Skilnad sp1 och sp2?
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-13 14:22 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
har fått tag i en växellåda med sp2 drevsats och 7.38 slutväxel och svetsad diff sen förut har jag en sp1 med lamelldiff och 6.35. funderar på att plocke i hop en låda och sälja iväg den andra men vad är skillnaden på sp1 och sp2. att båda har högre etta vet jag men sen? nån som vet? fuling kanske? 🙂
http://www.saabklubben.com/saabfacts/9596/utvaxlingar.php
Kanske hjälper?
Annars kan man använda sökfunktionen, skrivits maaassor om det där..
februari 12, 2008 at 21:08 #118223Beror lite på vad du ska ha lådan i för bil.
Men är det mer race än stadskörning väljer jag spec2 11 gånger av 10.
Med trimmad 2T blir bilen snällare att hantera i stadstrafik.Hmm jag hittar ingent snabbt redan skrivet så
sp1:
1an och 2an är högre
3std
4an sänkt
sp1 sats innerhåller
huvudaxel(frihjul) + mellandrev
2an på mellanaxen
4an på huvudaxel
4an på pionaxensp2:
1an och 2an uppflttade mer
3an högre
4an sänk(lika som sp1)
sp2 sats innerhåller
huvudaxel(frihjul) + mellandrev
2an på mellanaxen
4an på huvudaxel
4an på pionaxen
dessa är samma på sp1 och sp2
1an på mellanaxen’
2an på mellanaxen¨
1/3an på huvudaxen
3an på piongaxen
backdrevet.högre=går fortare
snnk=går långsammareanx:
Vad skall din låda sitta i?
Hur skall den användas? (gata/tävling)pricis vad jag ville veta att fyran var samma på båda. vill ju ha en hyffsad utväxling om man ska åka gata.
Det blir nog mest gata så det blir förmodligen sp2 lådan med lammell diff och standard utväxling tror jag. tänkte sätta den i min 95a med en 1700, weber 36 och 7.6 kam var tanken!
sp2an är roligare i en V4a.
Ren sp1 e sp2 blir surrigt på motorväg även med 8:39, std V4.
Finns en variant man behåller std 4an. 1an 2an 3an blir justa.
Lite större kliv till 4an
Men 4an är fortfarande surrig i motorvägsfart.Bästa kompromissen är att åka ännu högre slutväxel 9:38 och sp1 mellanväxel.
1an o 2an och 3an är ca som 8:39 sp2 och 4an är HÖGHar åk med en sån låda både i std bil och med 150hk.
Bra 1 o 2 o 3, 4an KALAS på landsväg men suger hästbal… på bana.Den 9:38 jag har går med std mellanväxel.
OM jag nu minns rätt så den andra som jag har plockat ihopp funkade också med std mellanväxel.(sitter en sp1 i den)Men jag skulle INTE åka med std mellanväxel pga att 1an(2an) är anpassad till 2T motor.
Mao 1an 2an suger standard. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.