Skilnad sp1 och sp2?

Forum / Övrigt / SSR / Skilnad sp1 och sp2?

Forum / Övrigt / SSR / Skilnad sp1 och sp2?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 12, 2008 at 18:41 #17478

      Hej

      har fått tag i en växellåda med sp2 drevsats och 7.38 slutväxel och svetsad diff sen förut har jag en sp1 med lamelldiff och 6.35. funderar på att plocke i hop en låda och sälja iväg den andra men vad är skillnaden på sp1 och sp2. att båda har högre etta vet jag men sen? nån som vet? fuling kanske? 🙂

        februari 12, 2008 at 19:21 #118219

        http://www.saabklubben.com/saabfacts/9596/utvaxlingar.php

        Kanske hjälper?

        Annars kan man använda sökfunktionen, skrivits maaassor om det där..

          februari 12, 2008 at 21:08 #118223

          Beror lite på vad du ska ha lådan i för bil.
          Men är det mer race än stadskörning väljer jag spec2 11 gånger av 10.
          Med trimmad 2T blir bilen snällare att hantera i stadstrafik.

            februari 12, 2008 at 21:20 #118224

            Hmm jag hittar ingent snabbt redan skrivet så

            sp1:
            1an och 2an är högre
            3std
            4an sänkt
            sp1 sats innerhåller
            huvudaxel(frihjul) + mellandrev
            2an på mellanaxen
            4an på huvudaxel
            4an på pionaxen

            sp2:
            1an och 2an uppflttade mer
            3an högre
            4an sänk(lika som sp1)
            sp2 sats innerhåller
            huvudaxel(frihjul) + mellandrev
            2an på mellanaxen
            4an på huvudaxel
            4an på pionaxen
            dessa är samma på sp1 och sp2
            1an på mellanaxen’
            2an på mellanaxen¨
            1/3an på huvudaxen
            3an på piongaxen
            backdrevet.

            högre=går fortare
            snnk=går långsammare

            anx:
            Vad skall din låda sitta i?
            Hur skall den användas? (gata/tävling)

              februari 12, 2008 at 21:27 #118225

              pricis vad jag ville veta att fyran var samma på båda. vill ju ha en hyffsad utväxling om man ska åka gata.

              Det blir nog mest gata så det blir förmodligen sp2 lådan med lammell diff och standard utväxling tror jag. tänkte sätta den i min 95a med en 1700, weber 36 och 7.6 kam var tanken!

                februari 12, 2008 at 21:41 #118226

                sp2an är roligare i en V4a.

                Ren sp1 e sp2 blir surrigt på motorväg även med 8:39, std V4.
                Finns en variant man behåller std 4an. 1an 2an 3an blir justa.
                Lite större kliv till 4an
                Men 4an är fortfarande surrig i motorvägsfart.

                Bästa kompromissen är att åka ännu högre slutväxel 9:38 och sp1 mellanväxel.
                1an o 2an och 3an är ca som 8:39 sp2 och 4an är HÖG

                Har åk med en sån låda både i std bil och med 150hk.
                Bra 1 o 2 o 3, 4an KALAS på landsväg men suger hästbal… på bana.

                  februari 12, 2008 at 22:13 #118227

                  En fråga på sista förslaget?

                  Får 9:38 pinjongen plats med standard mellanväxel?

                  Eller måste man ha minst Special 1?

                  Sabbe

                    februari 12, 2008 at 22:24 #118228

                    Den 9:38 jag har går med std mellanväxel.
                    OM jag nu minns rätt så den andra som jag har plockat ihopp funkade också med std mellanväxel.(sitter en sp1 i den)

                    Men jag skulle INTE åka med std mellanväxel pga att 1an(2an) är anpassad till 2T motor.
                    Mao 1an 2an suger standard.

                      februari 13, 2008 at 13:58 #118255
                      fuling wrote:
                      Ren sp1 e sp2 blir surrigt på motorväg även med 8:39, std V4.
                      .

                      Hur blir (sp1/2) 4:ans växel i varvtal med 8,39 samt lågprofil ex 185/45 195/50 15″
                      Lämpligt till 2t?

                      Vill minnas du hade nån fil du kunde kolla för ex km/h kontra varvtal?!

                        februari 13, 2008 at 14:22 #118257

                        8:39 sp1/sp2 4a är ca som en std 7:38 på 4an.

                        Japp jag har en excel med de mästa data vad gäller, däck, slutväxlar, drevsatser som kan kombineras hur man vill. Jag vill ha den ohyggliga ockersumma av 50kr för filen.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.