Signalhorn

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Signalhorn

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-03-13 22:59.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455955

    saab v4-ever
    Deltagare

    Håller på med en 63:a, all el funkar äntligen, utom signalhornen. Japp, har både rullat på säkringen och bytt till ny. Har sammanlagt sex signalhorn, inget av dem funkar om man testar direkt på löst batteri? Hur reparerar man? Vill inte byta ut originalhornen mot eftermarknadsgrejor.

    //Harald

    #455958

    saabaero
    Deltagare

    Har samma problem men blev nu påmind om att jag borde fixa detta 🙂
    Jag kör med 9000 signalhorn tills vidare

    #455959

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Jag vet inte exakt hur dessa signalhorn ser ut men om man tittar på andra ifrån samma tid så fungerar dom troligen på samma sätt.
    Jag antar att man inte kan skruva isär dom då de flesta är nitade ihop eller ?
    Hursomhelst så brukar det sitta en ställskruv på baksidan. Kan du kontrollera om något av hornen drar ström ?
    Fortsätt isåfall med det, lägg på spänning samtidigt som du skruvar på denna skruv lite fram och tillbaka. Kan man komma åt membranet på dessa horn ?
    I så fall kan det hjälpa om man trycker och drar lite i det. Det troliga är väl att grejorna rostat ihop och man brukar kunna lirka loss dom på detta sätt. Kan ibland hjälpa med någon form av rostlösare om det går att få in den i hornet.

    Om du lägger spänning på så låt den inte vara på för länge då hornet blir varmt och till slut för varmt…….

    Sedan kan det vara lurigt med rostlösare i eftersom det gnistrar rätt så bra inuti ett signalhorn när man tutar.
    Kan du å andra sidan skruva isär det så handlar det om att se till så att membran / ankare kan röra sig samt att ”brytarspetsen” ger god kontakt när den är ihop.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    9000 Cse 2,3t/170A -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #455960

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har du bra kräm i batteriet?

    /B

    #455963

    marcus berger
    Deltagare

    Skruva isär och fila brytarkontakterna som antagligen har rostat ihop. Just gjort jobbet på min 64:a

    Bilagor:
    #455965

    Mats Jedmo
    Deltagare

    OK
    Det går alltså att skruva isär dom. Då kommer man ju lätt åt brytarkontakten som brukar bli bränd.
    På din bild ser man ju också ställskruven jag talade om.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    9000 Cse 2,3t/170A -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #455973

    saab v4-ever
    Deltagare

    Wow, tack för otroligt snabb och bra respons och tack för finfina tips. Blir att skruva på hornen. Har bra kräm i batteriet och minns att man inte skall låta spänning ligga på för länge..I bästa fall har jag efter operationen sex fungerande tutor, vilken orkester! Har dessutom ett par kromade stora härliga Boschhorn, jepp låg och stark ton. Här skall tutas till sommaren. Det är en bil som stått sedan 1978, ser fram mot att väcka besiktningsmännen! 🙂

    #456227

    saab v4-ever
    Deltagare

    Har skruvat isär två av sex horn, filat på brytare, ”juckat” på membranen, justerat ställskruvar och rostat av dem men ingen av dem vil hoppa igång. Förmodligen gör jag något helt fel eller så är det bara något trivialt jag missat. Det slutade med att jag monterade mina två starktonshorn från Bosch, j..lar vilket ljud asså! Coolt! 🙂
    Har ni några ytterligare tips för mina originalhorn tar jag tacksamt emot! //H

    #456229

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Drar dom ström ?
    Har du någon multimeter att mäta spänning och resistans med ?
    Var i landet bor du ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    9000 Cse 2,3t/170A -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #456241

    saab v4-ever
    Deltagare

    Japp, jag har Ohm/Voltmätare. Bor i Nacka, men lämnar idag för sportlov. Tänkte mäta lite i nästa vecka. Hur mäter jag signalhornet på bästa sätt utan spänning?
    Skönt att veta att jag har spänning vid anslutningskablarna, det bevisas ju av att Boschhornen funkar när jag trycker in signalringen på ratten.
    //H

    #456636

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Tog lite tid innan jag hittade tebax hit…….

    Jo om du mäter resistansen (ohm mäter) mellan anslutningsstiftet på hornet och chassi / jord på samma horn så bör du få ett resultat på några ohm. Jag vet inte hur stor resistansen skall vara men prova att mäta på ett av de starktonshorn som du monterat på bilen som jämförelse.
    Om det är avbrott ( oändlig resistans) så mät resistansen över brytaren i hormet, där skall det i princip vara 0 eller nära noll ohm.
    Om du sedan mäter på andra sidan av brytaren och mot chassi / jord så mäter du om spolen är hel, dess resistans borde väl vara några få till några tiotal ohm kan jag gissa.

    // Mats

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    9000 Cse 2,3t/170A -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #456723

    saab v4-ever
    Deltagare

    Hej Mats,

    Ingen brådis och tack för att du hittade tillbaka.
    Tack också för tips, vet du vilket anslutningsstift som går till spolen?
    Nu skall jag ut och mäta.

    //Harald

    #456728

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Aha, du har dubbla stift på de hornen, ja då skall du mäta mellan stiften och inte till jord.
    Hur är det på bilen, har du en eller 2 sladdar till varje horn där ?
    Om det nu är 1 sladd per horn ifrån bilen men 2 stift per horn så är det troligtvis felkopplat där.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    9000 Cse 2,3t/170A -96
    9-5 Linearsport Sp -03

    #456752

    saab v4-ever
    Deltagare

    Det är dubbla sladdar i bilen och och två stift i varje horn. När jag mäter mellan stiften får jag ett minimalt utslag med Ohmmätaren, och det är likvärdigt med Boschhornen. Jag har även några fungerande originalhorn på min 64:a som ger snarlika värden. Hur går jag vidare? Plocka isär, skruva, fila? De ser ju inte så komplicerade ut?! En spole, en brytare och ett membran? Kanske skall kolla med min granne som är bilmekaniker, men det är ju ingen sport…
    Det mest besynnerliga är att jag har fyra som inte fungerar? Jag har som sagt provat att koppla in i bilen och även testat direkt mot batteri genom att dutta med sladdarna mot batteripolerna, har även skruvat på justerskruven, men fruktlöst. Bägge Boschhornen tutade till direkt. Lite gåtfullt är det allt.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng