Skillnader 95/96, årtal extrabaksäte

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Skillnader 95/96, årtal extrabaksäte

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Skillnader 95/96, årtal extrabaksäte

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 2, 2013 at 09:57 #8102

      Var 1974 sista året med det bakvända extrabaksätet och “sjusitsigheten”?
      Vad skiljer mellan karosserna utöver det direkt uppenbara yttre?
      Har 95-modellen unika bakfjädrar eller är det kanske V4 framfjädrar som använts?
      Varför har 95:an speciella stötdämpare bak, är det för att ge mer plats mellan hjulhusen?

      I samband med detta en konkret efterlysning:
      Någon som har ett rostigt 95-vrak med papper eller endast papper? En krockad, motorlös eller ännu tommare kaross utan massor rost i botten skulle inte heller avskräcka mig. I slutänden handlar det mest om att passa min tajta budget och där ingår förstås transporten hem till Vallentuna. Om det sedan är V4 eller rent av kortnos spelar ingen roll, bara registreringsbeviset har extrabaksätet inskrivet.

      96:an börjar sitta trångt om familjens axlar och värst är det för hundarna. Att svika gurkasaabarna är dock något jag inte gör! 95:or i dugligt skick för min budget är det nog ont om men hopplöst rostiga dito går kanske fortfarande att finna och jag drar mig inte för att skarva väsentliga delar mot en friskare 96:a och mickla med pappren! (funktion före skönhet, och det heter väl för övrigt “renovera med stora mängder ekvivalent plåt” än “mickla med pappren”?) :ROLF

        oktober 2, 2013 at 10:46 #59826

        De tidiga -75:orna är 7-sitsiga (kromkofångare), senare kom de s.k. -75 B (gummikofångare), och eftersom reservhjulet flyttades till bagaget, så försvann också extrasätet!
        Dessa är även lite rymligare i baksätet, då det flyttades lite längre bakåt.

        / Mvh Bosse

          oktober 2, 2013 at 11:26 #59828

          Armstötdämparna är helt riktigt för att ge bättre utrymme, men i flera fall är de konverterade till vanliga dämpare för att dessa är lätta att få tag i och byta vid behov.
          Har för mig att 95:an har hårdare fjädrar bak, men jag kan ha fel. Om inte annat går det ju att köra tricket som många V4-ägare gjort, nämligen att flytta framfjädrarna bak och sätta bakfjädrar från og900 fram. I bägge fallen kapade något varv, om jag minns rätt.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            oktober 2, 2013 at 14:01 #59842

            John: Sorry about the English. I looked in the parts catalog and the springs for the 96 and 95 have different part numbers, so I imagine there is a difference.

              oktober 2, 2013 at 18:46 #58126

              Med tanke på att 96:an min lägger sig på genomslagsgummina bak med tre mellanstora barn i baksätet och hundar om 50+10 kilo längst bak och det faktum att 95:an ska lasta över 400kg vore det konstigt om den inte hade starkare bakfjädrar. Har för mig jag monterade framfjädrar baktill på min dåvarande 96:a för 20 år sedan då jag gjorde skåpbil av den. Har också för mig att det var någon besvärande diameterskillnad men det minnet är mer grumligt.

              Var sitter reservhjulet på äldre 95:or?

              Innan skarvarplanerna får härja fritt ska jag dock leta ett tag efter en 95:a i renoveringsbart skick. En helkexig 95-kaross av kortnosmodell med åtminstone taket och regbeviset kvar kan däremot vara intressant till ett annat mer leksaksbetonat projekt.

                oktober 3, 2013 at 13:56 #59852

                På de äldre 95:orna, ligger reserven under baksätet!
                Så den som sitter i mitten där, får ha fötterna på hjulet, då det sticker ut en bit!

                / Mvh Bosse

                  oktober 4, 2013 at 10:12 #59884

                  Innebär reservhjulsplaceringen även att hela sittdynan och ryggstödet är framflyttade jämfört med 96:an eller är det bakre hjulhusens form? Det verkar som att familjen har fått tillökning med en tonåring och med sammanlagt fyra barn utöver herr och fru blir det definitivt för mycket för kära 96:an även om hundarna stannar hemma. Men ungarna ska ju få plats bakom mina 190cm också, så därför är det mycket viktigt att jag får koll på inredningsdetaljerna innan jag kör landet runt efter en 95:a. Extrabaksäte är en absolut grundförutsättning. 75B eller senare är således ute ur bilden.

                  Hur mycket tajtare är det i baksätet på de äldre bilarna? Kan man bygga om sätet till 96-positionen eller krockar det då med det bakvända extrasätet?

                    oktober 4, 2013 at 10:25 #59886

                    Är det inte enklare och säkrare att faktiskt köpa en “people carrier”? Finns ju en anledning till att man inte gör bakvända säten av tunnplåt i baksäten på bilar längre…

                      oktober 4, 2013 at 13:49 #59894

                      Låter som att det blir väldigt trångt. Det blir inte mkt plats bakom sätet när man sitter bekvämt i förarsätet, och 95an är också smal. Extrasätets ryggstöd ligger i princip mot det vanliga ryggstödet och det är ännu trängre där bak.

                        oktober 9, 2013 at 12:10 #60009

                        “Peoplecarrier” har jag redan, en volvovalp med plats för åtta. Till vardagens rutinresor där familjen ibland plockas ihop spontant längs vägen passar en mindre och billigare bil mycket bättre. Att köpa något modernt jag varken har delar eller mekarkunnande till kommer inte att ske!

                        Tror dock det blir rostlagning av golfbanan i golvet på kära 96:an och mer frekvent användning av volvovalpen, om jag inte råkar hitta en 95:a till rätt pris och skick inom kort. I fredags slumpade det sig så lustigt på IKEA i Uppsala att en ledig parkeringsruta för min gula gurka var precis bredvid en penselmålad svart 95:a från 1978! Sådant händer inte varje dag. Dessutom kom ägaren (eller hans son rättare sagt) tillbaka och jag fick ta en närmare titt inuti bilen. Det behövdes ingen Einstein för att räkna ut att det måste vara ruskigt trångt i extrasätet på en äldre 95:a… Jag gissar att det bara duger för mindre barn och kontorsionister…

                        En 95:a skulle jag ha större nytta av än min 96:a av andra skäl, men är extrasätet i praktiken oanvändbart är det ju bara dumt att leta efter 95:or före modell 75B. Bättre kanske att prioritera utrymmet i vanliga baksätet.

                          oktober 9, 2013 at 12:19 #60010

                          Hmmm, helsoffa i framsätet på 96:an kanske? Samma styvare bakfjädrar som 95:orna och en passagerarplats mindre än dessa borde väl inte vara helt omöjligt att få Bilprovningen att acceptera? Bra mycket säkrare för den sjätte passageraren dessutom! Trångt? Javisst, men det är mysigt att umgås hela familjen!

                          Hmmm2: Jag antar att registreringsbeviset för en sjusitsig 95:a inte säger något om var i bilen folket ska sitta och har man då bara något som minst motsvarar årsmodellens krav på sittplats kan polisen knappast bråka. I volvovalparna är det t.ex. galonbritsar längs sidorna och en stång längs taket att hålla sig fast i… Har svårt att tänka mig att vare sig polis eller bilprovning skulle ha något att invända mot att man fixar en rejäl uppgradering för passagerarnas komfort och säkerhet. Så har jag gjort i valpen (riktig bilsoffa med bälten och nackskydd) och så borde man kunna göra i en sjusitsig 95:a! Sätter man in helsoffa fram får den sjunde teoretiska personen sitta ensam längst bak på den flotta tvåsitssoffan av tunnplåt och galon.

                          Min jakt på en sjusitsig 95:a går därmed vidare!

                            november 11, 2013 at 19:39 #60906

                            @JohnA wrote:

                            Hmmm, helsoffa i framsätet på 96:an

                            Ha ha. Det skulle se ut det. Alla framsätet skapta som sugrör då. Och parkeringsbromsen placerad till vänster om förarstolen som på de där bilarna med bakhjulsdrift från Göteborg.

                            Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

                              november 11, 2013 at 20:32 #60908

                              @JohnA wrote:

                              En 95:a skulle jag ha större nytta av än min 96:a av andra skäl, men är extrasätet i praktiken oanvändbart är det ju bara dumt att leta efter 95:or före modell 75B. Bättre kanske att prioritera utrymmet i vanliga baksätet.

                              Extrasätet i 95:an är perfekt för barn och mindre vuxna med barnasinnet kvar. Det är lite trångt, men så pass kul att åka där att mina tonåringar bara har åkt där. Inte i baksätet och inte i passagerarsätet.
                              Vi har varit sex personer i bilen flera gånger (inklusive två i 80-årsåldern). En av de gångerna hade vi också med oss tårta och två kassar barnkläder, så visst ryms man. Om man vill. 😉

                                november 11, 2013 at 21:23 #60909

                                Ja, poängen med extrasätet är väl i försra hand kultfaktorn. Men det är ju bra att det finns folk som både vill och inte vill ha det, så blir bägge sorter bevarade! 😀

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  februari 11, 2014 at 17:18 #70995

                                  Min familje-96:a har pga hundarna varit utan hatthyllan i flera år men härom dagen testade jag att lägga tillbaka den. Eller rättare sagt en hylla från projektbilen. Till min förvåning var hyllan flera centimeter för lång/djup! Så slog det mig att bruksbilen, som är en 75B, ser lite lustig ut i sidoplåtarna där baksätets ryggstöd har sina låsmekanismer. Inte heller tvärbalken runt bakaxeln ser ut som jag vant mig vid på projektbilen. Det var alltså inte bara 95:an som fick mer utrymme i baksätet den där hösten 1975, men var det samma ändring på modellerna?

                                  Projektbilens kaross saknar papper, skyltar och chassinummer men borde vara en tidigare 75:a eftersom den har baksätet längre fram men också rullbälten i baksätet. T.o.m. 1974 var det stela bälten bak om jag är rätt påläst.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.