Skillnad på ventilstyrning B202 samt B212

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Skillnad på ventilstyrning B202 samt B212

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Skillnad på ventilstyrning B202 samt B212

  • Författare
    Inlägg
    • februari 1, 2017 at 07:40 #426120

      Är det ngn som vet vad det är för skillnad på styrningarna mellan 2,0 och 2,1 topplocken? Enligt SAABs EPC så är det skillnad på ventilstyrning delen på B212 mot B202. B212 heter 7480577 och B202 heter 7560154. Kollar man på t.ex. Speedparts, KL Racing, Kyrk Motorsport så enligt den info de ger så är det samma ventilstyrningar till B202/212. Det är ju mkt samma lika på övriga delar, brickor, knaster, fjäder, ventiltätningar, avgasventiler mm. Anledningen att jag undrar är för att jag fått fatt i en 2.1 topp som skall användas till en B202 turbo maskin är det tänkt och gå igenom toppen och renovera upp den.

      https://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/motorkropp/topplock/ventiler/5360154_7560154.html
      https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ventilstyrning-900-9000-84-93-16v.html

      //B

        februari 2, 2017 at 09:55 #426149

        Kan ju följa upp denna med lite info. Vad det verkar så är det samma mått på styrningarna oavsett B202 el B212.
        Enligt GETEkatalog.se så är måtten på båda versionerna Ø 12,05 x 7,00 x 49,50. Nu vet jag inte hur rätt data det är i katalogen då jag inte varit i kontakt med den innan. En fundering jag hade var om längden var annorlunda då kanalerna skulle vara större i B212 toppen. Men jag vet inte mera än så här.

        EDIT:
        Suck hade jag bara bemödat mig att kolla i verkstadshandboken hade det varit en icke fråga. Same same…

        //B

        • Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av Mr_SunBear.
          april 21, 2017 at 09:57 #429362

          Kan ju följa upp denna med lite info. Vad det verkar så är det samma mått på styrningarna oavsett B202 el B212. Enligt GETEkatalog.se så är måtten på båda versionerna Ø 12,05 x 7,00 x 49,50. Nu vet jag inte hur rätt data det är i katalogen då jag inte varit i kontakt med den innan. En fundering jag hade var om längden var annorlunda då kanalerna skulle vara större i B212 toppen. Men jag vet inte mera än så här.
          EDIT: Suck hade jag bara bemödat mig att kolla i verkstadshandboken hade det varit en icke fråga. Same same…
          //B

          Har du också rett ut varför de då har två olika artikelnummer i EPC? 🙂

          9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

            april 21, 2017 at 10:32 #429364

            Nytt art nr kan ju komma av många olika saker.
            Kan ju vara allt från materialförändring, måttjustering till att man bytt leverantör.

              april 21, 2017 at 13:54 #429366

              Har du också rett ut varför de då har två olika artikelnummer i EPC?

              Nej det har jag ingen koll på varför det finns två olika art. nummer.
              //B

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.