Service Saab 99 1982
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Service Saab 99 1982
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2024-07-10 00:01 av
J Eriksson SAAB Cabriolet ”Sunbeach by Rinspeed” och SAAB 99 – 83.
-
FörfattareInlägg
-
maj 18, 2024 kl. 12:11 #515257Hej,
Jag har nyss handlat en Saab 99 2.0 manuell 1982.
Tanken är att åka en längre sträcka i sommar och behöver hjälp med att se över bilen om någonting behövs bytas och ses över.
Tändstiften, fördelarlocket,
Kolla tändningen,
Kolla bromsarna, brytarspetsarna bytas eller justeras,
Ev justera förgasaren/choke/tomgång.Har ni några tips på bra service ställen i Göteborg som har koll på 99:or
Allt gott
Hampus (Ny medlem)
maj 21, 2024 kl. 12:06 #515331Välkommen till forumet.
Service bör du nog göra själv på din 99:a. Det är inte så svårt och allt är lättåtkomligt.
Startar och går bilen bra, skulle jag skippa tändningen. Den står nog rätt om den går bra.
Bromsar är viktigt, behöver kanske byta beläggen om de är gamla. Skivorna brukar hålla lääääänge.
Brytarspetsar, varför inte, men startar och går den så behåll den som sitter i, ha med dig en i bilen bara.
Samma sak med förgasaren, håller den förgasaroljan och går rent och bra så justera inget. Man ska inte justera på förgasaren om du inte vet vad du gör, risken är att du får heltokig gång och konstiga avgasvärden.
Lägre sträckor fixar en 99 utan problem. Säkerställ dock att den inte läcker olja eller vatten, att olja finns i växellådan samt att däcken är i bra kondition.
Oavsett, grattis till 99:an, den bredaxlade svensken som är enligt mig, en av Saabs mest lyckade modeller. Lägg upp en bild, och kanske gör en projekttråd här på forumet.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 23, 2024 kl. 21:42 #515386Tack så mycket för svar!
Jag gör en service på bilen och handlar reservdelar som jag har med på resan.
Bra idé, jag kanske gör en projekttråd 🙂
maj 24, 2024 kl. 06:25 #515390Hej. Kolla skicket på kylaren och att den elektriska kylfläkten startar som den ska innan du åker på långtur. Inte kul när temperaturnålen börjar gå mot det röda fältet i någon bilkö. Mvh Bengt
maj 24, 2024 kl. 11:15 #515393Hej Hampus. Ett par saker som är bra att ha med sig på resan är nytt förgasarmembran samt bussningen i insuget. Fläktrem, glödlampor och säkringar är inte helt fel heller. Hälsningar Göran.
maj 26, 2024 kl. 15:00 #515449Hej,
Såg att den läcker lite olja (svart/brun) när jag tittade under bilen. Ser också att det är ganska mycket klet vid kamkedjan. Torkade rent och ser att det sakta rinner lite olja.
Kan det vara topplockspackningen eller ventilkåpa packning som behövs bytas tro? Skruvar helst inte större grejer själv, är det besvärligt att byta?
Bilen ska på service 3e juni så hoppas på ett vettigt pris om det behövs åtgärdas.
/Hampus
Attachments:
maj 26, 2024 kl. 15:00 #515452Hej,
Såg att den läcker lite olja (svart/brun) när jag tittade under bilen. Ser också att det är ganska mycket klet vid kamkedjan. Torkade rent och ser att det sakta rinner lite olja.
Kan det vara topplockspackningen eller ventilkåpa packning som behövs bytas tro? Skruvar helst inte större grejer själv, är det besvärligt att byta?
Bilen ska på service 3e juni så hoppas på ett vettigt pris om det behövs åtgärdas.
/Hampus
Attachments:
maj 26, 2024 kl. 20:46 #515455Hej. Mest troligt o-ringen i den gjutna ventilkåpan. Den ger sig efter ett tag men är mycket bättre än b- motorns korkgummipackning. I och med att motorn lutar 45 grader så blir olja också stående mot packningen vilket ökar läckaget. Lätt att byta själv. O-ringen till fördelaren kan också läcka. Lycka till!
juli 10, 2024 kl. 00:01 #516381Skall rekommendera dig att byta växellådaolja till den som SAAB klubben rekommenderar och säljer. Det gjorde jättestor skillnad på min SAAB 99a från 1983. Original var det motorolja i växellådan också, men nu rekommenderar klubben riktig växellådsolja.

Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.