"Skillnader" på Aero under dess livscykel?

Forum Modellspecifika forum OG900 "Skillnader" på Aero under dess livscykel?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-19 17:02.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24901

    rodder76
    Deltagare

    Behovet av en og900Aero gör sig allt mer påminnt, eller rättare sagt behover av en og900 med turbo, där Aero är det optimala valet.
    Men i sanningens namn så har jag inte speciellt bra koll på vad som skiljer mellan årsmodellerna och vilken årgång som är ”creme de la cream” och/eller ”top notch”.

    Trubbnos är trubbnos, det vet jag, men hur skiljer sig dessa i körkänsla, komfort, ljudkomfort mm om man jämför dem mot senare årsmodeller?
    Att man bytte bromssystem till 1988 vet jag ju med ;), och att en T8Special är en mycket läcker bil, men inte är en T16!

    Det kommer säkert ta lång tid innan jag hittar ”min” Aero, om det ens blir en Aero. Men för att kunna enas med mig själv om vad det är jag söker, så måste jag ha expertisens råd och tips på vägen.
    Jag älskar bilar, allt från ratrods till senaste Audi och BMW, men hjärtat finns hos Saab. Om jag ska köpa EN og900 och inte fyra. Vad ska jag då köpa. Det som kliar i mitt huvud är ju 3d-trubbnos, 2d T16 i Aerokostym, 3d (helst Aero) eller ska man bunta ihop alla drömmar och satsa på en cab
    Egentligen är det så att ”en cab är en cab” och njutningskänslan att åka cab är en speciell känsla. Att kryssa genom landet med taket nere i flickvännens miata är inte helt lämpligt. Ska vi dessutom utöka 1+1=3, så blir det trångt i Miatan. Är det en cab man ska ha kanske?
    Nackdelen med caben är att den inte är lika linjeskön som en 3d sen Aero. Titta bara på Turbocabs röda eller gula som är som honungskarameller på tungspetsen (ja en svart skäms inte för sig heller).
    Men om vi då är på 3d, så är trubbnosen lite kaxigare, men känns mentalt ”så mycket äldre”. Det är därför jag undrar hur det skiljer sig att framföra en trubbnos i jämförelse med ett yngre syskon.
    2d i Aerokostym är egentligen bara ”vill ha” för de är udda….. och därmed antagligen det sista alternativet för mig, då jag helst vill ha den linjesköna kultvagnen, eller vinden i håret.

    Så vad säger ni.
    Vad skiljer, vad är bäst och vad ska man satsa på?

    P.S
    I sanningens namn så tycker jag att priserna på 3d-Aero har dragit iväg lite för mycket för att det ska vara bekvämt att försöka förhandla till sig denna investering. Därmed känns det lättare att satsa, om än ännu mer kapital, på en cab, då ingen cab blir så billig, som en billig takförsedd bil.

    Tack på förhand// David

    #178340

    longjohn61
    Deltagare

    Denna kanske är nåt titta på om du vill ha en trubbnos.
    http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_900_Turbo_Aero_med_AC__Skinn__30134222.htm?ca=11&w=3” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Vad jag vet så finns aero bara som 3d-cc och 2d var av den sista är svår hittad. bra skick är=högre pris beroende hur mycket du vill eller kan göra.
    Dom senare årsmodeller har vattenkyld turbo tror det kom 87/89 rätta mig om jag har fel 😉
    Sen är väll lådan på dom senare bättre.
    Smaken är som baken jag tycker mer om trubbnos aero och vissa tycker mer om senare årsgångerna.
    Jag skulle nog säga att skicket avgör om du har bestämd dig vad du vill ha.

    Mvh Nisse

    #178343

    M.Broberg
    Deltagare

    bromssystemet på trubbnos är helt OK om det är bra skött med bra belägg och inte ska användas för bankörning, ang ljudnivå MM har jag inte märkt någon skillnad mellan trubbnos och dom senare. En T16 utan kat har både skönare ljud och den där underbara ästsparks-ketchupen som är typiskt för tidiga og900 turbo. Jga skulle rekomendera att du kollar på en av dom 2 -84orna ute på blocekt nu, första årsmodellen är speciell, avsaknad av huvemblem gör dom inte fulare, snarare tvärtom enligt mig 🙂

    #178368

    turbocab
    Deltagare

    Ja du Rodder, det är nog dags för en og900 snart! När du har vägarna förbi Götet nästa gång så lovar jag du skall få köra mina pärlor! (tyvärr bara 3st nu som kanske framgått nån annan stans).

    Tyvärr är det ju svårt skaffa sig en helt ärlig uppfattning i dagens läga om skillnader. När vi kommit så långt som till 2010 så är det många andra faktorer som påverkar känslan i bilarna. Hur långt har dom gått, servats, byggts om, trimmats, fixats mm…. Jag är av den bestämda uppfattningen att en bil är aldrig så tight och välbyggt som när den lämnar fabriken, det blir väldigt sällan bättre. Hur noga man är så torkar plaster, gummi ändrar sig, lädret blir gammalt, etc. Få Aeros i landet idag är helt orörda… Vill du ha den rätta känslan av ny bil, så är en sommarkörd cab ditt bästa val, det finns det flest av kvar nämligen. Min röda kommer hyfsat nära också, trots att den inte är orörd på något vis så är det mkt i inredningen etc som känns ”väldigt nytt”. Du får dock åka till Skåne och prata med Andreas för att känna på den bästa jag kört, min gamla svarta 1993.

    Jag tänker mig Aero som 3 varianter:
    1984-1986. Trubbnos! Gamla bromsarna, Bosch LH system med turboknuff av Garrett, ingen kat, med enkla dörrpaneler etc. Hårdrock helt enkelt, och känslan av Ur-turbo finns kvar.
    1987-1990. Lite luddigare här, men nya plasten runt om, och från 1988 nyare bromsarna, men inga jätteskillnader eg. Katen lugnade ner bilarna 1989, lite sävligare känsla pga flödet, och från 1990 Mitsuturbon som är lite snällare i sitt ingrepp dessutom.
    1991-1993 Nu är det är Lucas system som gäller, bara Kat såklart, annan modernare inredning, bättre isolering, tystare lådor. ”Mer Premium”, något Saab gjorde väldigt medvetet för att modernisera bilarna och hålla liv i försäljningen, främst i USA. Från 1992 är det ju även 9000 instrument i den, vilket gör att den känns ännu modernare.

    Rent tekniskt är det ju rätt mkt annorlunda på en 1984, oljepumpen, startmotorn…? Något mer kanske? En del grejor är svåra hitta idag också till Trubbnosarna, finns lite mer pyssel kvar till de nyare varianterna på hyllorna. Gillar man de nästan obligatoriska fälgarna från 9000 så är det ju 1988 och nyare som gäller, ej att förglömma!

    Sammantaget är det stor skillnad på en 1984 och en 1993. De senare känns mkt mer som modernare bilar, lite snällare köra, tystare invändigt, modernare stolar mm. Jag har bara Lucasbilar, och jag fick tidigt uppfattningen att de känns lite snällare än Boschbilarna. Eg är det nog inte systemet i sig som gör så mkt, utan Kat/Icke Kat, men även Turbon gör mkt till här också, absolut. Jag saknar dock den lite brutalare känslan som de gamla bilarna ger, alla mina känns lite snälla, vilket dock minskar hjulspinnet en del, och det är ju bra. Att jag behöver en LH bil av tidigt utförande i samlingen framstår mig alltmer nödvändigt, ju mer jag skriver detta inlägg för övrigt!!

    För att anknyta till din fråga, så skall man nog inte hänga upp sig för mkt på vilket utförande man söker. Idag tror jag skick och känslan är mkt viktigare. En långmilad sliten 1992a kan säkerligen kännas mkt tröttare och äldre än en välservad fin 1984. Pga av det skiljer nästan 10 år mellan dom så är det troligen lättare hitta en senare bil som känns tight och fin än en de äldre Trubbnosarna, det innebär ju även 10 års mindre ingrepp av ägarna. Men då faller man ju tillbaka på det ringa antal bilar vi har kvar i landet…. Inte lätt det här!!! 🙄 Rent allmänt dock har vi ju inom klubben här nån form av Trubbnos-noja, det är plötsligt inne med Trubbnos och alla vill ha en. Lite mer ”old school” helt enkelt. Jag kan nog bara hålla med, de är skitcoola helt enkelt. Dock är jag svag för de senare inredningarna med läderinlägg och grejor, men sånt där ändras ju med tiden. En liten brasklapp kan man ju lägga in också – kanske skall man satsa på en Katbil från början för att undvika problem. Ingen vet vilka problem det blir i framtiden. Kanske det kommer undantag så att jänkefolket kan brumma på med sina bensinbomber, kanske det är färdigkört om man inte visar upp att bilen är konverterad till miljöbränsle, kat etc. Ingen vet! Inte är det svårt heller att bygga in ett kat-system i en tidig Aero, men det blir likväl ett ingrepp, då hade jag hellre haft en färdig bil. Dock har det ju pratats löst om att förbjuda bilar före 1997 eller nåt sånt ididiotiskt i tex Göteborg, och då har man ju byxorna nere ändå? Detta kanske nu är lite offtopic, men ändå värt nämna!

    Det var min högst personliga reflektion över og900 Aero, baserad på den ringa erfarenhet jag fått av dessa bilar och en trots allt inte oansenlig procent-andel av de kvarvarande bilarna i landet…. 😳

    Ser fram emot övriga tankar i ämnet!

    #178381

    torbo
    Deltagare

    Köp bilen som du blir kär i 😀

    #178404

    longjohn61
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Köp bilen som du blir kär i 😀

    Helt sant jag gjorde så och vist kärlek gör en lite blind 🙂

    Mvh Nisse

    #178472

    rodder76
    Deltagare

    Tjenare igen.
    Att säga ”köp bilen man blir kär i”, till en person som älskar alla bilar i allmänhet, blir lite tokigt. Det är ju just därför jag behöver ventilera ämnet med er som kan bilarna bättre. Dessutom så skulle många og900-profiler helt plötsligt stå utan bil, eftersom jag blivit tyvungen att köpa dem 😉
    Några av er kanske känner igen mig i Saab-sammanhangen och kanske framförallt för att jag drivit en del 9000frågor, men det som många Talladegavänner inte vet, är att mitt hjärta ligger lika varmt hos og900 som hos 9000.

    Jag startade tråden för att börja ventilera ämnet. Än finns inte pengarna i plånboken, för att kunna köpa ”vad jag vill ha”. Däremot så är det ett tydligt behov att jag inom överskådlig framtid måste ha (minst) en og900.

    När jag började klura på ett svar i denna tråd så kom jag på några andra ”känslor” som kan vara med i avgörandet.
    Det alldeles underbara gurglande avgasljudet upplever jag starkare hos äldre T16-bilarna. Detta ljud är bara det beroendeframkallande, men säg mig, blir det inte klenare och mer lågmält med åren? Är det beroende på om det är Bosch vs Lucas, eller är det katalysatorn som avgör?
    Hur är ljudnivån i en cab? Borde inte kunna gå att jämföra med en bil med tak, men samtidigt var det få cabar i världen som kunde mäta sig med Saab’s cabbar på den tiden. Blir det irriterande fladder/brus/hög ljudnivå när man kryssar i högre tempo (läs motorväg).
    När kom Cab med Aeropaket?
    TurboCab:
    Jo, du har helt rätt i att en gammal bil aldrig kan bli ny igen. Drömmen drömmer ju om en ny bil (kanske den där gula caben som torrkördes på ANA när 1991års modeller visades), men ska man vara realist så vet man att det inte går att uppnå. Jag är inte heller säker på om det är riktigt det jag kräver eller kan uppnå. Jag har kommit till insikten att bidraget jag får i ”lön” är allt för litet, och utgifterna allt för stora, för att jag ska kunna hålla med den vagnparken (inom överskådlig framtid), i det skicket, som drömmarna visar.
    Dina bilar har varit en stor inspirationskälla, och även om det är din röda som jag ”tjatat om”, så hade jag nog haft en förhoppning att kunna vara med, när en i vagnparken skulle försvinna. Tyvärr var jag inte med när den svarte fick gå och när den röde annonserades hade jag inte ens egen inkomst. Så jag antar att jag bränt mina chanser på dina bilar 😉

    MVH// David

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng