Saab V4 -racerbil?

Forum Övrigt SSR Saab V4 -racerbil?

  • Detta ämne har 32 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2002-09-27 12:16 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80683
    mats jonsson
    Deltagare

    Vilken kurva är det du har på DFI:n då? Det finns ju en i Sport&Rally-katalogen. Är det den som du har?

    Vad får dig att tro att jag glömde smilisen? Nu får vi ta och sluta att klia varandra på ryggen. Nu kräver jag ett svar om det där med Mexicofäste i komb. med djungelhornen.

    #80684
    fuling
    Deltagare

    Jag har ett till med 40DFI förutom den från Saab S&R som jag är skeptisk till. Måste gnugga skenikölen lite och utför lite praktiska prov.

    TC-insug och mexico fästen, varför inte?
    TC ger mer bottenvrid en min pissholk som behöver det iblad så.
    Skall du använad ett TC-insug och behöver råd?

    #80685
    fredrik
    Deltagare

    Micke B: Kanske inte så vettigt att komma med hästkrafts teorier på din & andras motorer när Fuling med flera älskar att vältra sig i dessa siffror! Bromsa era motorer på ett vettigt ställe & kom sen & skriv vilken effekt ni har!
    Du kunde Tex. skriva att du har C:a60Hk för det kan vara allt mellan 55-65Hk! 63Hk är en exakt siffra! Skärpning!

    Skogsberg! Kom igen när du har kört på strippen & fått en riktig tid på dessa bilar & din egen föresten bangare där!!!!!!

    Ärlige Harry sålde ett C/T insug på Ebay för helt sanslösa 26 000Sek enligt uppgifter som jag har fått! Säljaren köpte visst en Sonett ganska omgående!!!!!!

    /Fredrik

    /Fredrik

    #80686
    jakob a
    Deltagare

    Det måste betyda att jag gjorde en bra affär då, när jag köpte ett halvt CT för ett par veckor sen, jag menar om man kan få 26000 för ett helt måste man väl kunna få 13000 för ett halvt…? Minst.

    #80687

    Citat::


    Ursprungligen postat av Fredrik:
    [qb]
    Skogsberg! Kom igen när du har kört på strippen & fått en riktig tid på dessa bilar & din egen föresten bangare där!!!!!!

    /Fredrik[/qb]


    Hehe värsta påhoppet må jag säga .
    Hoppas det blir ett nytt trollhättan nästa år, ekonomin satte stopp i år. Jag har bara bakaxeln kvar nu så jag får väl komma ner till storstan å köra ifrån er mot hösten. Eller så kan ni komma upp hit i vinter och prova lite isbane körning.
    Om du vågar alltså

    #80688
    mats jonsson
    Deltagare

    Mikael! Det kan väl inte bli något större slitage på bakaxeln så det är väl därför du har den kvar. Jag menar de där lätta bakvagnarna gör ju bara att du får en massa hjulspinn. Kanske du har lager som klarar ett högre varvtal i bakaxeln?

    Kompisen hade en GXL runt 1979 och han hade 100kg bly tackor i skuffen. Annars tog han sig inte ner på stan med bilen. Han köpte tackorna av min far som tidigare hade haft dem i sin Triumph 2000. En tjejkompis hade en Capri 75:a eller 76:a när jag gick på gymnasiet men hon vågade inte åka med bilen på vintern. Hon tog bussen till skolan då. Men visst var de fina att titta på Bilarna alltså.

    #80689
    mats jonsson
    Deltagare

    Jakob! Ponera att man kan få 13000 för ett halvt CT-insug som tycks vara en effektdräpare. Hur mycket skulle man då inte kunna få för ett halvt korsinsug?

    Han, inte ”Harry” för han bor inte i England, säljer alltså ett CT-insug och köper en Sonett för pengarna. Då gjorde jag en dålig affär när jag köpte min Sonett -74:a. Jag betalade med en 1815 dubbelblås i delar inklusive osvetsat kors med förgasare som jag hade köpt på annonser i IB. För mindre än 10000:- faktiskt. Killen som jag köpte bilen av åker både Sonett, 2T och 96 V4 på bana. Och har en gammal SCCA-99:a under renovering. Man borde ju kunnat ha fått minst 50000:- för prylarna på e-bay tycker jag Saabs korsinsug HÖJER ju ialla fall effekten

    #80690

    Citat::


    Ursprungligen postat av Mats Jonsson:
    [qb]Mikael! Det kan väl inte bli något större slitage på bakaxeln så det är väl därför du har den kvar. Jag menar de där lätta bakvagnarna gör ju bara att du får en massa hjulspinn. Kanske du har lager som klarar ett högre varvtal i bakaxeln?

    Kompisen hade en GXL runt 1979 och han hade 100kg bly tackor i skuffen. Annars tog han sig inte ner på stan med bilen. Han köpte tackorna av min far som tidigare hade haft dem i sin Triumph 2000. En tjejkompis hade en Capri 75:a eller 76:a när jag gick på gymnasiet men hon vågade inte åka med bilen på vintern. Hon tog bussen till skolan då. Men visst var de fina att titta på Bilarna alltså.[/qb]


    Jo fast nu var det inte Fordarna jag pratade om. Utan min turbo v4a. Men visst är fordarna dåliga vinterbilar, provade en vinter med caprin och jag körde fast i varenda korsning. Men trots allt ska man inte köra en sportbil på vintern

    #80691
    jakob a
    Deltagare

    Citat::


    Ursprungligen postat av Mats Jonsson:
    [qb]Jakob! Ponera att man kan få 13000 för ett halvt CT-insug som tycks vara en effektdräpare. Hur mycket skulle man då inte kunna få för ett halvt korsinsug? [/qb]


    Mja, frågan är om bilen går så mycket bättre med ett halvt SAAB-kors jämfört med ett halvt CT… Jag skulle gissa att bilen går ganska dåligt i båda fallen.
    Fast man kan ju anta att de inte har betalt 26000 för bruksvärdet utan för samlarvärdet. Undrar vilket som finns i flest ex? SAAB:s el CT?

    #80692
    fuling
    Deltagare

    Efter av att smölt infon så vaknar den lille ifrågasättaren i mig till
    Ingen som har reflikterat något på bromspappern med gämnförelsen mellan saabs kors och TC ?
    Jag tycker det ser ut som att maskin tex skulle kunna går snålt.
    Man skulle ju tycka att saab borde kunna fixa sånt eller?
    Jag skulle ju aldrig våg gå ut med liknande info utan att ha testat ordentligt för att det är ju går ju att kolla.
    Även om konstuktionen av TC korset inte är någon höjdare så har jag svårt att förstå att en 40DFI skulle ge mer med ett iprinsip portat std insug.
    En viss form av skeptis ska mna nog vara för en leveratör som testar en konkurents grejor, eller?
    Eller är TC insuget så jäääääääva kast i allafall?

    Finns det någon där ute som har ett promspapper med ett TC-insug?

    Är det någon som har ett TC-insug i stockholmstraketen som man skulle få kunna glutta på?

    Nu tar väll det hus i helvete

    #80693
    mats jonsson
    Deltagare

    Jakob A. Samlarvärde?? Den aspekten har jag inte tänkt på. Om du vil kan du få köpa en begagnad FoMoCo och ett originalinsug inklusive mellanplatta för 10000 spänn. En blivande samlarpryl tror jag..

    #80694
    jakob a
    Deltagare

    Ja, och skulle det inte få samlarvärde kanske två standardinsug väger upp ett CT-insug effektmässigt och då har man ju gjort en bra affär iallafall. :rolleyes:

    Mats, har du nån siffra eller gissning på hur många korsinsug SAAB tog fram?

    #80695
    fuling
    Deltagare

    Fick lite mer info om CT ensugen.
    Skull tydligen gå varmt med detta.
    Sanningshalten i infon har jag ingen anning om.
    Någon som vet mer?

    Kan hålla med om att CT-insuget har betydligt högre kuriosa värde än ett insug FoMoCo junket.
    Men 5-siffriga belopp för ett CT, njaaaa då kan de få stoppa det någna annan stans, gissa var?
    CT insuget är ju bra effekt mässigt jämnfört med ett std insug
    Men allt är ju relativt. eller?

    EDIT:
    CT var TC

    #80696
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    TC? CT heter det väl?

    /B

    #80697
    fuling
    Deltagare

    Bengt:
    Vist heter det så , det är bara så att min hjärna skojar lite med mig då & då, du vet Dyslexi.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.