Skillnad mellan 3 och 4 växlad låda i trubbnos ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Skillnad mellan 3 och 4 växlad låda i trubbnos ?

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-30 20:25 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7615
    kentf
    Deltagare

    Hej !
    Ni som har erfarenhet av 3 ock 4 växlade trubbnosar, är det nån större skillnad ?
    Som förstagångsköpare vilken är att föredra ?
    Med vänlig hälsning Kent

    #59752
    Morten S.
    Moderator

    Beror på bruksområdet for bilen. Ved mye småkjøring og stadskjøring fungerer 3 vxl meget bra.
    Den 3 vxl har fin utveksling for en standard TT motor.
    Kjører du mye på landeveiskjøring over 70-80 km/t er 4 vxl å foredra.

    Men det er ikke noe problem med lange turer med 3 vxl heller. Har selv en 93F og har kjørt dagsetapper på 70-80 mil.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #59763
    Dicst
    Deltagare

    Problemet med 3vxl är främst om man ska åka mycket på vägar som varierar hela tiden mellan 50-70-90-sträckor. Då hamnar man hela tiden mellan 2:an och 3:an och ingen passar liksom in för uppgiften upplever jag.

    #59773
    kentf
    Deltagare

    Tack för svaren, alltid trevligt med kunnigt folk. Då är det väl provkörning det får bli. / Kent

    #59814
    siksten saabson
    Deltagare

    Jag föredrar definitivt de 4-växlade varianterna. Ingen jätteskillnad på högsta växeln, men ett extra steg och synkad 1:a lyfter bilen väldigt mycket i körupplevelse. Finns alltid en växel som passar vid inspirerad körning, istället för jättehoppet mellan 2-3. Sedan finns det ju olika slutväxlar att prova och därtill drevsatser.
    Men det är en helt annan historia som kanske förtjänar en egen tråd….

    Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström

    #58046
    greven
    Deltagare

    Jag har ju min första 4-växlade sedan ett drygt år och jag upplever nog en rätt tydlig skillnad i körbarhet.
    I stadstrafik där den 3-petade lådan har osynkad 1:a, märker jag märkligt nog den största skillnaden. 1:an fick jag använda en hel del i stadstrafik och det innebär ju dubbeltrampning , där jag pga av viss orutin kunde missa ibland.
    Fast, å andra sidan så är ju dubbeltrampning en ädel, men ofta bortglömd konst i detta träsk av elektronikstinna plastbilar, som vi vanligtvis rullar runt med.
    Sen känns det som att drygt 10 km/tim i högre hastighet på större vägar känns rimligt med den 4-växlade lådan. Möjligen beror den upplevelsen på att nuvarande bil är så tystgående i jämförelse med den förra 63:an. Avgassystem av originaltyp gör ju en viss skillnad i ljudupplevelse jämfört med 2-tumssystemen, som jag hade tidigare.
    Personligen så skulle jag inte låta växellådstypen avgöra köp, bilens allmänna skick skulle vara helt avgörande för mig. Man har lika roligt i båda.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng