Säkerhetsbälten/ rullbälte till äldre SAABar

Forum Övrigt Allmänt Säkerhetsbälten/ rullbälte till äldre SAABar

Detta ämne innehåller 19 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-06-19 12:42.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7499

    ingemargavle
    Deltagare

    Då jag har några äldre Saabar som jag önskar uppdatera bälterna på söker jag tipps och ideer på vart jag kan vända mig för att hitta passande bälten. I första hand gäller det min 95 -64 och 93 -59.

    Om jag förstått det rätt krävs bälten även i äldre bilar om man ska stjutsa barn i bilen.
    Men krävs det (e) märkta bälten eller liknande, eller är det ok med tex. amrikanska- eller specialbestälda bälten?

    Jag gillar själv min Cadillacs bälten som är färganpassade och har en annan typ av spärr vid eventuell krock hård inbromsning (bältet reagerar på bilens retardation och inte på bältets acceleration som våra europeiska bälten).

    Jag önskar mig ett rullbälte i liknande gråfärg som det nuvarande bältet och tänker mig att jag ska montera det på ett liknande sätt som i V4 orna plus även midjebälte i spyfällan bak.
    Vet att jag för något år sedan hittade en amrekansk firma som sydde bälten till hotrods o dyl. men finns det något närmare allternativ? Jag önskar iaf inte något svart ”modernt” bälte.

    #53283

    cljo
    Deltagare

    Här är ett tips: http://www.quickfitsbs.com

    Håller med Ingemar, skulle vara intressant att få detta utrett.

    #55554

    ingemargavle
    Deltagare

    Jag har försökt hitta information på transportstyrelsens och mhrf’s hemsidor men inte lyckats hitta något om eftermontering av bilbälten i äldre bilar. Om jag försått det rätt måste bältet på något sätt vara godkänt för att barn ska få åka i gammelbilen.

    MEN VAD GÄLLER?

    #53308

    staffanv
    Deltagare

    Kan vara intressant att läsa http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872858
    Bilbälte skall vara
    1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG,
    2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller
    3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.

    #55604

    ingemargavle
    Deltagare

    @staffanv wrote:

    Kan vara intressant att läsa http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872858
    Bilbälte skall vara
    1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG,
    2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller
    3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.

    Har nu kollat texten men för mig är inte texten helt glasklar* och är den aktuell? Som jag ser det är den sedan 2003 och vad jag hört finns det nya regler från transportstyrelsen som jag inte hittat än …

    * jag har en fil kand. och är relativt van att läsa forskningsrapporter på engelska, men våra svenska trafikbyråkrater övergår mitt förstånd.

    #55606

    ingemargavle
    Deltagare

    Har just skickat min fråga till Transportstyrelsen och hoppas på ett svar därifrån…

    #56772

    ingemargavle
    Deltagare

    Denna fråga skickade jag till transprortstyrelsen den 14 maj.

    Fråga: Har ett fordon från 60- talet och har fått reda på att det krävs bilbälte i
    den om jag ska transportera barn i bilen.

    1. Vad krävs för godkännande av själva bältet(vägverket, ece, eeg, ?) Tänker mig
    ett 3 punkts rullbälte i framsätet och på ytterplatserna bak samt midjebälte på
    mittplatsen och de bakåtvända platserna.
    2. Vad krävs av fastsättningspunkterna i karossen. Tanken är att jag ska kopiera
    fästena ifrån en Saab 95 från -75 som hade bälten bak orginal.

    Jag önskar inte enbart lagtexter utan en svensk förklarande text.

    Registreringsnummer: FNY 947

    Idag kom följande svar:

    Hej Ingemar !!!

    I trafikförordningen SFS 1998:1276 kapitel 4 §§10 står:

    Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn.

    Detta innebär att barn inte får åka med i en bil där det inte finns möjlighet att använda
    särskild skyddsanordning för barn.
    Ska bälten och infästningar göras måste det göras av biltillverkaren som därefter ska utfärda
    intyg på detta.
    Att själv göra detta kan bli problematiskt då bilen måste genomgå provning, och bältet ska usättas för en dragkraft på 13,5 kiloNewton för ett trepunktsbälte och en dragkraft på 22,3 kiloNewton för ett tvåpunktsbälte.
    Dragning med dessa krafter i en bil av äldre årsmodell kan förstöra hela bilen.

    Dessa intyg/provningsrapporter ska sedan lämnas över vid registreringsbesiktnig.

    Så det bästa är nog att låta barnen åka i en bil där det finns bälten att använda.

    Med vänlig hälsning

    Lars Rask
    Transportstyrelsen

    Så nu är frågan har Lars Rask sista ordet eller …
    Det låter som ett ärende för Styrelsen och MHRF

    #56792

    pelle s
    Deltagare

    Ja, det är i stort sett samma svar jag fick när jag ställde frågan till verket för säkert 10 år sedan.
    Det är bättre att åka utan bälte i en bil med plåtinstrumentbräda och ett spett till rattstång än att installera ett rullbälte… :ID

    #56793

    saabaero
    Deltagare

    Jag är ganska säker på att Hotrodder rotat ner sig i detta.

    #56797

    stefan
    Deltagare

    ja fast om man nu hittar bälten från en annan bil som monteringsmässigt är solida och det ser bra ut. Hur många skulle rota nåt i det? SBP kollar bara att de fungerar och är hela, tror inte de rotar efter nå emärkningar och dylikt vid vanlig kontrollbesiktning.
    Personligen skulle jag bry mig väldigt lite om vad nån myndighet säger om detta.

    #56799

    vinkel4
    Deltagare

    Jag byggde om från två till trepunktsbälte bak i min 96a när jag renoverade den. Gjorde egna rejäla infästningar i karossen som jag känner mig trygg med. SBP har inte haft några invändningar. Ärligt talat tror jag inte att dom har uppmärksammat det heller.

    #56800

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Sten Arvid i klubben monterade bälten i sin ”Miss Piggy” Saab 93 modell 1958. Se diverse bilder på http://www.perstorp.seths.se/bil/piggy.html

    /B

    #54750

    ingemargavle
    Deltagare

    @pelle S wrote:

    Ja, det är i stort sett samma svar jag fick när jag ställde frågan till verket för säkert 10 år sedan.
    Det är bättre att åka utan bälte i en bil med plåtinstrumentbräda och ett spett till rattstång än att installera ett rullbälte… :ID

    När det gäller vuxna (över 15år) så stämmer det MEN under de senaste året (?) har en förändring i regelverket skett angående barn i bil (dvs under 15år) så skall barnen spännas fast i godkänd annordning UTAN undantag och det är det som är problemet. det går inte enligt Lars Rask att få ett bälte godkänt för barn utan förstörande prover.

    #54751

    stefan
    Deltagare

    @ingemargavle wrote:

    @pelle S wrote:

    Ja, det är i stort sett samma svar jag fick när jag ställde frågan till verket för säkert 10 år sedan.
    Det är bättre att åka utan bälte i en bil med plåtinstrumentbräda och ett spett till rattstång än att installera ett rullbälte… :ID

    När det gäller vuxna (över 15år) så stämmer det MEN under de senaste året (?) har en förändring i regelverket skett angående barn i bil (dvs under 15år) så skall barnen spännas fast i godkänd annordning UTAN undantag och det är det som är problemet. det går inte enligt Lars Rask att få ett bälte godkänt för barn utan förstörande prover.

    ja men vem menar du ska kontrollera detta? Tror du polisen ser att det är barn i en veteranbil och tänker direkt att nu ska vi kolla om bältet verkligen är godkänt och börja krypa och leta märkningar och gräva i massa registreringshandlingar från regbesiktningar eller vad?
    Både SBP och polisen är nog fullt nöjda med att alla passagerare är bältade med nåt som sitter fast och som man själv med säkerhet kan intyga är okej.

    #56805

    saabaero
    Deltagare

    I värsta fall får man väl skruva ur alla illegala bälten till besiktningen.
    Skulle polisen komma på att bötfälla för olagliga bälten är det väl bara å ta böterna och köra vidare med högre säkerhet än vad myndigheten godkänner.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng