Saabhusbilen/Jobbarhelg

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabhusbilen/Jobbarhelg

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 27, 2009 kl. 09:56 #139219
      SaabAero wrote:
      Hojta om det behöver röjas något under veckan!
      Verkar som jag slipper resa något denna vecka 🙂

      Ett släpvagnslass behöver lastas av på soptippen onsdag el. torsdag eftermiddag.

        april 27, 2009 kl. 14:48 #139230

        Webbreportage om Storebror

          april 27, 2009 kl. 15:08 #139232
          Hotrodder wrote:
          Ett släpvagnslass behöver lastas av på soptippen onsdag el. torsdag eftermiddag.

          Vi kan höras på telefon om det.
          Jag skulle behöva fylla en släpvagn själv och åka dit så det passar finfint 😀

            april 28, 2009 kl. 02:08 #139269

            Ett riktigt hästjobb ni gjort, så jävla bra!

            Hur har ni tänkt härnäst? Målar ni med något på träet som skydd liksom innan ni lägger på plåten?

            Har ni slipat bort rosten från ramen eller är det inget problem att det är lite ytrost på?

            Är målet fortfarande att åka till Holland i Augusti eller skippar ni det?

            En riktig kulturgärning ni gör, all cred till er!

              april 28, 2009 kl. 04:46 #139271

              Nästa steg är att snickra färdigt inredningen då det är en viktig del av stabiliteten i karossen. Delar av inredningen är skruvad från utsidan så all inredning ska göras klar nu.
              Sen blir det en omgång med spackelspaden för att fixa skarvar och skruvhål före invändig målning.
              Limning av plåten blir på slutet och jag tror inte träet ska ytbehandlas på något sätt innan. Däremot ska såklart insidan målas.

              Det finns även lite mekniskt småfix att göra, framförallt kring förarplatsen så det gäller att tänka till lite så sakerna görs i rätt ordning 🙂
              Å så har vi lite fjäderfix att göra också på slutet, så nog är det lite jobb kvar :jobbar:

              Vi letar fortfarande bl.a. tyg till inredningen så om någon har nått i gömmorna är det dags att plocka fram det nu 😉

                april 28, 2009 kl. 11:54 #139287

                Ok men vore det inte smart att måla på något ändå innan plåten åker på för att förhindra röta och dylikt?

                  april 29, 2009 kl. 05:26 #139296

                  Nu är det väl ingen i gänget som är expert på ytbehandling av trä, men rent generellt brukar obehandlade ytor vara att föredra när limmet ska fästa.

                    april 29, 2009 kl. 07:47 #139300

                    Grymt jobbat grabbar.
                    Men blir mäkta imponerad av vad ni åstadkommit.

                      april 30, 2009 kl. 08:00 #139355

                      Det var några fasligt energiska människor söderifrån som drog upp tempot :jobbar:

                        april 30, 2009 kl. 09:45 #139360
                        Orre wrote:
                        Ok men vore det inte smart att måla på något ändå innan plåten åker på för att förhindra röta och dylikt?

                        trä ruttnar inte av sig själv……..kommer det in fukt så är det bättre man har trärent för då har trät en chans att torka utan täta skikt av färg.
                        Utsidan ska vara så tät som det bara går och insidan ska vara ventilerad, då blir det sällan problem.
                        Om man behandlar trät med massa medel för att man utgår från att det kommerl äcka in så är man ju fel ute från början.

                          april 30, 2009 kl. 09:51 #139362

                          Den höll ju iofs. bara i 45 år förra gången (säg mig hur många bilar som håller så länge) men jag har för mig att den yngre av husbilarna var målad med typ cupprinol runt hjulhusen, det kan ju kanske vara en ide om inte annat för att slippa små okryp.

                            maj 7, 2009 kl. 20:00 #139743

                            Chassitest :racesmile:

                              maj 8, 2009 kl. 01:49 #139754

                              Grymt! ni måste fixa backen bara 😉

                              När är det tänkt att nästa mekhelg blir?

                                maj 8, 2009 kl. 07:42 #139762
                                Orre wrote:
                                Grymt! ni måste fixa backen bara 😉

                                När är det tänkt att nästa mekhelg blir?

                                Det är som bingolotto att hitta igen växlarna, ibland finns de där ibland inte.
                                Nästa mekhelg blir när vi avancerat så pass att vi kan montera ytterplåten. Nu gnetar vi på lite mer lokalt med några mek-kvällar, håll utkik på vår sida så ser du.
                                /Julle

                                  maj 15, 2009 kl. 22:21 #140130

                                  Bilder på lillebror:
                                  http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13618

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 95 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.