Skillnader 95/96, årtal extrabaksäte

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Skillnader 95/96, årtal extrabaksäte

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Skillnader 95/96, årtal extrabaksäte

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 11, 2014 at 18:34 #72729

      Några skillnader mellan -75 och -75B: Den senare har baksätet flyttat några cm bakåt för bättre benutrymme. Den fick också fläskläppskofångarna. Förgasaren var försedd med manuell choke, och instrumenteringen var ny, med bl a temp- och bränslenivåmätare horisontellt monterade i kombinationsinstrumentet. Bilen fick även eluppvärmd bakruta.

      Pelle i Härnösand

      Pelle i Härnösand

        februari 12, 2014 at 07:58 #173115

        Min brukis har fläskläppar och elbakruta men temp- och tankmätarna sitter vertikalt kl. 9 och 3. Hastighetsmätaren sitter till höger medan instruktionsboken visar den till vänster. Kan förstås ha bytts och flyttats om i efterhand, men övergången på sådana små detaljer var säkert inte strikt modellspecifik.

        Projektbilen (ska bli kortnos TT) hade INTE elvärmd bakruta så den är definitivt före 75B. Men den har också rullbälten bak och borde då inte kunna vara -74 eller äldre. Den har runda vita backljus, jag antar de är extraval eftersom varken min 75B eller reservdels 76:an har backljus över huvud taget.

        Saab var väl bland de första med elvärme i framstolarna som standard? Jag hade det i 73:an för 20 år sedan. Å andra sidan var de märkligt sena med backljus och elbakruta. Jag hade elruta på en fiat från 1971. Min 96:a från -73 hade manuell choke men vad jag förstått var det många som lät bygga om bilarna i efterhand.

          februari 12, 2014 at 08:09 #173116

          Vet inte om det hjälper, men vi har en förteckning över skillnaderna mellan de olika årsmodellerna för Saab 96 på vår hemsida: https://saabklubben.se/saabfakta/saab-9596-tt-v4/saab-96-arsmodellsskillnader/

        Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.