Skrotpremien

Forum Övrigt Off Topic Skrotpremien

Detta ämne innehåller 15 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-12 13:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16127

    emul
    Moderator

    Oväntat.. Och ändå lär det ha gått till spillo en hel bunt trevliga bilar, och inte så många av de som står och endast skräpar..

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=656610

    #107323

    kaparn
    Deltagare

    Ja det här måste ju betyda att gamla bilar är helt värdelösa imorgon eller?
    Det här måste vara en av dom dummaste reformerna hitills. Man får 4000:- för en gammal bil ena dagen och sedan får man ingenting kanske till och med betala för att lämna in sin gamla bil, den måste ju tydligen vara komplett med motor, inredning, hjul och skärmar annars tar skrotaren ut avgift för det som fattas (och vart tar dom pengar vägen som en gång är inbetalade som skrotningsavgift?).
    Lika tokigt som att man måste betala både på sopen och på skroten för att slänga gamla bilhjul med däck på (även här har vi betalat en miljöavgift för att grejorna ska tas omhand när dom blivit uttjänta).
    Skogen kommer att bli full med skrot, skräp och bilvrak när samvetslösa människor ska göra sig av med sina gamla grejor.

    Tydligen har dem som genomfört reformerna inte tänkt till alls på dom långtgående effekterna utan bara siktat in sig på miljövinsterna på kort sikt.

    Jag frestas att kalla dom idioter.

    #107324

    stefan
    Deltagare

    Miljöavgiften på däck täcker knappast arbetet med att plocka lös däcken från fälgarna………..Har du lösa däck så går det utmärkt att lämna dom till din lokala gummihandlare gratis även om han muttrar lite…….

    #107325

    kaparn
    Deltagare
    Stefan wrote:
    Miljöavgiften på däck täcker knappast arbetet med att plocka lös däcken från fälgarna………..Har du lösa däck så går det utmärkt att lämna dom till din lokala gummihandlare gratis även om han muttrar lite…….

    Effekten blir i alla fall att hjulen hamnar efter vägarna och i skogen.
    Att behöva betala 100:- per hjul, säg att du skrotar en bil man får inte längre lämna med fler hjul än dom som sitter på bilen och ett reservhjul och du står där med fyra uttjänta vinterdäck och du måste nu betala 400:- kronor för att bli av med dom.
    Du har två ungar hemma som vill ha ett nytt Tv-spel din fru har köpt fläskkotletter och hudkräm för hela lönen och det är tre veckor kvar till nästa lön, du har dessutom bokat en resa till Mallis.

    Hur frestande är det inte då att åka en kilometer utanför stan och dumpa hjulen efter vägen istället?

    Hade det då inte varit enklare att som tidigare ta emot dom på sopen och slippa de problem som nu kommer att uppstå?
    Det har ju liksom funkat förut.

    Det kommer att bli som i Libanon där det inte finns några egentliga soptippar, Man slänger sopor och slaktavfall efter vägen och när det blir tillräkligt mycket och grannarna tycker att stanken blir för svår så häller man på diesel och tänder på.
    Jag kan berätta att detta förfarande genererar en del flugor och kråkorna är så feta att dom knappt kan flyga. Röken från brinnande bildäck gör ibland att man inte kan se vägen när man är ute och kör.

    #107326

    Lustgasen
    Moderator

    Har ju varit på skroten några gånger den senaste veckan, och i måndags när jag var där, var det inte särskilt packat med bilar, men for dit idag, och det gick knappt att gå där bilar staplade överallt, och skulle man parkera utanför fick man leta sig en plats, för de stog bilar raddade efter vägarna utanför skroten också. Så att , jag som är miljövän är ju glad att så många bilar ska skrotas så man slipper iallafall några bilars onda avgasutsläpp 😀

    mvh Anton

    #107328

    gammsaaben
    Deltagare

    Problemet som jag ser det är att det bara kortsiktigt kommer försvinna miljöovänliga bilar. Risken är att de gamla bilar som blir kvar efter skrotpengarna är utbetalda kommer finnas kvar i systemet desto längre eftersom det sedan kommer kosta pengar att bli av med dem. 25’000 bilar skulle pengarna räcka till. Sen är det slut, troligen redan idag.

    Blir nu det mycket skrotbilar som bara får stå och rosta här och var så får man hoppas att det åtminstone blir fler skrotbilskampanjer där kommunerna hämtar in vraken gratis.

