Silverpilen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Silverpilen

  • Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-20 18:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25987
    fataren
    Deltagare

    Ramlade över en fin hyfsat rostfri 2d -88 som blir ett projekt med målet att bli, skön att åka med, e85, låg, lång, bred och fet. (lät bra kl 1 på natten)

    2,1L e85 med stressfläkt.
    Farthållare
    3″ biltema avgassystem.
    Lucas eller trionic 5
    7/8 primär.

    Målet är att få en mildödare som kan frakta en ner till Skåne med ren glädje. Ljudämpad så gott de går utan att bli för tung.

    En motpol till Rufus som barkar åt att bli en råbarkad bil för mittsverigebanan.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #192981
    saabaero
    Deltagare

    Jag hittar inte bilderna :mrgreen:

    @fataren wrote:

    En motpol till Rufus som barkar åt att bli en råbarkad bil för mittsverigebanan.

    Det finns möjligheter att köra på Molanda banan i Järpen också om du vill åka lite längre bort 😉

    #192982
    reino
    Deltagare

    @fataren wrote:

    Ramlade över en fin hyfsat rostfri 2d -88 som blir ett projekt med målet att bli, skön att åka med, e85, låg, lång, bred och fet. (lät bra kl 1 på natten)

    2,1L e85 med stressfläkt.
    Farthållare
    3″ biltema avgassystem.
    Lucas eller trionic 5
    7/8 primär.

    Målet är att få en mildödare som kan frakta en ner till Skåne med ren glädje. Ljudämpad så gott de går utan att bli för tung.

    En motpol till Rufus som barkar åt att bli en råbarkad bil för mittsverigebanan.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    Låter trevligt! 🙂 Men bilder lär du ju få fixa fram. 😉 You know how it works. hehe.

    Btw, Rufus? Hette 22an inte Brutus? :ninja

    #192983
    fataren
    Deltagare

    Jo. 22an, inte tänkt på den som namnet på bilen utan mer själva företagandet att behålla den tio år och samtidigt inte behålla den…., känns mer som en Brutus med kniven i ryggen på mig. -:)

    Men jo bilder kommer givetvis. 🙂

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #192993
    reino
    Deltagare

    @fataren wrote:

    Jo. 22an, inte tänkt på den som namnet på bilen utan mer själva företagandet att behålla den tio år och samtidigt inte behålla den…., känns mer som en Brutus med kniven i ryggen på mig. -:)

    Men jo bilder kommer givetvis. 🙂

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    Tänkte mer på att du skrev Rufus i första inlägget. 😉

    Men bilderna ser vi fram emot. 😀

    #193073
    fataren
    Deltagare

    Ah. Ja 22an kallas för Rufus här hemma. Lider av allmän förvirring och 50/11 järn i elden.

    #193684
    fataren
    Deltagare

    Ja bilder….

    Ja den ser ledsen ut där den står.

    En närmare titt.

    Jo huga…. Det där ser ju ut som ett vrak…..

    Jo….


    Ytterst med ytrost…..

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #193685
    reino
    Deltagare

    Ser inte kul ut när den står sådär, nej, men jag gissar på att den är riktigt fin i övrigt. 🙂

    Gillar reggen btw. Tänker direkt på;

    😆

    #193686
    fataren
    Deltagare

    O rly 🙂 var tvungen att googla.

    Ingen rost här inte. 🙂

    See lika.bra ut på andra sidan. 🙂 ska se till att få hem den och plocka ur motor och förbereda den 212 med turbo som ska i. Detta är ett kul objekt, känner att denna bil kommer att bli fin att åka i. 🙂

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #193687
    joh900
    Deltagare

    Hur blir det med hållbarheten på B212 och turbo? Räknar du med att köra orginalkolvar och E85 och lågt ladd, eller kommer du leta reda på några andra kolvar med samma borr?

    Vet inte om det är kolvarna som är skit på B212 eller vad det är som orsakar det, men brukar va väldigt vanligt med kolvslammmer (högt kolvspel) vid kall/ljummen motor. På en sugis så håller det säkert lääänge men om man mosar på turbo så kanske det inte blir lika bra hållbarhet riktigt (på låång sikt)… 😛 Å andra sidan är det ju ”fixat” när motorn är uppe i arbetstemp. 😀

    Grymt bra kaross och bygga på i alla fall!

    #193692
    fataren
    Deltagare

    Okey. Får leta.mig fram till hur mycket tryck man kan mata på med, men blir gl till början. Och sen får man ju som vanligt börja gasa när motorn blivit varm. 🙂 ska ju inte gå på bana hade jag tänkt utan bara vara snabb och skön långfärdsbil. Karlsson har gått ca 16 000 mil och motorn dryga 20k.

    Vill hitta en snygg silverfärg att lacka den i. Nån som har nån sån snygg färg att tipsa om.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #193696
    joh900
    Deltagare

    Det kommer nog vara både enklare och (antagligen) driftsäkrare och köra med B202 turbo istället, men det kanske inte är enkelt du är ute efter. 😀

    #193697
    fataren
    Deltagare

    Enkelt…. Nä det är så mainstream. Är man bipolär ska man vara krånglig. :-P.

    Ska ju lära sig. Och kollat på finska tråden då han har 350 hästar med etanol med Add-on turbo på sugis. (Rätta mig där jag felar i siffror.)iofs en 202. Men 212 har ju 140 och borde kunna ge runt 170-180 med grundladd och original system och utan ic. Tycker jag. Så med luftigt system och bra ic och filter så borde vi nå 190-200 utan att pressa för mycket…. Eller….

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    #193698
    M.Broberg
    Deltagare

    ja Motorn är inte problemet.

    Lite extra vrid är ju inte direkt det en og900 växellåda längtar efter 🙄

    #193699
    fataren
    Deltagare

    Nä det är ju sant. Men bilen ska inte bli nån banracer, vill mest bara bygga nåt jag tror e kul. Och har grejerna liggandes till. Så en bil för långa vägar. Bra vrid 8 primär. Om jag har råd att köpa den? Så tyst den kan bli med lite skönt ljud och som tar dig fram i nattrafiken från Kramfors till Skåne med största möjliga välbehag….

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng