Samma tändfördelare på 900T16 och 900i16?

Forum Modellspecifika forum OG900 Samma tändfördelare på 900T16 och 900i16?

  • Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-25 06:44 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18467

    eller möjligen T16 och T8…
    Detta är alltså ingen annons :O
    Försöker luska ut om tändfördelaren är samma, eller iaf vakumklockan… är nämligen en sådan jag behöfver.
    Nån som vet?

    #125685
    peter engqvist
    Deltagare

    t8 och t16 är helt olika (vet inte om vakumklockan passar)
    i16 passar men funkar inte. har varken halgivare eller vakumklocka.

    fördelaren från en gammal b-motor passar annars :duck: men inget jag rekomenderar.

    #125699

    Jo, anledningen till att min pajat är följande:

    Man kan få högre laddtryck genom att slipa ner stopp-nocken 1-2 mm i klockan åt övertryckshållet. Enkelt trim som i kombination med APC-moddande och annat kan ge förvånansvärt mycket extra kraft, MEN, naturligtvis innebär detta en större rörelse i klockan och mer slitage. Membranet spricker och man har en tändning som åker berg o dalbana.

    Hoppas andra tar lärdom av detta, mitt misstag.

    #125736
    saabaero
    Deltagare

    Hur har du märkt att det är det felet ?

    #125746
    saabaero
    Deltagare

    För att svara på grundfrågan så finns en en massa olika fördelare med olika tändkurvor så det bästa är nog att hitta rätt.

    #125753
    lovet
    Deltagare

    Sätt i Saab DI system istället. Då slipper du allt klabb med tändkablar, fördelare mm.
    Jag hade problem med en sliten fördelare som klabbade och följden blev att APC hela tiden slog ner laddtrycket.
    Jag satte i DI på den och sedan har jag inte haft några problem med detta.

    http://www1.shellkonto.se/patriko/saab/di.html

    #125789
    saabaero
    Deltagare
    Lövet wrote:
    Sätt i Saab DI system istället. Då slipper du allt klabb med tändkablar, fördelare mm.
    Jag hade problem med en sliten fördelare som klabbade och följden blev att APC hela tiden slog ner laddtrycket.
    Jag satte i DI på den och sedan har jag inte haft några problem med detta.

    http://www1.shellkonto.se/patriko/saab/di.html

    Å då får man klabbet med DI kassetten istället och dessutom blir det svårare att justera tändningen.
    Vill man absolut ha DI är det kanske lika bra att ta hela steget och montera Trionic direkt – inte så mycket extra jobb.
    T5.2 (1993) använder ju samma vevaxelgivare som DI och EZK

    #125799
    lovet
    Deltagare

    Å då får man klabbet med DI kassetten istället och dessutom blir det svårare att justera tändningen.

    Vari består klabbet med tändkasset?
    Och av vilken anledning skulle man behöva justera tändningen när man har DI?

    #125803
    saabaero
    Deltagare

    Spökande tändkassett kan ju ge många lustiga fenomen i form av div motorstörningar, men när den är frisk och kry fungar den kanonbra. Dock dyr när den går sönder.
    Men visst är det så att med DI 88- så sker knackindikering med knacksensor ?
    Knacksensorn kan ju också vara lite bråkig på bilar med sliten motor..

    Justera tändningen vill man göra för att få lite mera brum-brum under huven 🙂

    Självklart är DI ett steg i rätt riktning mot ett stabilare tändsystem!
    Riktigt bra guide förresten. Nu är den utprintad ifall meklusten skulle infinna sig

    Ang tändkurvorna för olika fördelare så finns dom i vekstadshandboken med teknisk data

    #125806
    lovet
    Deltagare

    Nja, bråkiga tändkassetter är väl mest de svarta till T7 vad jag har upplevt.
    Och då är det ju mest kopplat till en serie av kassetter som väl blev riktigt dåliga.
    Men allt kan ju gå sönder.
    DI -88 styr knackavkänningen via stiften, knacksensorn styr bara APC.
    Det skall tydligen gå att justera tändningen via mjukvaran i boxen men det är inget jag brytt mig om att forska i.
    Dock vet jag folk som gjort avlånga hål i bländarskivan för att på så sätt kunna ändra tändläget, men då har de trimmat motorerna mer än ”normalt”
    Jag kör med annat chip i mitt LH 2.2 , skruvad APC samt röda t5 spridare och 3bars bränsleregulator i min Saab99.
    Tycker inte det är lönt att trimma mer för då får man bara hålla på och byta växellådor vilket är en ganska tråkig hobby tycker jag :whistle:

    #125847
    saabaero
    Deltagare

    Även röda tändkassetter har ju en förmåga att helt plötsligt sluta fungera. Finns många som upplevt en stedöd bil efter ett kort stopp då kassetten tvärdött. Sen har ju även kassetterna en förmåga att kunna vara ”halvtrasiga” och ge mystiska fenomen.

    Fördelaren har ju sina nackdelar den med… Förutom att den slits kan man ju även på den drabbas av ”stendöd” bil när slutsteget säger upp sig.

    För DI systemet finns möjlighet att via ett speciellt program göra dom ändringar man vill i mjukvaran och sedan bränna nytt chip som monteras i boxen.

    Nackdelen med att köra DI + APC är att man fortfarande har kvar APC´s begränsningar i reglering av laddtryck. Vill man ha lite högre tryck på höga varv brukar det resultera i att man får ännu högre tryck i mellanregistret och det brukar döda lådorna.

    Går man direkt på T5 har man helt andra möjligheter att styra laddtrycket (för att spara lådan) och man kan även enkelt anpassa mjukvaran efter dom spridare man har osv. Den jobbiga biten med T5 är just vevaxelgivaren, dvs samma bök som med DI.
    Vill man ha möjlighet till momentbegränsning (t.ex. på lägre växlar) är det T5.5 som gäller och då blir det mer jobb och bök med vevaxelgivaren.
    Med T5Suite finns ju nu möjligheten för oss vanliga dödliga att pilla i programmen 🙂

    #125950
    poh99
    Deltagare
    Lövet wrote:
    Sätt i Saab DI system istället. Då slipper du allt klabb med tändkablar, fördelare mm.
    Jag hade problem med en sliten fördelare som klabbade och följden blev att APC hela tiden slog ner laddtrycket.
    Jag satte i DI på den och sedan har jag inte haft några problem med detta.

    http://www1.shellkonto.se/patriko/saab/di.html

    Trevligt att min DI-manual kommer till användning fortfarande, jag har den även som PDF om någon skulle vilja ha den på det formatet.

    #125998

    För att gå från ämnet lite, Lövet, vad har du för bränsleförbrukning med röda spridare på den motorn? går det alls att köra snålt?

    Jo, självklart slipper man en massa strul med Trionic, men skiten ska ju monteras också :O
    APC är himla bra tycker jag, men det är beroende av att tändningen funkar perfekt.

    Hur har jag märkt att detta är felet? Kopplat bort slangen från vakumdosan bara, då går den perfekt, fast får natulrigtvis inte upp lika högt ladd, men ändå ungefär som orginal.

    #126038
    lovet
    Deltagare

    går det alls att köra snålt?

    He, njae, jag har nog aldrig provat att köra snålt med den faktiskt. Kör inte några långturer precis men den drar inte så mycket att jag har reagerat på det och funderat på att plocka bort grejorna.
    Är lite svårt att köra lugnt, laddtryck är så mysigt 😀

    #126045
    Johan-99T16
    Deltagare

    Jag kör ju för tillfället min 99T16 som en LTT(utan intercooler), men de röda spridarna och chippet monterades ändå tillsammans med en 3bars bränsletrycksregulator.
    Jag har kört några hundra mil mestadels långkörning och som bäst drog den 1,01 liter milen, då tankade jag BF98. Har vid några tillfället tankat BF95 då macken inte haft 98 och då vill den slicka i sig lite mer, 1,10 liter milen….ingen stor skillnad men ändå.
    Kör min bil på grundladdtryck(0,45bar), så det blir ju nästan som att snålköra…

    Saab 99 -84 med B202(16V turbo++)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng