Saab V4 -racerbil?

Forum Övrigt SSR Saab V4 -racerbil?

  • Detta ämne har 32 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2002-09-27 12:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11516
    mats jonsson
    Deltagare

    När jag har hållit på och grävt bland gamla pärmar för att kunna mala sönder fulings argument om Mexico-fästena så fann jag några intressanta dokument. Kanske jag scannar och lägger ut dem senare.

    Dokumenten handlar om prestandajämförelser och kommer från Sport&Rally-avdelningen i Nyköping. Utskicket har gjorts som ett reservdelsmeddelade per den 10 oktober 1972.

    ”Prestanda jämförelse – Sportsatser” heter dokumenten och de framtogs i samband med en intern konferens i Amsterdam tidigare samma år då det hade förelegat intresse att få fram jämförelser mellan 80, resp 90-hästarssatserna och några konkurrenter. Parametrarna var bla Acc 0-100 resp toppfart.

    BMW 1602 13,1s 164 km/h
    BMW 2002 11,6s 168 km/h
    Fiat 128 R 1300 13,9s 155 km/h
    Escort Mexico 11,0s 160 km/h
    Kadett S LS Rally12.0s 166 km/h
    Ascona SR 12,4s 160 km/h
    V4 1500 80Hk 13,0s 162 km/h
    V4 1700 90Hk 12,0s 167 km/h

    Man rekomenderar vidare att Åf_s försäljarkår skulle få ta del av detta för användning i försäljningskriget.

    Nåväl. Inte bara detta. Man jämför också två typer av korsinsug. Dels Saabs eget och dels ett av främmande tillverkning. Ett CT-rör. Man har använt sig av Stig Blomqvists motor från KAK-rallyt 1972 som enligt diagrammet gav knappt 150 Hk. Jag tyder diagrammet till 148 Hk. Motsvarande kurva för CT-röret visar att motorn då gav som mest 110 Hk. (108 vid 5000 rpm. 110 hela vägen mellan 6000-7000 rpm) Med korsinsuget hade man 130 vid 5000 rpm. 145 vid 6000 och 148 mellan 6500-7000. Den nedåtgående trenden blir sedan brant direkt efter 7000.

    Vad säger du fuling? Detta var väl något att sätta tänderna i?

    #80669
    fuling
    Deltagare

    Tredje gången gilt på en da, nu får väll du ge dig.
    1. Överens mexicofästen (nästan)
    2. Pinong-lager
    och nu detta?

    Huggtänderna imonterade, jag hugger som en kobra
    72, hmm enkelblås snurra?

    JAAAAAAAAAAAAA VIIIIIIIIIILLLLLLL se genast, kan du skanna och maila? (kors-insug)

    #80670
    mats jonsson
    Deltagare

    Ja det är en enkelblås-maskin. Jag förstod att du skulle hugga så jag har redan scannat dem. Har suttit här med en termos kaffe i en timme och väntat på hugget.

    Nu är det så att det här diagrammet inte är från bromsbänken utan man har ritat in värdena snyggt så att folk på marknadsavdelningen enkelt skulle kunna tyda det…

    #80671
    mats jonsson
    Deltagare

    Du har mail fuling! Hoppas att du sitter på ett 33.6K-modem..

    #80672
    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Båsning, ISDN hehe
    Kors provet:
    1740 eller 1815 eller?
    Vad tror du?

    #80673
    mats jonsson
    Deltagare

    1815 eller 1740? Ingen aning. Jag gissar 1740. I mina diagram från nov 1971 talas det bara om 1740. Gissningsvis är det en 7.6-kam i motorn.

    #80674
    anonymous
    Deltagare

    Hej Mats Jonsson det var intressant, med fakta på 0-100 på åvan, nämnda bilar. men du glömmde en gammal hedlig 2 takt, så här kommer lite fakta om det kan vara nåt!

    Min 63;a med östberg motor 66:a och inget hightec utan trippelställ solex.ca 63hk. grupp 2+växelåda 7:38 spec 1. kördes på 201 strippen i Trolldraget 4/8
    0-100 kördes på 11.04 min bästa tid.
    Här kan jämföras med Niklas Enanders 2-t med bromsad efekt på runt 95+, han körde på sin bästa tid 10.68.

    #80675

    Vilka slö tider må jag säga. Min ford capri från 74 med 2.8 (orginal) gör 0-100 på ca 8 sekunder. Polarns Taunus gxl från 72 med en 2.8(lätt vässad) averkar 0-100 på 7 sekunder blankt. Det ni

    #80676
    fuling
    Deltagare

    VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, överens IGEN
    Gissade också 1740, hur fa.. gick detta till :confused:

    Mycket intressant, TC-insuget är en höjdare
    Skulle tro att tom min fågelholk är gränsfall bättre om det satt på en frisk snurra

    Obs Inget påhopp nu.(av någon eller något)
    Om nu diagramet stämmer med värklighet så duger inte äns TC-insuget till att pilka torsk med
    Samma info har jag fått på hörsägen, så detta är väll en liten bekreftelse.
    Så nu börjar sannolikheten tala för att det stämmer, typ Harrisburg (Hasse & Tage)

    Mats J:
    Lägg ut på nätet, det var ju just info, så fler kan få se.

    Edit:
    Värkar redan vara ute, jag skriver så förbannat lååååångsamt

    #80677
    mats jonsson
    Deltagare

    Vadå överens? Inte ska vi väl låta fler titta??

    OK. Tjuvtitta lite kan ni göra på denna adress: http://beta.communities.msn.com/SAABSonettIIIClub/matss73sonett.msnw?Page=2

    Nu har ni tittat färdigt. Länken försvinner den 13/9. Sorry!

    #80678
    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Om 1740 är/var vi överens, eller ska vi säga gissat båda två

    Rästen får väll vi se

    #80679
    mats jonsson
    Deltagare

    Det intressanta är att man kan få ur runt 125 hästar vid ca 6800 rpm med samma slags motor och en Weber 40DFI enligt Sport&Rally-diagrammen. Ur den synvinkeln är det här kråkboet (CT-insuget) rena skräpet. Det var väl bearbetade originalinsug man satte dem på? En 32/36 DFV, DGV eller en 36DCD måste ju fungera minst lika bra.

    Fuling. Inte behöver man väl Mexico-fästen till en motor me CT-insuget?

    Det finns ett nasarkonsortium längre uppåt landet som styrs av, vi kan kalla honom för ”Ärlige Harry” och som är en driftig person. ”Harry” och hans kamrater har under sommaren sålt ett större parti delar, mycket trimdelar, till England. Uppgifter från England gör gällande att någon eller några har flugit till Sverige för att kolla på prylarna. En del av de här prylarna lär enligt uppgifter från engelska bekanta nu auktioneras ut på E-bay. Samma källor gör gällade att det fanns ett sånt här CT-insug med förgasare i det här partiet.

    Tittar man på det här diagrammet så kan man ju konstatera att här tycks någon ha blivit grundlurad. Några kanske man ska säga. För det lär ha annonserats ut på E-bay och kanske nu är sålt vidare. Känns bra. Att det inte bara är mig man lurar till att köpa en massa skräp

    Mikael S. Ford-tiderna är intressanta men de gäller väl på torr asfalt? Mina erfarenheter av Capri och Taunus GXL är att de står nästan still när det är blött eller is och snö. En otrimmad tvåtaktare räcker säkert till för att knäcka dem.

    #80680
    fuling
    Deltagare

    Bilder på TC(TC=de med hals) och ett Saab utan krökar.
    Tack PÅL (Norge)

    http://home.c2i.net/w-278088/Bilder/Tilbehor/Korsinnsug/2xkors.jpg

    #80681
    mats jonsson
    Deltagare

    Fanns det inte ytterligare ett sånt här djungel horn till insug med ännu mer utpräglat fyrkanthetsprofil av bockhornen? De skruvades oxå fast i insuget. Någon som har någon bild på det korsinsug som Växjö Bildelar höll på och mixtrade med?

    #80682
    fuling
    Deltagare

    Om man gämnför dessa två diagarm så är det skrämmande (saab S&R kontra TC).

    Men som pessimist jag är så skulle jag villa ha lite mer papper på snurror med 40DFI innan jag yttrar mig. Har bara ett som jag är mycket frågande till, trot eller ej men jag har en känsla av att det är för lågt.

    Mats J.
    Du glömde smilisen, gissar jag, på mexico-fästet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng