerade så bytte den och tog en provtur. Upptäckte då att växlarna ramlade ur eller tjöt ljudligt. Så då bytte jag lådan. Bytte den 2ggr eftersom den första var trasig.

      Sen renoverade jag bromsarna. Och bytte golvet under och framför framstolarna mot torpeden. Lagade även en del rost i motorutrymmet efter sidorna samt på nersidan av hjulhusen bak. Köpte lite plåt här från saabklubben. Passade jättebra!

      Har även klätt om ena sätet och bytt lite andra inredningsgrejer.

      Sen besiktigades den och togs hem. Pappa försökte tvinga mig att sälja den först men jag har lyckats behålla den ändå. Har kört med den som en rullande renovering sen dess.

      Tänkte nu fortsätta renovera till den med motorförbättringar, lack, mm. och lägga ut en del uppdateringar här 🙂

      (Jeg roterte bildet for deg. Mvh Morten S.)

        augusti 7, 2014 at 13:59 #177573

        Vilken historia. 🙂 Att gömma skrotbilar för sin respektive är väl rätt vanligt, men har inte hört nån som gjort det med farsan. Bra jobbat! Hoppas han åker med och omvärderar sin inställning till din gurka här framöver.

        Snyggt jobbat med bilen hittills, ser fram emot att få följa denna tråd!

          augusti 7, 2014 at 14:08 #177575

          Oj då bilden hamnade felvänt. prövar lägga upp en till från växellådsbytet. Har tyvärr väldigt få bilder kvar från reparationerna. Hade inte planerat att visa upp dom.. Fast det kommer ju säkert fler framöver..
          Ja haha kändes lite sådär att gömma den men han ska få åka med på någon träff när bilen blir färdig tänkte jag, så kanske han gillar den sen 😉

            augusti 7, 2014 at 14:50 #177576

            Trist attityd din farsa har. Kan han inte glädja sig åt att du gör något konstruktivt på fritiden? Saab är ju betydligt bättre än knark… :duck

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              augusti 7, 2014 at 15:52 #177577

              Jo jag håller med. Fast kan förstå honom lite eftersom jag just var i slutfasen på renoveringen av min dodge. Den var ganska krävande. Och han tyckte nog att det skulle bli lite för mycket med ett till projekt antar jag. Saaben är dock mycket roligare (och billigare) att hålla på med 🙂

                augusti 7, 2014 at 16:05 #177578

                Grattis med trivelig Saab. Ta godt vare på den!

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  augusti 7, 2014 at 16:15 #177579

                  Tackar 🙂

                  Nu väntar arbete med byte av vänstra topplockspackningen och montera 2-tums avgassystem.
                  Tror det är en silvermotor. Den har plåtfläkt och verkar vara silvermålad under svartfärgen. Men jag är inte säker så tänkte plocka isär den innan jag köper packningar..

                    augusti 7, 2014 at 18:37 #177583

                    Fick lite arbetsglöd och plockade bort den vänstra toppen.. antar att det kanske är en nyare motor 😕 med vissa delar från den gamla? Ska ta en funderare på om det är värt att reparera den isåfall. Fläktlagret är även dåligt + att kopplingen rycker lite när man kör iväg. Och jag har en reservmotor som bör vara ok..

                      augusti 10, 2014 at 13:45 #177668

                      Grattis till en pärla. Finns inte många -67r kvar. Var rädd om den! Skillnaden mellan tidigare motorn “Silvermotorn” och de senare syns bl a i tändstiftsgängorna. På Silvermotorn är gänglängden 12,7 mm och på senare motorer är det 19 mm. Vidare ser det ut som om cylinderfodren står löst i blocket, s k Opendeck motor. Någonstans på Forumet finns en bild på hur det ser ut, och det finns även i VHB (Verkstadshandboken).

                      Pelle i Härnösand

                      Pelle i Härnösand

                        augusti 10, 2014 at 16:35 #177675

                        Ja tackar, ska vara rädd om den. 67an är favoritmodellen 🙂

                        Bestämde mig för att det inte är värt att renovera den gamla motorn eftersom den ändå inte är original. Har därför baxat fram min reservmotor som nu är rengjord uppmålad och klar för montering. Tog förgasare, ventilkåpor, fläkt, och lite annat från den gamla motorn. Upptäckte då att bensinslangarna från feltema som jag köpte för ett halvår sen redan var torra och fulla med sprickor. Köpt nya..

                        Motorbytet blir av imorgon.

                        Har även letat reda på/köpt lite roliga tillbehör som extraljus, sportratt, tidsenlig radio, och reparationshandbok. Vill även skaffa fotbollsfälgar elr breddade plåtfälgar.

                        Dock verkar det inte gå att lägga upp bilder på dem. Står att bilagekvoten är uppfylld?

                          augusti 10, 2014 at 17:55 #177680

                          Er bildene på over 2MB? I så fall får du ikke lastet de opp, uten å forminske de først.

                          Dock verkar det inte gå att lägga upp bilder på dem. Står att bilagekvoten är uppfylld?

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            augusti 10, 2014 at 20:00 #177690

                            @puttputt91 wrote:

                            Jo jag håller med. Fast kan förstå honom lite eftersom jag just var i slutfasen på renoveringen av min dodge. Den var ganska krävande. Och han tyckte nog att det skulle bli lite för mycket med ett till projekt antar jag. Saaben är dock mycket roligare (och billigare) att hålla på med 🙂

                            Poängen med flera fordon är att om man ledsnar på ett så går man på nästa och vips har man gått runt och blivit sugen på att greja det första igen. Så Saaben kan faktiskt vara till hjälp för att bli klar med Dodgen! 😀

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              augusti 11, 2014 at 12:06 #177697

                              Bilderna var förminskade, men nu verkar det fungera så allt lugnt.. kanske min mobil som lever sitt eget liv
                              🙂

                              Ja att varva projekten efter intresse är ju bra. Dodgen är dock klar nu. Ska sälja den framöver och helt satsa på saabarna eftersom jag i grund och botten är saabfreak 😀

                              Här kommer några bilder på nästa motor, några tillbehör (jagar fler hehe), och en inredningsbild. Invändigt väntar div uppfräschning och byte av vissa detaljer. Listerna har bland annat gjort sitt



                                augusti 11, 2014 at 12:15 #177698

                                Här är en bild från en vårvinterutflykt. Har åkt på många trevliga fisketurer och liknande med denna bilen. “Sixten” heter den förresten.

                                Syns lite grann hur lacken är nött och matt. Har även hittat någon spackelspricka, så det blir spännande att börja slipa ren den inför lacken hehe.. I övrigt verkar skärmar, dörrar, mm ha klarat sig riktigt bra.

                                  augusti 13, 2014 at 09:55 #198183

                                  Jackpott!

                                  Monterade bort alla grejer från motorn och rullade fram bilen till tvättställningen, som får agera motorlyftstativ,
                                  Använde ett linspel som kostade hutlösa 69kr.. Funkade fint att lyfta dän gammelmotorn med.

                                  En stund senare satt nästa maskin på plats. Gick rätt så smidigt att få allt på plats. börjar kanske bli van..

                                  och så brummm så gick den igång! :CE Förra motorn väsnades ordentligt jämfört med denna som bara liksom hummar..
                                  Även koppling funkar som den ska. Känns som en annan bil nästan. Tempmätaren som aldrig fungerat vaknade även till liv mitt i ståhejet.

                                  Nu till det tråkiga.. Tomgången är nästan obefintlig. gasar man litet så går den jämt och fint men på tomgång blöddrar den till och stannar. Gärna med en liten puff. Har justerat enligt reparationshandboken men inte fått till det. Är gasaren från gamla motor som gått förut iaf.. Första solexen som satt i 67 – 68. Någon som har erfarenhet från dessa? Tacksam för tips,

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.