    Personligen hade jag hellre sett en mer försiktig höjning av skrotbilspremien för bilar som inte har katalysator, istället för att betala ut allt snabbt och skrota systemet. Undrar hur de har tänkt egentligen…?

    #107331

    kaparn
    Deltagare

    Dom kanske har på lut att införa att alla reggade fordon måste vara inreggade skattade och besiktade.
    Att man alltså inte får ha en oreggad bil eller ett renoveringsobjekt stående utan måste ha den påställd eller skrota den för att slippa avgifter.
    Det skulle inte förvåna mig det minsta.

    #107333

    Martin
    Deltagare

    Det är bland annat det vi har intresseorganisationer som MHRF till att bevaka.
    MHRF har bra kontakter och bevakar detta kontinuerligt för eventuell åtgärd.

    #107335

    stefan
    Deltagare

    Sen kan man ju lugnt fråga sig vad som sker med de bilar där det inte finns nån producent som ska ta tillvara på vraket. Det kanske blir åtskilliga tusen i avgift på dessa…….

    #107355

    ahlis
    Deltagare

    är det inte lite kort att säga att redan producerade bilar är en så stor miljöbelastning ?

    visst nya bilar har katalysatorer .. men hur stora är egentligen miljöpåverkan för att tillverka en ny bil ?

    en gammal släpper ut mer men den är redan byggd .. skadan redan skedd..

    Borde finnas en marknad där man kan sälja konverteringar för att montera katalysatorer på t ex gamla V4or mm.

    Volvo T ex har mkt ”förmånliga” produktionsavtal med staten när det gäller utsläpp och jag utgår ifrån att saab sitter på liknande avtal. när en olycka är framme vid produktion o gifter släpps rakt ut blir de ofta en notis i tidningen o sedan händer inget mer ..

    återvinn hellre gamla trevliga bilar använd dom längre o sätt på nyutvecklad teknik för att minimera utsläppen ( det är väl ändå detta som är grundtanken ? )

    mvh ahlis

    #107462

    v4tompa
    Deltagare

    Var på Sollentuna bilskrot torsdag kväll,dagen innan premiehöjningen, de har kvällsöppet.

    Då stod det många fina bilar på kö utanför, för att få 4000kr.
    Bland annat bilar som var hlet nybesiktigade.

    Blev nästan lite sugen på att skrota min 96a , som helt plötsligt gick från gratisbil till 4000kr!
    Fast är man medlem i Saabklubben kan man inte skrota en besiktigad och fullt körbar bruks96a.
    Nu behöver man inte tänka på det längre,puh pengarna är slut, tycker inte om när fina SAABar skrotas bort.

    Det kan vara så att om några tusen Saabar skrotades så är 96an värd lite mer nu än innan.

    Nu rullar 96an vidare mot nya SAABäventyr
    trevlig sommar
    //Tompa

    #107498

    staffanv
    Deltagare

    Man borde kanske stå utanför skroten med en bunt pengar (som man inte har iofs).
    På amatörbyggda bilar körde man förut med en straffavgift om man använde äldre motorer. Och övergången till katalysatorbilar fanns det en rabatt på. Kanske något sådant skulle funka. Säg att man fick en skatterabatt om man konvertarar till insprutning och katt…

    #107557

    alfamats
    Deltagare

    Konstiga folk är :-/ .Tar ledigt från jobbet,ev hyr släpkärra,vad kostar det?.För ngra ynka sketna 4000:-.Ang etanolkonvertering..Är det lagligt att göra detta på en gammmal bil och rega den som det?Tänker då på min 99:a som jag ska fixa till såsmåningom.
    Isåfall är det väl lättare att konvertera till Etanol än det är till att konvertera för insprutning? eller är jag ute och cyklar nu? /Mvh Mats

    #107558

    emul
    Moderator

    Det kan vi diskutera i en annan tråd 😉

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=52372&page=5

    Sen får man väl då läsa på om regler och vad som är ok, innan man gör nåt. Men som sagt, det är en annan diskussion, på ett annat ställe.

    #107698

    lelle f
    Deltagare

    Bara på Sollentuna skroten fick dom in 115 bilar på fredagen och 40 till på måndagen , men ingen två-takt eller v4 . Tyvärr så gick det åt två gamla 99:or , vet ej skicket på dom . Det va rekord så det skrek om det för dom , när skrotpremien höjdes för ett antal år sedan (2001 tror jag det va ) så fick dom in 51 bilar , siket folk det finns ???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng