saab95 2t 1968

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT saab95 2t 1968

  • Detta ämne har 7 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-29 10:01 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19082
    jan
    Deltagare

    Hei lurer på om noen vet hvor mange 95 2t det ble levert i 1968, det ble levert 5 stk 2t til norge i 1968 av disse er en 95 2t hilsen jan

    #130992
    jonas e
    Deltagare
    jan wrote:
    Hei lurer på om noen vet hvor mange 95 2t det ble levert i 1968, det ble levert 5 stk 2t til norge i 1968 av disse er en 95 2t hilsen jan

    Enligt saabfakta här på sidan blev 28 st inregistrerade i Sverige det året. Rekommenderar Bosse Bildoktorns bok ”Värdefullt och värdelöst vetande” Han har skrivit ett kapitel om Saab där han tar upp den stora 2t-slakten i början på 70-talet, då otroligt många 2taktare gick till skroten då de ansågs helt omoderna trots att de bara hade 5-10 år på nacken. Han skrev att man vid den tiden kunde hitta 2taktare till vrakpriser, även sportvarianterna slumpades bort till struntsummor. Med detta i åtanke är det rätt förbryllande att Saab höll igång produktionen av 2taktsmotorn så länge. Så vitt jag har förstått var Saab rätt ensamma om att tillverka 2taktsbilar i västeuropa så sent som 1968. DKWs sista 2taktsmodell lades ner 1966. Sen att östsidans Trabant hängde med ända till 1991 är en annan sak.

    #130995
    fredrik.a.
    Deltagare

    Fasen om man levt på 70talaet. Då kunde man köpt många tt:n. 🙂 Fasst det är klart man kanske inte sett något speciellt med tvåtacktarna ändå om man levt då! :crazy:

    #131000
    hotrodder
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Fasen om man levt på 70talaet. Då kunde man köpt många tt:n. 🙂 Fasst det är klart man kanske inte sett något speciellt med tvåtacktarna ändå om man levt då! :crazy:

    Ska man resonera så finns det mycket att gråta över…
    Ford 32´or snudd på slängde folk efter en, idag får du 20-30 tusen direkt bara för papperna om dessa är från en roadster. Eller ta muskelbilar från sent sextio, se bara på Mopars produkter. En Hemicuda från -70 kunde du köpa loss i slutet av sjuttio för under tjugo tusen, idag listar en sådan bil över femhunda om orginalmaskin sitter i *SUCK* Exporterar du Cudan till USA så får du det dubbla vilken dag som helst *dubbel SUCK*

    #131018
    saabisti
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Fasen om man levt på 70talaet. Då kunde man köpt många tt:n. 🙂 Fasst det är klart man kanske inte sett något speciellt med tvåtacktarna ändå om man levt då! :crazy:

    [color:#3366FF]Levde även då, tyckte att 2t SAAB var kass, sålde mina fina 403 or samt gummans 1960 2 CV. Det jag förstår idag med en renovarad 96 ’64 i garaget är att jag inte förstod någonting då heller :crying: [/color]

    #131035
    nbottning
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Fasen om man levt på 70talaet. Då kunde man köpt många tt:n. 🙂 Fasst det är klart man kanske inte sett något speciellt med tvåtacktarna ändå om man levt då! :crazy:

    Jo så där kan jag tänka ibland som dräpt ut tiotalet amazoner, 2 duetter och ett otal 142,or i a-traktorbyggar och folkracekörar -iver.

    Men om det inte reducerats med gammelbilar skulle dom inte vara så särdeles ovanliga och eftertraktade idag. Ett visst moment 22 i sådana saker.

    #131078
    pettersson
    Deltagare

    Minns att jag var i Arboga och tittade på Helldrivers i början av sjuttiotalet. Då körde de krockuppvisningen med trubbissnittiosexor. Tyckte redan då att det var synd att förstöra så härliga bilar.

    #131084
    martin valentin
    Deltagare

    det finns en 95-67 2-T i Sverige

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng